Gå til innhold

Test av den omstridte gamingmusa Razer Diamondback


Anbefalte innlegg

Før jeg starter vil jeg minne om at dette er den første testen jeg skriver, så ikke forvent så mye.. :p Synest det var pussig at ingen hadde testet musa før, så jeg gjorde det like godt selv og skrev en "artikkel" som du kan lese her.

 

Test av Razer Diamondback Magma

 

B0006JK2LW.03.LZZZZZZZ.jpg

00111507.jpg

 

En mye omtalt mus for tiden er musa "Diamondback" fra produsenten som blandt annet står bak musa Viper.

Musa er spesielt retta mot gamere da musa har hele 1600dpi som ifølge produsenten skal gi en ekstrem presisjon under spilling.

 

Det første jeg la merke til da jeg hadde håvet inn musa fra Elkjøp var at det fulgte med en liten LAN-bag til å ha musa i under reising. Smart! Den er til og med så solid at den tålte at jeg slang den i hardt i gulvet med musa i.

 

Førsteinntrykket mitt når det gjaldt musa var det meget spesielle designet. Med transparent "kropp" og to laaaange museknapper kledd med svart antiskli belegg (noe som ikke har noe som helst med antiskli og gjøre merket jeg raskt!) er Diamondback også laget for de med sans for god design. Musa har et scrollehjul opplyst av en rød LED. Inne i selveste musa ligger også en LED som lyser ned på

overflaten som også lager en fet effekt igjennom den svakt sotete transparente kroppen.

 

På siden har den knapper som gjør den idèel for generell databruk og surfing og ikke bare spilling! Disse er litt plagsomme under spilling, fordi tommelen og ringefingeren ligger skrått over knappene noe som er litt ubehagelig.

 

Musa som er spesielt laget for gamere har 3 teflon-pads som gjør at den glir kjempegodt, selv på mitt trebord (nei, bruker ikke musematte nå! :)) med en hau av hakk og riper i.

Med 1600dpi og 5.8 megapixler per sekund og 16 bits dataoverføring er det ikke rart i at den går under definisjonen "Gamermus".

 

Ledningen er 2,1 meter lang, noe som er litt for kort (har mitt kabinett på gulvet) for min fæle hjørnepult. Synes vel at ledningen kunne vært litt mer bøyelig, siden det er ei spillemus.

Morsomt er det jo også at USB-kontakten er gullbelagt noe som ifølge produsenten skal gi en bedre dataoverføring!

 

Etter en god betraktning og undersøking av musa plugget jeg den inn (etter et par fiffige løsninger for å få ledningen til å rekke) i USB-porten bak på PCen min, dro ut den gamle møkkamusa (PS/2) og etter 3 sekunder kunne jeg bruke den nye musa!.

Jeg fant fort ut at musa måtte konfigureres, for aldri har jeg rørt musa et par millimeter til sida og opplevd at musepekern gikk over halve skjermen!

Installeringa av driverne fra den medfølgende CD-ROMen gikk lekende lett og iløpet av 5 minutter kunne jeg konfigurere herligheten min. I undermappa til programvare til musa i Start-menyen fant jeg et eget lite "program" som startet opp Razer sitt lille tray-program.

 

Når jeg startet opp konfigureringa poppet det opp et elegant designet "vindu" med tydelig preg av designet på Chameleon, som er navnet på det andre designet på musa. Litt pussig når musa jeg hadde

var Magma-versjonen.

 

Via fancy grafikk justerer man musa sine instillinger som f.eks. sensitivitet, dobbel-klikk hastighet, scrollehjulet og ekstraknappene. Jeg må si at jeg savner muligheten til å gjøre noe så enkelt som å stille hastigheten på musa i Razer sin programvare, istedenfor å måtte gå helt inn i kontrollpanelet for å stille hastigheten ned.

 

Endelig var det på tida å få teste musa i en hard omgang de_train i CS! Fordi musa har god ergonomi og har ekstremt kjappe og sensitive museknapper er den behagelig å spille med og reaksjonen ble faktisk bedre enn med den gamle hjul-musa. På grunn av den ekstremt lette vekten (bare 90gram!) føles det nesten ut som om den flyyyr over pulten min. Scrollehjulet funket kjempebra til rask

bytting av våpen, men var litt treg inniblandt.

