Gå til innhold

En komplett lakkeringsguide


Anbefalte innlegg

Jeg skal lakke noen plastdeksler til en mobiltelefon (K700i). Er det noen som vet hvor mye primer, lakk og klarlakk bygger i høyden (sånn ca.)?

Kan jeg droppe primeren for at det ikke skal bygge så høyt? Jeg kommer til å matte overflaten med sandpapir (ellers er den såpeglatt). Plasten under fargen/lakken er hvit.

Det blir jo gjerne litt slitasje når telefonen ligger i lommen (den gamle lakken forsvinner ihvertfall). Holder det med vanlig lakk og klarlakk fra Biltema?

 

Edit: Går det an å løse lakken med noen løsemidler etter at den er ferdig herdet? Aceton?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det gjelder for all lakkereing.

 

Joda, fluoriserende lakk fungerer, men har ikke sett effekten IRL. Men jeg har enda ikke klart å kommet over eller funnet blå fluoriserende lakk.

 

 

Blå fluoriserende lakk er ikke lett å få tak i men på basstrykk.no har de et pulver som blandes i klar base.

det kan da legges utenpå annen lakk å lyser i mørket. dette fåes i blå og grønn.

jeg er ikke sikker på hvordan dette fungerer med lys i et kabinett men ville tro det går hvis du bruker en lys farge under å bruker uv lys.

hvis du ikke har mulighet til å blande lakken selv å lakkere med sprøyte kan du reise til en lakkforhandler som har utstyr til å trykke det på lakkbokser/spraybokser.

har som sakt ikke testa dette selv ennå så jeg kan ikke garantere noe resultat.

Endret av Truck_Driver
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vet dette ikke er IT-relatert, men det er iaf lakkeringsrelatert:

 

Jeg har en komfyr av stål. Siden stålet har mange mikroskopiske furer så fester fett seg veldig godt fast, noe som er plagsomt, siden jeg ikke er så glad i rengjøring.

 

Har derfor tenkt å lakkere komfyren. Tror den kan bli jævlig stilig hvis jeg går for Ferrari-rød eller noe i den dur.

 

Spørsmålet er hvordan jeg skal gå frem når jeg skal lakkere den. Har det noe for seg med våtslipepapir? Den er jo allerede glatt, alle de mikroskopiske furene får jeg vel ikke gjort noe med? Håpet er jo at lakken skal fylle disse og gi en helt glatt overflate.

 

Kan jeg bruke bengallakk og pensel? Eller må jeg enten bruke sprayboks eller malingsprøyte?

 

Har aldri gjort slikt før, så jeg må finne ut mest mulig før jeg setter i gang :-)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vet ikke om det er tatt opp før, men white spirit egner seg ikke som vaskemiddel før lakk.

Etterlater fett.

Er bedre med rødsprit isopropanol, eventuelt oppvaskemiddel, zalo - er fettløsende.

 

 

 

Jeg skal lakke noen plastdeksler til en mobiltelefon (K700i). Er det noen som vet hvor mye primer, lakk og klarlakk bygger i høyden (sånn ca.)?

Kan jeg droppe primeren for at det ikke skal bygge så høyt? Jeg kommer til å matte overflaten med sandpapir (ellers er den såpeglatt). Plasten under fargen/lakken er hvit.

Det blir jo gjerne litt slitasje når telefonen ligger i lommen (den gamle lakken forsvinner ihvertfall). Holder det med vanlig lakk og klarlakk fra Biltema?

 

Edit: Går det an å løse lakken med noen løsemidler etter at den er ferdig herdet? Aceton?

 

Du må pusse ned, enkleste er vel å våtslipe dekselet

Kaustikksoda eller bremsevæske kan fungere som lakkfjerner...

Endret av problemer
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Så det er bedre jo penere papir du pusser kabinettet med før du lakkere på grunnunga? :hmm:

 

Har lurt på dette, sløydlærern våres mente det ble bare være da :dontgetit:

 

Å våtslipe med p600 holder vel da? :)

Ahh, bruker det samme :) p600, holder håper jeg! Orker ikke pusse mer :p

 

Den sløydlæreren din er litt snål;p Fåkke lov å bruke en dremel uten oppsyn, og sier at jo finere jo dårligere ;p hehe

OT: ja han er jævlig snål.

