Gå til innhold

Satser stort på plasma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bra hvis plasma også kommer ned i pris, slik som LCD. Plasmaskjermer er både større, og har bedre kontrast- og sortnivå enn LCD, så til hjemmekino er de overlegne.

5254212[/snapback]

 

Ja, og selv om jeg neppe kjøper en plasa-TV i nærmeste framtid, så holde jo sikkert dette LCD-prisene i sjakk også...

 

AtW

Lenke til kommentar
Er fotballbaner en godkjent måleenhet?

5254320[/snapback]

 

Hehe, neppe da arealet kan variere fra 4050 m^2 til 10800 m^2 (bredde mellom 45 og 90 meter, og lengde mellom 90 og 120).

 

AtW

5254338[/snapback]

 

Jeg lurer på om ikke det her er snakk om en middelsstor fotballbane. Hvor mange kvadratmeter blir det da? 16 x 6825 m^2 tilsvarer jo 109200 m^2.

Lenke til kommentar
Er fotballbaner en godkjent måleenhet?

5254320[/snapback]

 

Hehe, neppe da arealet kan variere fra 4050 m^2 til 10800 m^2 (bredde mellom 45 og 90 meter, og lengde mellom 90 og 120).

 

AtW

5254338[/snapback]

Kan redusere variasjonene noe hvis en holder seg til størrelsen som godkjennes for de øvre divisjonene. Kilde: NFF

For Tippeligaen, 1. div. og 2. div. menn og Toppserien for kvinner:

 

Banen skal være minimum 100 m x 64 m

 

NFF anbefaler:

Lengde: 105 m

Bredde:  68 m

Lenke til kommentar

Poenget er vel bare å illustrere at det er snakk om ett ganske stort område, hvorvidt det er sank om 60 000 eller 80 000 kvm er jo egentlig uvesentlig for deg som plasma tv kjøper. ;) Det er jo også de færreste som kan måle ett større område gitt i antall kvm, f.eks. vist du skuer ut over ett landskap så har du garantert ikke peiling på hvor mye som er 50 000 kvm, derimot har de fleste sett en fotball bane før uten å vite de nøyaktige målene og dersom du har mer en 60 i IQ kan resonere seg fram til hvor stort område som forsøkes å gjenspeiles.

Endret av Folo
Lenke til kommentar
Poenget er vel bare å illustrere at det er snakk om ett ganske stort område,

5254664[/snapback]

;)

Det er nok ingen grunn til å legge noe mer i det enn det du sier her.

Men når man begynner å sjekke så viser det seg jo at fotballbanemåleenheten er ganske intetsigende når selv godkjente tippeligaebaner har en variasjon på 69 %

(6400 vs 10800 m2).

Har du ett område på 21600 m2 kan dette være både 2 og 3 "offisielle" tippeligabaner. Og da er dette ganske intetsigende også innenfor hva folk normalt kan forestille seg.

 

Men så var det altså plasma det dreier seg om :)

Lenke til kommentar
me likes, kansje man får råd til en HD tv snart da. har bare to vegringer mot plasma, Lifvstid og Støy (vifter som må kjøle plasmaen).

5254436[/snapback]

 

Har vært med å testet en haug av Plasmaskjermer (onkelen min tester tv'er for bladet Lyd & Bilde) og kan ikke si at støy har vært noe problem de siste to årene.. De av dem som har vifter, er såpass lydløse at det skal mye til å legge merke til dem..

Levetiden er heller ikke noe stort problem heller synes jeg.. En plasma kan fint vare i godt over 10 år..

 

Eneste bakdelen synes jeg, i forhold til LCD, er faren for innbrenning.. Spesielt lett hvis man bruker sterke signalkilder, slik som spillekonsoller.. Sett den på pause og bli borte i noen timer, så blir det ikke så fint lenger.. :(

Lenke til kommentar

Greit med lavere priser. Jeg håper de prøver å øke oppløsningen i samme slengen. 852x480 er etter min mening alt for dårlig på så store skjermer som det er snakk om her. For å overdrive litt så blir pixlene nesten så store som de minste legoklossene. Når jeg skal kjøpe flat-TV så satser jeg på en som kan kombineres til både TV, DVD, PC-signal og etter hvert sikkert også HD-materiale. Altså en som har nogenlunde ok oppløsning. På 50" plasma begynner oppløsninga å bli brukbar (1366x768), men det blir fort dyrt (30.000 kr +). LCD med like bra oppløsninger får man ned i 32" og dermed ned i 9.000 kr.

 

Det aller beste (for meg) hadde vært om den nåværende TVen min holder ut et år eller to til slik at TV'er med HD-oppløsningen 1920x1080 kommer ned i pris. Slike koster nå fra hhv. ca 400.000 kr (Plasma 71") og ca 30.000 kr (LCD 42").

 

Plasma har riktignok mye bedre kontrast og farger men det hjelper ikke mye om jeg ikke kan bruke den til kombinert bruk og dermed må kjøpe to for å fylle begge bruksområdene. Da ofrer jeg heller farger og kontrast for å slippe å kjøpe to stykker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...