Gå til innhold

LCD for god grafikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3ms grått til grått, er det bra, eller typisk skryteverdi?

5051281[/snapback]

Begge deler ;) sort-hvitt-sort er nok mye lengre, f.eks 8-10ms men selv det er bra.

 

Men nå er det jo flere ting man bør se på når man skal ha skjerm, og de øvrige spesifikasjonene imponerte ikke akkurat meg:

 

* Kontrast 600:1 og Lysstyrke 500 cd/m^2 vil si et sortnivå på 500/600 = 0,833 cd/m^2. Noe som er langt i fra bra. Du kan trygt si at sort = mørkegrått. Andre skjermer har ofte sortnivå på 0,3-0,6 cd/m^2. Altså en mørkere sortfarge.

 

* "Crystal Shine" betyr veldig mye refleksjoner fra lyskilder i rommet. Selv om du slår av alle lyskildene i rommet så vil du få refleksjon av ditt eget ansikt når du ser på skjermen. For noen år siden var antierefleksbelegg populært på CRT. Jeg skjønner ikke helt hvorfor produsentene reklamerer med å gå baklengs.

 

* Innebyggete høytalere på 2,5W suger skikkelig på lydvkalitet. I mange tilfeller vil de bare være i veien siden folk flest har bedre høytalerannlegg enn det.

 

* Ramma er ganske bred, noe som gir en voldsom midtstolpe dersom man bruker to slike skjermer i et to-skjerm-oppsett.

 

* Skjermer med veldig lav responstid er kjent for å ikke ha like bra farger som de med lengre responstid. (Edit: Som CAT-scan sier, jeg vet ikke hvorfor ASUS påstår at denne passer for grafisk arbeid. For meg ser den kun ut til å passe for spillere med lavt budsjett og alt for stor fokus på responstid.)

 

Men ASUS skal også ha skryt for en ting:

 

* garanti mot feilaktig lysende pixler (Merk at jeg ikke er enig i formuleringen i artikkelen der de sier at garantien gjelder mot alle typer pixelfeil, også feilaktig mørke pixler.)

 

* Jeg kunne også gitt skryt for DVI i denne lave prisklassen, men DVI ser jeg på som en selvfølge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva med oss som ikke er avhengig av å spille uten ghosting og ikke trenger fotografisk korrekt selvjusterende fargeoppsett men bare vil ha mer plass! Når kan vi få paneler med høyere dpi?! Jeg vil ha 200dpi paneler! da kan vi få iallefall QSXGA på en 17" skjerm. Mmmmm :) Og med vector desktoppen til Vista så blir det veldig kos :)

 

-C-

Lenke til kommentar
Kontrast 600:1 og Lysstyrke 500 cd/m^2 vil si et sortnivå på 500/600 = 0,833 cd/m^2. Noe som er langt i fra bra. Du kan trygt si at sort = mørkegrått. Andre skjermer har ofte sortnivå på 0,3-0,6 cd/m^2. Altså en mørkere sortfarge.

 

Jeg stusset ved det samme selv. Det er jo slettes ikke gunstig med høy lysstyrke så lenge ikke kontrastnivået følger med. De beste skjermene har ikke spesielt høy lysstyrke, og det er heller ikke nødvendig. Ser ikke helt hvordan ASUS har fått for seg at disse skjermene her skulle være så knalle til grafisk arbeid akkurat.

Lenke til kommentar
* Jeg kunne også gitt skryt for DVI i denne lave prisklassen, men DVI ser jeg på som en selvfølge.

 

Lav prisklasse? Hvor kommer de til å ligge da? Synes nå ikke det virket så altfor verst jeg, selv om jeg personlig føler at mange lysskjermer rett og slett er FOR lyssterke. Om man leser rød tekst på svart bakgrunn føler i alle fall jeg det som om øye-eplene krøller seg på min skjerm, en BenQ FP783. Og dette i et vanlig rom som er opplyst av takbelysning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...