Gå til innhold

3D-skjermer på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En spennende utvikling, det er nok mange forskningsmuligheter her på hva slags teknologi man kan benytte for å skape en 3D effekt.

SeeReal presiserer at skjermen kun kan benyttes av en person, da innsynsvinkelen er svært begrenset.

Løsningen i fremtiden kan også ligge i noe helt annet en bruk av en skjerm der bildet lages bak skjermen. F.eks. fremtidens kino og storformat skjermer.

 

Fremtiden er full av teknologiske muligheter. Vi Har tross alt ikke levd med den moderne microteknologi i mer enn ca 30 år ....

Lenke til kommentar

Jeg jobber med 3d og simulator, og vil presiesere at det er mange fungerende måter å vise 3d på uten briller, for å få den ønskede 3d effekten! Men løsningene er ikke akkuratt billige for øyeblikket! Ta dere en tur til Høgskolen i Ålesund, sjekk den nyeste ankerhånterings (supply båt) simulatoren,

Det er to mannskaps stasjoner med full 3d virkning der :)!

 

Kjell A

Lenke til kommentar

synes det er merkelig at vi ikke har VR-briller til en billig penge på markedet. 2 inividuelle skjermer, til hvert øye. da vil man jo få bilde over nesten hele synsfeltet, og enkel og grei 3d-simulering. med dagens teknologi er det merkelig at det ikke masseproduseres.

 

edit: ikke 2 skjermer til hvert øye, men en inividuell skjerm til hvert øye :D

Endret av kjerts
Lenke til kommentar
synes det er merkelig at vi ikke har VR-briller til en billig penge på markedet.

Slike har eksistert, men ble tatt av markedet. Ubekreftede rykter antyder det er uheldige langtidsvirkninger med slike, og at det har noe med at fokuseringsavstanden er ulik parallakseavstanden, dvs. den avstanden du tror gjenstanden er fra deg.

 

Jeg vet dette er tåkete, men jeg har heller ikke greidd å finne ut hva denne langtidseffekten skal være.

Lenke til kommentar

Jeg synes VR-briller med separate skjermer helt inntil øynene er litt skummelt, man blir sikkert både nærsynt og skjeløyd av det... men jeg skjønner ikke hvorfor ikke disse selger som varmt hvetebrød. Dette er såkalte relativt "gammeldagse" briller, som filtrerer bildet fra skjermen så øynene får litt forskjellig innsynsvinkel. Da kommer ting "ut av" skjermen og sånt! Det må jo være digg. Jeg tror jeg skal kjøpe sånne en gang. :yes:

Lenke til kommentar

Hver skjerm gir et litt forskjellig bilde, juster slik at synslinjene fra hvert øye krysser i rommet foran deg på en avstand som tilsvarer den dybden en ønsker å skape.

 

Fokuseringsavstanden, derimot, er avstanden fra skjermen til øyet, og den er mye kortere. Snedig bruk av prismer og linser kan hjelpe, men da går prisen oppover. Kaiser Electro-Optics, Inc., del av Rockwell Collins, lager slike til militært bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...