Gå til innhold

En komplett lakkeringsguide


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg ser det begynner å bli mange spørsmål om lakkering i denne kategorien her. Folk har desverre vankelig for å søke så derfor tar jeg meg frihet til å poste en her. Og nei, det er ikke jeg som har skrevet den, men CC Så honorar til ham.

 

Lakkeringsguide

 

 

Dette trengs:

 

1. Lakk. Jeg dro til butikken og fikk tak på noe god lakk. Du bør bruke skikkelig lakk fra bilforhandler el. lignende, Men til nøds kan Biltema lakk brukes. Prisforskjellen behøver heller ikke være alt for stor. Husk å kjøpe både primer/grunning, lakk, og evt. klarlakk fra samme produsent/butikk. Hvis du blander forskjellige merker, er det stor sjans for at de reagerer med hverandre, og da koker lakken. Så er jobben gjort forgjeves.

2. Rensemiddel. Lynol, White Spirit, tynner, malingsfjerner, Isopropanol, whatever. Det er isopropanol som etterlater den reneste overflaten, siden det fordamper helt, men det kan også være litt dyrt. Kjøp derfor en liten flaske med kondensfjerner til under 20 spenn, de inneholder over 90% 2-propanol, som gjør like god jobb.

3. Sparkel, både spaden og selve massen. Bruk en vanlig universal type.

4. Maskeringstape, aviser. Sier seg selv hva det er til.

5. Våtslipepapir. Fra 250 til 400, 800 eller 1200 hvis du er veeeldig pirkete.

 

Egnet sted

Finn deg et godt sted å gjøre jobben. Det skal være et sted der du får luftet ut lakkluften godt, for frisk luft gjør at lakken tørker mye fortere. Det skal likevel ikke være sterk vind eller gjennomtrekk, da er det lett å få smårusk eller insekter i den våte lakken. Husk også at hvis det blåser, så ligger det gjerne lakkstøv igjen i hele rommet du står i, så ikke ta finstua. Jeg bruker verkstedet, og setter opp døra når jeg er ferdig, det funker bra.

 

Rens

Start med å fjerne alt av stickers, for så å vaske det som skal lakkes. Bruk en fille eller noe papir som ikke legger igjen nupper (iik) eller andre rester. Bruk Lynol eller isopropanol. Begge deler lukter stramt, husk igjen det når du velger hvor du skal gjøre dette. Bruk godt med rensemiddel, og skift fille ofte. Husk at filler/papir med disse stoffene kan selvantenne, så ikke la de ligge igjen etter deg, kast dem i søpla ute.

 

Sparkling

Hvis du har endel steder der lakken er helt borte, kan det lønne seg å sparkle opp igjen for å ikke få noen hakk i lakken til slutt. Frem med sparkelen, og sett igang. Det skal absolutt ikke mye til, og jo mer nøye du er med å ta riktig mengde her, dess mindre pussing blir det senere. Det skal ligge nok til å fylle ut smågropene slik at det føles jevnt å ta over området etterpå. Ikke forvent helt jevnt før etter du har pusset. Sparkelen trenger litt tid på seg for å tørke, sjekk på pakningen.

 

Pussing

Frem med våtslipepapiret. Ikke kjøp vanlig billig slipepapir, det går i stykker med en gang det blir vått. Dypp hånden din i vann, og "strø" noen dråper vann over der du skal pusse. Puss jevnt til det blir deigaktig tørt, og ta så litt mer vann på. Bytt papir ofte. Begynn selvfølgelig med grovt papir, og gå over til fint ettersom det blir jevnt og fint. Tørk av og kjenn etter om du er fornøyd med hvor jevnt det er.

 

Rens, da capo!

Ny runde med vask, men denne gangen bør vann holde. Du kan sikkert bruke litt sterkere saker om ønskelig, men ikke gnikk bort sparkelet igjen, da.