 

Jeg får ikke en gang bruke båndsaga :cry: Han klikka helt da en lærer kutta litt sota plexi på den for meg. Altså han klikka totalt, gav klassen sin friminutt osv :dontgetit:

 

Så mener han jeg ikke kan noe om pussing osv.

 

Han påstod at jeg ikke kunne holde på med et metal kabinett i sløydsalen en gang, siden den er beregnet for trevek. Han krevde også en full liste av hva kabinettet var laget av, selv om jeg gav han den multlig.

Han krevde også en liste av materialene og verktøene som jeg hadde brukt.

 

Læreren deres er nok ikke så dum som dere tror. Jeg jobber daglig med behandling av lakk. P500 papir er idiellt for metaller. Om du bruker for fint slipe papir får lakken dårlig feste. På plast flater bruker jeg en spesiell slipe duk du kan få kjøpt gjennom lakkerigs værksteder. Sprøyte er alltid bedre enn boks. Bruk helst en to komponent lakk. (Lakk/hærder) Ved lakkering av plast lønner det seg å bruke litt mere hærder enn på metall.

 

Er ikke så rart læreren deres ble sur for at dere drev med metall arbeid i sløydsalen. For om man får metall spon i treværk så vil dette lage stygge rust merker etter noen år. Er vel litt kjedelig om en av klasse kameratene deres får ødelagt noe han har laget pga rust flekker?

 

Når dere komer ut i arbeidslivet så lærer dere fort at det er noe som heter HMS. Allt utstyr som roterer eller brukes til å skjære med skal man ha kurs eller godkjennt opplæring for å bruke. Om en av dere elever eller en lærer uten opplæring på gjeldene utstyr skulle komme til å skade seg ved bruk. Vil man få problemer med å få skade erstatning. Og skolen få store problemer med forsikrings selskapet sitt.

 

Ja det kan virke tåpelig å ikke få lov å bruke utstyr. Men om dere hadde sett hvordan enkelte greier å skade seg på "enkelt" utstyr. Så hadde dere kanskje forstått litt bedre. Det går som regel bra. Men hva med de gangene det går virkelig galt? På skolen så er det læreren deres som er ansvarlig om noe går galt. Hvordan tror dere han hadde hatt det om dere "bare" skulle... og kappet av dere en finger eller to? Det gjorde jeg når jeg var ung fordi jeg bare skulle og var litt trøtt... (Selv om jeg hadde opplæring på utstyret) Og det anbefales ikke!!!

 

Spørr om lov før dere gjør ting. (Eller gjør det hjemme) Er en grunn til at han kalles lærer. Kanskje det er fordi dere kan lære noe av ham? ;) Men bra dere prøver å gjøre ting selv. Man lærer mye av å prøve og feile metoden. Men lærer nok mere av å spørre en fagman hvordan man gjør det. Lykke til med vidre modding.

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Vet dette ikke er IT-relatert, men det er iaf lakkeringsrelatert:

 

Jeg har en komfyr av stål. Siden stålet har mange mikroskopiske furer så fester fett seg veldig godt fast, noe som er plagsomt, siden jeg ikke er så glad i rengjøring.

 

Har derfor tenkt å lakkere komfyren. Tror den kan bli jævlig stilig hvis jeg går for Ferrari-rød eller noe i den dur.

 

Spørsmålet er hvordan jeg skal gå frem når jeg skal lakkere den. Har det noe for seg med våtslipepapir? Den er jo allerede glatt, alle de mikroskopiske furene får jeg vel ikke gjort noe med? Håpet er jo at lakken skal fylle disse og gi en helt glatt overflate.

 

Kan jeg bruke bengallakk og pensel? Eller må jeg enten bruke sprayboks eller malingsprøyte?

