Gå til innhold

Skjermskudd på Series60


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Er veldig enig med deg. Samme som Blåtann, man sier ikke det, man sier Bluetooth. Man sier ikke Skjermskudd heller, min mening vertfall. Høres helt dumt ut sier nå jeg.

Ja, det kommer sikkert en og sier at Blåtann kommer fra en eller annen konge, og derfor skal man bruke det.

 

Men, tilbake til topic. Kan jo være greit med Screenshot på mobiler også.

Lenke til kommentar
Dette er vel det som kalles PrintScreen på engelsk, og ikke Screenshot?

Tør jeg spørre hva forskjellen er? Har alltid sett på disse to begrepene som nøyaktig det samme.

 

Whatis.com sier: To take a screen shot on a Windows platform, you press the Print Screen button.

 

Rart hvis man bruker Print Screen knappen til å ta screenshots om ikke dette betyr det samme :)

Lenke til kommentar
Simen1: Ved SE, sikter du da til Symbian-mobilene deres? Man får lignende programmer (se lenken over) til SE sine Symbian-mobiler, men ikke deres vanlige mobiler.

Nei, jeg tenkte på de mer vanlige mobilene T610 T630 T650 Z600 K500 K700 og S700. Så vidt jeg vet kan disse kjøre omentrent de samme programmene (så lenge programmene er små nok for minnet, og prosessoren er klokket raskt nok for at det skal kjøre raskt nok)

Lenke til kommentar
Simen1: Ved SE, sikter du da til Symbian-mobilene deres? Man får lignende programmer (se lenken over) til SE sine Symbian-mobiler, men ikke deres vanlige mobiler.

Nei, jeg tenkte på de mer vanlige mobilene T610 T630 T650 Z600 K500 K700 og S700. Så vidt jeg vet kan disse kjøre omentrent de samme programmene (så lenge programmene er små nok for minnet, og prosessoren er klokket raskt nok for at det skal kjøre raskt nok)

Mobilene du nevnte kan overhodet ikke kjøre samme programmer som Symbian-telefoner nei. Ved Symbian-telefoner har man tyngre operativsystem i bunn som åpner for programmer i flere språk (c++, vb, mye mer) og mulighetene for intergrering av programmer er større.

 

Så nei, man får ikke lignende programmer som de fleste Symbian-programmer på mobiler med proprietære OS.

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk, men dette er vel Amobils mest unødvendige test?

Helt greit nok at dere sammenligner noen screenshot programmer, men når dere bruker så mye tid og gjør det så grundig, får jeg følelsen av at dere heller burde bruke tiden til en mer nyttig test.

 

Kan ikke huske å ha sett en fotoprogram test f.eks. Synes dere virkelig det var mer interessant for leserne å lese en grundig test om screenshot-programmer, enn en test av programmer som blir brukt hver dag? Er vel faktisk kun mobil-testere som tar screenshots mer enn en gang i uken (nytteverdien er vel størst innad i Amobil-redaksjonen ;))

 

Er jo massevis av programmer til S60 som er langt mer interessant enn et screenshot-program. Dere skrev jo f.eks. her en dag om et "tyveri-alarm" program. Hvorfor ikke teste slike programmer i stedet?

 

PS: Dette er bare tips til forbedring. Ikke noe "hat".

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Så nei, man får ikke lignende programmer som de fleste Symbian-programmer på mobiler med proprietære OS.

Man får noe lignende for Siemens-mobiler (65-serien) faktisk... Et PC-program som tar screenshots fra mobilen via kabel/IR/BT. Veldig kjekt hvis man f.eks skal lage guider som viser hvordan man laster ned ting via wap, noe man ikke kan med emulator :)

 

Siemens støtter også PrintScreen i java, slik at man kan sende bilder fra et spill til en venn via MMS f.eks. Endel av de pre-installerte spillene støtter dette. Men siden java ikke kan kjøre i bakgrunnen så er det ikke mer nytteverdi enn i spill.

Lenke til kommentar
Mobilene du nevnte kan overhodet ikke kjøre samme programmer som Symbian-telefoner nei.

Jeg ser nå at jeg ordla meg helt feil. Det jeg mente var at disse telefonene kjører omentrent samme programvare innbyrdes og dermed kan omtales som en samlet gruppe telefoner. Det jeg lurte på var om det også finnes noen screenshot-programmer for denne gruppen telefoner? Hvis det finnes et slikt program for en av disse telefonene så kan det nok kjøres på alle telefonene jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Mobilene du nevnte kan overhodet ikke kjøre samme programmer som Symbian-telefoner nei.

Jeg ser nå at jeg ordla meg helt feil. Det jeg mente var at disse telefonene kjører omentrent samme programvare innbyrdes og dermed kan omtales som en samlet gruppe telefoner. Det jeg lurte på var om det også finnes noen screenshot-programmer for denne gruppen telefoner? Hvis det finnes et slikt program for en av disse telefonene så kan det nok kjøres på alle telefonene jeg nevnte.

Ah, nå som jeg leser over det på nytt skjønner jeg at det var det du mente :)

 

Jeg har dessverre aldri sett noe slikt program til annet enn Symbian tlf. og lignende.

 

edit: Da vi også ser at tester av slike telefoner på alle store mobilsider bruker bilder tatt av skjermen med kameraet er det nok temmelig sikkert at det ikke finnes et slikt program.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Helt greit nok at dere sammenligner noen screenshot programmer, men når dere bruker så mye tid og gjør det så grundig, får jeg følelsen av at dere heller burde bruke tiden til en mer nyttig test.

Joda, det finnes veldig mye interessant av Series 60-programmer, og dette kan vel mest bli sett på som en pilotartikkel.

 

Vi planlegger å starte for fullt med programvaretester fremover, og vil bevege oss inn på både kontorprogrammer, fjernstyring, kontorarbeid, sikkerhetspakker m.m. Men et sted må man da alså starte. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...