 

Lakkering

Endelig? Gi ting litt tid til å tørke etter puss og rens, før du setter igang med dette. Alt er maskert, både PCl og rom? Greit, rist godt på boksen i 30 sek, sprett av lokket og kjør en test mot en avis el.l. Som man kan se på mange bokser, skal man lakkere i sikksakkmønster først en vei (vannrett), så motsatt (loddrett). Dette gir mest jevn overflate. Ta heller for lite enn for mye. Kjipt når lakken renner. Tar du lite, tørker det på 10-15 min avhengig av lakk, og så kan du kjøre på en til. Grunningslaget trenger ikke ha en super overflate, men de siste lagene du lekker med vanlig lakk, bør ha såpass med lakk at det glinser, då får du fin shine i lakken når den tørker. Samme med klarlakken, men vent 12 timer mellom vanlig lakk og klarlakk for best mulig resultat.

 

Dette kan virke som mye jobb, men det gir et godt resultat som du vil ha glede av en god stund! Lykke til!

Endret av Zevs_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Kan bruke Biltema og Europris grunning (Colorworks) og lakk og grunning fra andre produsenter. Får ofte bedre resultater med Grunning/primer fra biltema og Europris, men det beste er å få grunning/primer, lakk og klarlakk fra et bil-/karosseri verksted (Husk at dyse er veldig viktig, som regel er alle dyser noe skit, men dem fra et verksted er meget bra).

HUSK: Varm opp lakkboksen og overflaten for å få finest resultat. (De fleste vet vell at lakksprøyte gir finest resultat.

 

2. Det heter Propan-2-ol, som er Isopropanol, ikke 2-propanol (Har en meget streng lærer!).

 

Ellers en meget fin Guide for nybegynnere, men fin for andre også som har holdt på litt.

 

edit: Leif oppdaget!

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Er vel mange måter å lakke på. Ta utgangspunkt i denne guiden (eller søk på nett for å finne andre, som oftes på engelsk) å finn ut hva du selv synes gir best resultat etter litt eksperimentering på f.eks. gamle trebiter. Etterhvert finner du deg en vane og rutine.

Ingen vits å følge noen som helst guide til punkt å prikke heller forresten.

(PS! Metode 2 er vel min favoritt)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så det er bedre jo penere papir du pusser kabinettet med før du lakkere på grunnunga? :hmm:

 

Har lurt på dette, sløydlærern våres mente det ble bare være da :dontgetit:

 

Å våtslipe med p600 holder vel da? :)

5252254[/snapback]

Ahh, bruker det samme :) p600, holder håper jeg! Orker ikke pusse mer :p

 

Den sløydlæreren din er litt snål;p Fåkke lov å bruke en dremel uten oppsyn, og sier at jo finere jo dårligere ;p hehe

Lenke til kommentar
Så det er bedre jo penere papir du pusser kabinettet med før du lakkere på grunnunga? :hmm:

 

Har lurt på dette, sløydlærern våres mente det ble bare være da :dontgetit:

 

Å våtslipe med p600 holder vel da? :)

5252254[/snapback]

Ahh, bruker det samme :) p600, holder håper jeg! Orker ikke pusse mer :p

 

Den sløydlæreren din er litt snål;p Fåkke lov å bruke en dremel uten oppsyn, og sier at jo finere jo dårligere ;p hehe

5252264[/snapback]

OT: ja han er jævlig snål.

 

Jeg får ikke en gang bruke båndsaga :cry: Han klikka helt da en lærer kutta litt sota plexi på den for meg. Altså han klikka totalt, gav klassen sin friminutt osv :dontgetit:

 

Så mener han jeg ikke kan noe om pussing osv.

 

Han påstod at jeg ikke kunne holde på med et metal kabinett i sløydsalen en gang, siden den er beregnet for trevek. Han krevde også en full liste av hva kabinettet var laget av, selv om jeg gav han den multlig.

Han krevde også en liste av materialene og verktøene som jeg hadde brukt.

Lenke til kommentar
Har tenkt å lakkere innsiden av kabinettet mitt og strømforsyningen helt svart.

 

Men så lurer jeg på om jeg virkelig trenger og grunne og sparkle og alt det der, eller funker det fint og bare spraye rett på. I så fall blir det et bra resultat??

5281854[/snapback]

Du bør vel grunne, men sparkle trenger du vel ikke om det ikke er noe du ikke vil dekke over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...