 

Etter 5 minutter merka jeg noe som var et stort minus meg musa. Mennesker generelt svetter, men gamere svetter nok enda mer under kamp. Dette hadde imidlertidig ikke Razer tenkt på. Musa ble klam og ekkelt over glasset og det endte opp med at jeg måtte ta meg en pause å klute over musekroppen og hånda mi.

 

Om Razer hadde vært litt smarte hadde de gjort som Nyko og bygd inn ei vifte i musa.

 

Konklusjon:

Razer Diamondback er absolutt verdt de 500-600 kr den gjennomsnittlig koster og lever opp til forventningene du får

ut av Razer sine egne store ord om musa. Den funker supert til andre ting enn gaming og når du først gamer med musa

får du virkelig bruk for all råheten som ligger inne i den fancy designa musa!

 

pluss.gif

- God ergonomi

- Presis og glir godt

- Mange ekstra knapper

- Fin pris

- Rått design

- Fungerer fint på flere forskjellige vanskelige overflate

- Laget for både høyre- og venstrehendte

 

minus.gif

- Ganske ekkel å bruke når du svetter i enkelte tilfeller

- Litt kort ledning

- (Henger og "dør" litt ved oppstart av maskina)

 

poeng.gif

 

LØP OG KJØP! :)

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har brukt Razer DB en stund selv. Kan raskt summere opp det jeg mener:

 

[+] :thumbup:

Helt grei fasong

Suveren sensor

Smooth uten drivere

Lett

Utrolig glatte føtter

Fungerer for venstrehendte

Kult rødt lys

 

[-] :thumbdown:

Ingame sens justeringen krever driver installert

Tommel-knappene på siden er ikke bra plassert og utformet

Driverne har ingen god mapping av sideknappene (slik jeg vil ha det)

Glorete rødt lys

 

----

I dag bruker jeg en MX518 .... :tease:

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Hmmm.. Ja det med "tommel"-knappene har du ihvertfall rett i! Bruker dem aldri jeg. Grunnen til at jeg ikke vil ha Logitech-mus er at jeg har hatt så mange muser fra Logitech i det siste. Den siste, som jeg fortsatt har er en MX700 som fulgte med Logitech Desktop MX. Var mye møkk med drivere, så jeg kan ikke bruke noe av det lenger!

Men jeg var ganske lei av at de ikke glei noe godt og var så store, tunge og klumpete! Ville ha ei lav mus av et annet merke enn Logitech, men jeg ville fortsatt ha ei mus med kvalitet. Det har jeg fått nå! :) Og jeg er storfornøyd..

Lenke til kommentar

her også en Razer men bare at jeg har diamondback.

 

har en qpad XXXL musematte (405mm x 285mm)

 

:love: elsker denne musa den glir såå lett.

 

driveren og at du kan stille sensen mens du er inne i spill er bare helt supert

 

har imidlertig satt opp hertzen fra 125 hz til 1000 hz (merkbar forskjell)

kan jeg love dere det er fra 8 ms til 1 ms

 

det at du blir svett i hånda er ett problem men prøv deodorant på handa

tro meg det funker :thumbup:

usbmrs11.exe

Lenke til kommentar

Jeg må bare påpeke en ting:

Du sier at du skulle ønske at kabelen var mer bøyelig? Det skjønner jeg ikke, for det er akkurat det som er det geniale med kabelen, den er laget slik at den er mer fleksibel enn andre musetråder.. :thumbup:

 

Har den selv, fantastisk god mus.

Lenke til kommentar

Har selv razer db, er enig i at det er en glimrendes mus... MEN... har et utrolig irriterendes problem som er blitt nevnt flere ganger på forum. Strøm... flere klager på at musen ikke "aktiveres" ved oppstart, og at den faller ut under bruk. Jeg har desverre det sistnevnte problemet...

