Gå til innhold

BD-ROM Blu-ray for PC-en i 2005


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
27 GB med data på én enkelt disk? WOW, det må jeg si. Er det noen grunn til å investere i dvd-brenner nå da?

Blu-Ray kommer jo ikke på markedet før tidligst slutten av 2005. Typisk at det blir forsinket som alt annet i IT-verden til uti 2006. Når det er helt nytt blir nok prisene deretter (les: høye).

 

Jeg kommer ihvertfall til å investere i en dual dvd brenner før den tid!

Lenke til kommentar

Jeg som sitter å venter på at prisen på DL platene skal bli billigere for å ta backup....hmm. Som nevnt ovenfor "alt avhenger av pris". 27 GB er jo en god del data på en plate. Tenk for en katastrofe det vil bli hvis en plate plutselig ryker. Da mister du tross alt 27 GB.

Synes jeg hørte her i fjor en gang at en Sony Blue-Ray kostet den gang nærmere 30.000 bare for brenneren. Da kan man tenke seg hva platene koster.

Hørte også noe snakk om at Blue-Ray skulle komme i enda et format som gjorde det mulig å brenne nærmere 45 GB på en plate.

Husker ikke helt hvor jeg leste dette men...

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Dette blir vel ikke kompatibelt med dagens dvd'r forresten? Litt kjipt for folk som har fått en fin dvd samling nå..

Regner vel med at de selger kombo-lesere, som kan lese CD/DVD-plater. Å forvente at det også skal kunne brenne CD-R/DVD-R i tillegg til bluerayplater blir vel litt for mye i en liten spiller. Hadde vært fantastisk med alt-i-ett-løsning då :!:

Lenke til kommentar
Jeg som sitter å venter på at prisen på DL platene skal bli billigere for å ta backup....hmm. Som nevnt ovenfor "alt avhenger av pris". 27 GB er jo en god del data på en plate. Tenk for en katastrofe det vil bli hvis en plate plutselig ryker. Da mister du tross alt 27 GB.

Synes jeg hørte her i fjor en gang at en Sony Blue-Ray kostet den gang nærmere 30.000 bare for brenneren. Da kan man tenke seg hva platene koster.

Hørte også noe snakk om at Blue-Ray skulle komme i enda et format som gjorde det mulig å brenne nærmere 45 GB på en plate.

Husker ikke helt hvor jeg leste dette men...

 

-z00l-

Hehe...selvsagt.... CD brennern kosta jo ca 70.000,- i 1993... :hmm:

Lenke til kommentar
Interesseorganisasjonen for Blu-ray har blitt enig om den ferdige spesifikasjonen på Blu-ray ROM - som dermed kan begynne å erstatte DVD-spillere i datamaskiner allerede neste år.

Blue-Ray og dagens spillere:

 

De Blue-Ray spillerene som kommer nå har to hoder, et BD + et CD/DVD. En hodes spillere kommer, men ikke før kanskje 2007-8. Inntil da vil BD-lesere være (enda) dyrere. Det skulle ikke være for vanskelig å støtte avlesing av DVD+R og DVD-R.

 

BD-brennere har kommet i Japan. De er svindyre, men ikke verre enn DVD-brennere en gang var. Prisene synker nok utover. Likevel, BD i PCer er et nisjemarked ennå.

 

Det som kommer til å få fart på volumet av både plater og brennere er hva som skjer med HD-DVD, neste generasjons DVD plater. Inntil da er det bare å ta det rolig. Jeg regner med at DVD DL vil være stort lenge, fordi så mange i dag har DVD-spiller. Det er kun få personer som vil ha behov for BD til HD-DVD kommer, og markedet for HD-DVD spillere er også rimelig begrenset (hvor mange har i dag en HDTV til å spille de av på?)

 

Kjella

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan prisene vil være på slike plater?

Litt mer info til folket om disse platene:

Prisen er i dag ca 350 kr + moms.

 

Plassen på en plate er 23,3 GB / eller ca 85 minutter video i broadcast kvalitet.

 

De brukes i praksis ikke til HD video, men til "vanlig" proffesjonell video, enten i DVCAM (DV 25 Mbps) format eller i IMX format (MPEG2 25 til 50 Mbps)

 

Det finnes to forskjellige kamera på markedet, begger fra Sony, og svært like, det ene støtter kun DVCAM, det andre DVCAM og IMX.

 

Litt mer infor på norsk her : http://www.2mtv.no/bedrifter/139/2004-26-03.htm

 

NRK er i ferd med å ta disse i bruk, og årets utgave av "Farmen" på TV2 blir spilt inn på XDCAM / blueray.

 

Arneeeeeee

Lenke til kommentar
Håper Blueray faktisk kommer i 2005. PC-DVD er og blir en flopp, og trenger en erstatter.

En flopp? Utdyp.

 

Forøvrig ser jeg liten vits med å vente med å kjøpe dvd-brenner nå, dvd-brennere koster så og si ingenting, kan like greit ha en ok brenner, og skiftet det ut med noe nytt og bedre om ett par år (blueray feks).

 

AtW

Lenke til kommentar

NEC og noen andre har et annet format som heter AOD. 15gig per plate og 30gig på dual layer. AOD ble også valgt til det formatet som DVD-forum skal støtte. Vi ender vel opp med å kjøpe filmer fra MGM (eies av Sony) på Blu-ray og Warners filmer på AOD...

Sony skal forresten bruke Blu-ray i PS3 som blir presentert på E3 neste år, så hvis den blir en like stor suksess som PS2, så kan Blu-ray få overtaket.

Uansett så ser det ut som at vi får en ny formatkrig ala DVD+/- :no:

Lenke til kommentar
Jeg som sitter å venter på at prisen på DL platene skal bli billigere for å ta backup....hmm. Som nevnt ovenfor "alt avhenger av pris". 27 GB er jo en god del data på en plate. Tenk for en katastrofe det vil bli hvis en plate plutselig ryker. Da mister du tross alt 27 GB.

Synes jeg hørte her i fjor en gang at en Sony Blue-Ray kostet den gang nærmere 30.000 bare for brenneren. Da kan man tenke seg hva platene koster.

Hørte også noe snakk om at Blue-Ray skulle komme i enda et format som gjorde det mulig å brenne nærmere 45 GB på en plate.

Husker ikke helt hvor jeg leste dette men...

 

-z00l-

Du er inne på noe vesentlig her. Disse forskjellene mellom CD-ROM, DVD-ROM, og Blue -Ray (med mer av optiske enheter) har med lyset på laseren å gjøre.

 

Lyset får en kortere bølgelengde med Blue-Ray. Og DVD-ROM har nok en kortere bølgelengde enn CD-ROM. En må tenke Fysikk med andre ord. Kortere bølgelengde gir tettere spor og kanskje mindre punkter på platen. (punktene som holder 0 og 1 data)

 

Jo mindre det blir jo mer sårbart må det bli overfor mekanisk slitasje og andre typer slitasje som korrosjon/forvitring av materialet for eksempel. Min konklusjon blir at du må behandle en Blue-Ray plate enda mer forsiktig enn de eldre CD- og DVD-platene.

 

Om de kommer uinnkapslet eller innkapslet (slik som floppydisker og sånt noe) vil vel vise seg. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...