Gå til innhold

Kondens: Snikende tiger, våt drage...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forslag til løsning på kondensproblem:

 

Gjør hele kabinettet trykktett, ev ha hovedkortet i en egen box. Tror kansje dette er lettest.

 

Fyll boxen med nitrogengass. Nitrogen er ikke giftig. (Luft inneholder 80% nitrogen)

 

Da er man kvitt hele kondensproblemet.

 

Har også tenkt på å monterer hele pcen i et plexikabinett, for så å fylle dette med nitrogen.

Lenke til kommentar

Visst du leste litt lengre ned i artikkelen så sto det følgende:

Hovedregelen for isolering er at det må være lufttett! Med det mener vi at ingen komponenter som holder stort under romtemperatur kan utsettes for frisk luft. Om en del skulle bli utsatt for direkte kontakt med luft vil mulighetene for kondens være meget høy, spesielt i klima med høy luftfuktighet.

 

Og det menes med at, når du isolerer rundt CPU, så isolerer du også for at frisk luft kommer inn, og frisk luft inneholder vann, og det er dette som skaper irr, og ødelegger elektronikk.

Selvfølgelig kan du kjøle ned andre komponenter på samme måte, men de må også isoleres.

Lenke til kommentar

Vel nå har jeg kjørt med vannkjøling i over 2 år og det siste året med rad i kjelleren , noe som medfører en temp på vannet rundt 8 - 10 grader og en cpu temp på ca 18 - 20 grader , jeg har aldri brukt noen form for isolasjon og romtempraturen ligger på 22 - 25 grader der maskinen står .

Har jevnlig sjekket utstyret og har pr dags dato ikke kunnet registrere noen form for kondens i maskinen .

Men bruker du ekstremkjøling som feks vapo eller peltier må det isoleres , da jeg brukte peltier isolerte jeg med neopren og dielektrisk fett dermed var problemet løst , ved bruk av vapo brukes medleverte varmeelement i tillegg .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Skjønte ikke :roll:

 

Er dette her snakk om fks Vapochill

som da skaper kondens? Og hva mentes med varmeelementer? Jeg har vurdert vannkjøling, men aldri hørt om problemer med kondens.

Hovedregelen for isolering er at det må være lufttett! Med det mener vi at ingen komponenter som holder stort under romtemperatur kan utsettes for frisk luft.

Men må få lagt alt i en luftett boks da? Eller?

Hva må man for å kunne ha den i et vanlig rom med den vapochille, ettersom den ligger under frysepunktet?

 

Og det med neglelakk, hva hjelper det mot? Er det godt nok for å unngå kondens, og skader det ikke hovedkortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...