 

Å det er vel egentligt ganske selvforklarende hvordan du reagerer når musen faller ut når du kommer bak en mann på css.... :cry:

 

Har en relativt ny pc, men har lest at det er noen hovedkort som ikke sender ut nok strøm. Har selv MSI hk å 410W a-open silence ett eller annet, som har drevet logtiech å ms muser fint (oppgraderte sist fra ms 4.0).

 

Er det noen som har et konkret svar på hvorfor ? eller hva som må gjøres for å få den til å funke perfekt ? Bytte hk ? USB hub m/egen strømforsyning ?

 

Må desverre snart bytte hvis problemet ikke fikser seg :no:

Unnskyldninger om at musen koblet fra begynner å bli gammel :blush:

Lenke til kommentar
Har selv razer db, er enig i at det er en glimrendes mus... MEN... har et utrolig irriterendes problem som er blitt nevnt flere ganger på forum. Strøm... flere klager på at musen ikke "aktiveres" ved oppstart, og at den faller ut under bruk. Jeg har desverre det sistnevnte problemet...

 

Å det er vel egentligt ganske selvforklarende hvordan du reagerer når musen faller ut når du kommer bak en mann på css.... :cry:

 

Har en relativt ny pc, men har lest at det er noen hovedkort som ikke sender ut nok strøm. Har selv MSI hk å 410W a-open silence ett eller annet, som har drevet logtiech å ms muser fint (oppgraderte sist fra ms 4.0).

 

Er det noen som har et konkret svar på hvorfor ? eller hva som må gjøres for å få den til å funke perfekt ? Bytte hk ? USB hub m/egen strømforsyning ?

 

Må desverre snart bytte hvis problemet ikke fikser seg :no:

Unnskyldninger om at musen koblet fra begynner å bli gammel :blush:

Tror absolutt ikke dette er et normalt problem...

 

Enten så har du for dårlig PSU, eller så er det noe galt med USB/Ps2. Prøv flere forskjellige USB'r. Prøv med en bedre PSU. Om ikke dette funker så ligger nok feilen i musa eller hovedkortet. Tviler på at det kan våre noe software som fucket opp her.

 

Skjønner at det kan bli litt vanskelig å feilsøke her, men du får bare prøve deg frem :)

 

Jeg har forøvrig bestilt Razer Diamonblack Magma og gleder meg fælt :) Er så lei av Logitech mx510, den er alt for stor å klumpete... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg må bare påpeke en ting:

Du sier at du skulle ønske at kabelen var mer bøyelig? Det skjønner jeg ikke, for det er akkurat det som er det geniale med kabelen, den er laget slik at den er mer fleksibel enn andre musetråder.. :thumbup:

 

Har den selv, fantastisk god mus.

Ja, det der var det jeg også stussa over.. Fant fort ut at jeg bare måtte varme den litt opp! Nå er den bøyelig som F! :whistle: Skal endre i testen.. :)

Lenke til kommentar
Har selv razer db, er enig i at det er en glimrendes mus... MEN... har et utrolig irriterendes problem som er blitt nevnt flere ganger på forum. Strøm... flere klager på at musen ikke "aktiveres" ved oppstart, og at den faller ut under bruk. Jeg har desverre det sistnevnte problemet...

 

Å det er vel egentligt ganske selvforklarende hvordan du reagerer når musen faller ut når du kommer bak en mann på css.... :cry:

 

Har en relativt ny pc, men har lest at det er noen hovedkort som ikke sender ut nok strøm. Har selv MSI hk å 410W a-open silence ett eller annet, som har drevet logtiech å ms muser fint (oppgraderte sist fra ms 4.0).

 

Er det noen som har et konkret svar på hvorfor ? eller hva som må gjøres for å få den til å funke perfekt ? Bytte hk ? USB hub m/egen strømforsyning ?

 

Må desverre snart bytte hvis problemet ikke fikser seg :no:

Unnskyldninger om at musen koblet fra begynner å bli gammel :blush:

det kan være at du har en ustabil psu hvis det er tilfellet kan musa dette ut

 

jeg har denne musa og en kamerat lånte den, han har en q-tek strømforsyning som er utrolig ustabilog til han datt musa stadig vekk ut :(

 

bytt psu er mitt råd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...