Gå til innhold

En komplett lakkeringsguide


Anbefalte innlegg

Har tenkt å lakkere innsiden av kabinettet mitt og strømforsyningen helt svart.

 

Men så lurer jeg på om jeg virkelig trenger og grunne og sparkle og alt det der, eller funker det fint og bare spraye rett på. I så fall blir det et bra resultat??

5281854[/snapback]

Du bør vel grunne, men sparkle trenger du vel ikke om det ikke er noe du ikke vil dekke over.

5281980[/snapback]

 

OK!

 

Men hva er vitsen med å grunne. Går det ikkw fint an å lakke uten å grunne eller må du det??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder på med å lakkere kabinettet, har hat på 3 lag grunning. Og jeg ser neon riper i lakken da, og noe skjit som stikker opp.

Så lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det, er det bare å pusse litt ned og rense da. eventuelt ha sparkel i sprekene som kom frem etter lakkeringen? :hmm:

 

Men holder det med p 240 papir? jeg har ikke penere papir for hånden, eller så kan jeg få noboen til å kjøpe litt for meg. hvilket papir anbefaler dere? hvor fint papir?

Lenke til kommentar
Ahh, sorry. Lakker over ripene og puss ned de nye lagene så det blir jevnt der hvor ripene var.

5293194[/snapback]

Ok, da skaffer jeg meg litt p1200 papir og metal/universal sparkel da.

 

Det burde vel holde da? :hmm:

 

Edit:

Hva anbefaler du av sparkel da? metal eller universal sparkel?

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar
Karoseri.. Hva var det for noe igjen mon tro.. Ahh, ja! Skal gå greit det, prøv litt på et lite stykke om du er usikker!

5297926[/snapback]

Joda, har testa. Det var et hurtigtørkende sparkel, så det måtte smøres raskt ut da :roll:

 

Jeg testa litt etter to timer men det var fortsatt ikke tørket da, :hrm: det fungerte som noe klisj som mattet pussepapiret med en gang. Brukte jo p1200 papir da, men det ble alt for pent. Synes det gikk greit med p240 papir til grovpussinga så litt p1200 til slutt.

 

Jeg hadde problemer med å rense sparkelspaden, måtte til med litt Isopropanol 30-60% da ville det bort etter litt slit.

 

Isopropanol fungerte flott til å resnse med også da :D

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det går greit i de fleste tilfeller. Maskèr opp, grunn og spray videre som vanlig.. Det beste er naturligvis om du maskerer opp og pusser området litt ned. Uansett så mye jo grunningen pusses ned ettersom du legger på flere lag så det er jo like greit å bare pusse ned det som er der allerede med et mellomgrovt pussepapir..

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Har funnet et finurlig spørsmål:

 

Skal man: Matte kabinett (pusse lett)-->Heftgrunn-->Primer-->Lakk ?

 

Hva er grunning? Er det det samme som heftgrunn?

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...