 

Har aldri gjort slikt før, så jeg må finne ut mest mulig før jeg setter i gang :-)

 

Har nok litt dårlige nyheter til deg. På en komfyr må du bruke spesial lakk. Bengalakk er utelukket! Den vil ikke på nær klare varmen som en komfyr avgir. Ved bruk av feil lakk risikerer man at lakken koker eller i værstefall kan ta fyr. Du risikerer også at lakken avgir giftige gasser når den blir varm. Mulig at du kan bruke varmebestandig lakk beregnet for eksosrør og lignende. Men er litt usikker på om den avgir gasser. (Er jo ikke noe stort problem i motor rom og under biler) En annen mulighet er å bruke bremse kalipper lakk. Men denne er svært dyr! (Litt usikker på gasser her og) De microskopiske ripene er sprekk dannelse i lakken. Metaller utvider seg og krymper når det bli varmt/kaldt. Emalje lakken som brukes på komfyrer vil ikke gjøre dette i samme grad over tid. Resultatet blir til slutt sprekker. For å bli kvitt sprekkene må du slipe ned lakken og legge ny. Det finnes utbedrings lakk å få kjøpt til hvitevarer. Resultatet kan bli svært bra om du er nøye med sliping. Og mellom sliper mellom hvert strøk. Poler til slutt. Lykke til.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Har nå lest gjennom alle innlegg. Og ser det er en del misoppfatninger her.

Skriver derfor her noen punkter som gjelder lakkering av metall flater:

 

*Finn bulker og riper du vil ha fjernt.

*Slip disse med forholdsvis grovt slipepapir 120-240 (Pga feste for sparkel)

*Slip der etter sparkelen jevn med 240

*Slip så med 400-500 for å få en fin flate som grunning/primer kan feste seg på.

*Rengjør så flatene godt. (Isopropanol er fint å bruke)

*Sørg for å ha MINIMUM 20 grader tempratur i rommet. (Helst litt mere)

*Sørg for ventilasjon og helst avtrekk for lakk støv. (Ellers kan fort flaten bli ru)

*Sprøyt på grunning.

*Sprøyt på farge.

*Sprøyt på klarlakk. (Legg flere lag. Det er her lakken blir blank og holdbar)

*La lakken hærde. (Gjerne i varme 60-70 grader)

*Minimum ett døgn.

*Slip forsiktig bort ujevnheter og eventuellt lakk sig. (1600-2000 papir)

*Vent minimum 30 dager så kan du polere. (Før dette så avgir lakken gasser og presser ut poleringen)

 

Til deg som lurte på hvor mye det koster å få lakkert en bil i Norge. Det kan man faktisk ikke svare på uten å vite hva slags bil det er. I hvilken forfattning den er i. Og hva slags lakk du ønsker. Kommer også ann på om du bruker fagfolk eller wannabe`s...

Du kan spare mye på å gjøre grunn arbeidet selv. Men regn med at de fleste lakkerere neppe vil være fornøyde med resultatet uten å gå over bilen til slutt. Typen lakk det brukes har også mye å si på prisen. Finnes billig billakk til ca 370kr literen. Og Spies-hecker kamelon lakk til 10.300 kr literen... Størrelsen på bilen har også mye å si for hvor mye lakk som går med. Og om bilen bare skall pyntes utvendig eller tas over allt. Skal det lakkeres løse ting som speil, lister, styling så koster dette ekstra.

 

Til dere som vil ha lakkert pc kabinetter og lignende. Stikk en tur innom ett lokalt lakkerings verksted og hør på pris. Har dere flaks så kanskje dere kan få det sprøytet for en billig penge. Er ikke så mye ekstra arbeid å sprøyte over ett kabinett samtidig som man lakker en bil. (Om det er samme farge)

 

:innocent:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Graffiti-butikker selger også noen fine dyser. Gå på f.eks. oslo kunstmateriell @schauss plass. Rett ved deichmanske. Og se etter pinkdots(spør om det). Disse er 8-12cm om jeg husker riktig og man kan holde en viss avstand og spraye fort med flere lag, dette gjør at det ikke renner. :) Bruk hansker folkens!

 

På oslokunstmateriell finnes også mye robust maling. Både matt og glossy, beregnet for graffiti, men er veldig gode til alt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...