Gå til innhold

Populariteten til IE avtar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sant nok TopDog. helt enig. men her hjemme brukes faktisk Internet Explorer på 2 maskiner. ikke mine da men. på begge mine brukes Opera for alltid. på en annen maskin brukes MyIE. selv har jeg brukt de fleste nettlesere som finnes. Opera, netscape, MyIE, IE, Mozilla, Firefox, Avant Browser osv. har alltid godt tilbake til Opera. dette fordi den er best. EVER.

Lenke til kommentar

Det jeg stiller meg litt skeptisk til er at folk bytter til andre browsere pga sikkerhet, jeg er overbevist om at det finnes alvorlige sikkerhetshull i f.eks Opera og Mozilla som ikke har blitt oppdaget enda. Det positive med IE i så måte er at den er svært godt gjennomprøvd og antallet sikkerhetshull man kontinuerlig finner og lager patcher til er etter min mening et bevis på at man tar dette alvorlig. Det at det er så mange bruker IE hjelper sikker også med til at man faktisk finner disse hullene. Av samme årsak er jeg skeptisk til sikkerheten i Opera og Mozilla, selv om de skulle være bedre programmerte fra grunnen av har jeg ingen tro på at det ikke finnes sikkerhetshull, dvs man finner fra tid til annen, men frekvensen er relativt/bekymringsverdig lav. Dette kan etter min mening tyde på at den relativt lave utbredelsen av disse browserene gjør at kritiske feil som hadde blitt oppdaget i IE faktisk aldri blir funnet i disse browserene. Mulig jeg er paranoid, men jeg tror faktisk det er veldig enkelt å være litt for naiv i forhold til dette.

 

Årsaken til at jeg nevner dette er at man i USA gikk ut mot en advarsel mot IE pga sikkerheten. Jeg setter som sagt spørsmålstegn ved om man gjør som strutsen(putter hode i sanden) og tror/håper at feil man ikke har oppdaget enda ikke eksisterer eller om man faktisk tolker det faktum at feilene blir oppdaget som noe positivt. Noe annet som er verd å legge merke til at flere såkalte browsere faktisk bruker IE motoren, med alle feil/mangler den måtte ha.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Hmm...

 

Kan si meg enig til en del av det du sier, kindings, men at Mozilla og Opera umulig kan ha færre bugs er jeg sterkt uenig i. Hvis du har tatt en tur innom bugzilla kan du se at det rapporteres bugs meget ofte. En annen ting er at Mozilla er basert på åpen kildekode, og dermed større sjangs for at bugs lukes ut i et tidlig stadium.

 

Det at microsoft tar bugs og sikkerhetshull seriøst har jeg ikke noe tro på. Når en rekke alvorlige feil kan ligge uten å bli fikset i flere måneder, betyr det bare at microsoft stort sett driter i det. Antar at de bare samler det opp til SP2 kommer.

 

Den typiske IE-bruker er en bruker uten særlig peiling på data. Hadde han/hun hatt det, hadde de brukt en annen browser nesten umiddelbart. Den typiske IE-bruker lukker også ned "rapporter feilen til microsoft"-popupen med en gang den kommer. Den typiske IE-bruker klikker også på "Ja" når man får spørsmål om man vil ha spyware og adware. Derfor er IE mer ettertraktet som mål for spam-pushere.

Lenke til kommentar

Er dog usikker på om det jeg sa over gjelder også for Opera i noen særlig grad, iom. at det er betalvare og ikke open source. Er viktig å huske at hvis koden leses av 1000 folk i open-source miljøet er det en hel del bedre enn et team på 25 programmerere og debuggere.

Lenke til kommentar

Og hvor mye har ikke IE ødelagt internett? En del. Med M$ konstante utestenging av nettlesere på sine egne nettsider, innføring av sine egne tagger og gir blanke faen i standarene som er satt. Standarer som er laget og konstruert for at internett skal være tilgjengelig for alle, og ikke bare IE.

 

IE forurenser internett. Og det vet dere.

Lenke til kommentar
Og hvor mye har ikke IE ødelagt internett? En del. Med M$ konstante utestenging av nettlesere på sine egne nettsider, innføring av sine egne tagger og gir blanke faen i standarene som er satt. Standarer som er laget og konstruert for at internett skal være tilgjengelig for alle, og ikke bare IE.

 

IE forurenser internett. Og det vet dere.

Amen! :yes:

Lenke til kommentar
Er dog usikker på om det jeg sa over gjelder også for Opera i noen særlig grad, iom. at det er betalvare og ikke open source. Er viktig å huske at hvis koden leses av 1000 folk i open-source miljøet er det en hel del bedre enn et team på 25 programmerere og debuggere.

Opera er såvidt jeg vet *meget* flinke på bugs osv. Opera 7.01 ble vel lansert bare et par dager etter release og fikset på en hel sinnsykt stor mengde bugs såvidt jeg husker. Ja, Opera har som *ALLE* andre programvarer hatt et enormt med bugs og sikkerhetshull, men Opera fikser dem, i motsetning til Microsoft. Mozillateamet også for den saks skyld, Opera er jo in fact noe jeg bare halvveis gjetter på :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker IE fordi jeg synes det er best! Jeg synes IE er oversiktlig og grei. Den har de funksjonene som jeg trenger default. I Opera må man fikse og ordne så mye tull før den blir som jeg vil ha den, og etter det synes jeg enda det er unødvendig mye jall. IE forever :yes:

Lenke til kommentar

Du sier:

 

1. Jeg liker sikkerhetshull og plasterlapper

2. Jeg har ikke noe i mot at spionprogrammer og virus sniker seg inn på maskinen min uten at jeg vet om det

3. Jeg liker det faktum at IE ødelegger internett for alle andre

4. Jeg liker popups ut av det blå

5. Jeg liker værktøylinjer som jeg overhodet ikke har bedt om, og at de ikke kan fjernes så lett gjør det bedre

6. Jeg liker den trege hastigheten IE har på å tegne opp websider

7. Jeg liker å kjøre dedikert programvare for å fjerne dritten som kommer gjennom IE, som Ad-aware og Spybot

8. Jeg står å ser på at M$ forpester og ødelegger internett og gjør ingenting med saken

 

Jeg fatter og begriper ikke at folk kan være så *** fjernet *** at de bruker Internet Explorer. Det er jo det samme som å bruke Windows 95 når du har XP (eller bedre, en Linux-distro) tilgjengelig på fingertuppene. Hvorfor i granskauen bruker folk et produkt som er dårligere, mindre sikkert og tregere, når de kan få det motsatte gratis? Og når de i tillegg er klar over fordelene en annen nettleser gir, så bytter folk fortsatt ikke. Det er ingen som har en pistol mot hodet ditt. Det er ingen som gir deg anale elektrosjokk eller kasterer deg med en loddebolt hvis du bytter nettleser. Er det en splint i hodet som gjør at man kan få tenkt tanken: "Kanskje jeg burde bytte?".

 

Du kjøper ny mobiltelefon, hvorfor? Fordi den er finere og bedre? Som oftest, ja.

Du kjøper prosessor og ram til maskinen, hvorfor? Fordi at det skal gå kjappere enn før? Tenker nok det.

Man installerer anti-viruskontroll og brannvegger, hvorfor? For å holde seg sikker, antakelig, men hvorfor bruker man da programvare som har mer hull enn en ost?

 

Men en ny nettleser, som er sikrere, finere (skins vettu), raskere og mer fremtidsrettet? Nei, kommer ikke på tale... selv om det er gratis.

 

Man kan si at standarene som W3 oppgir, er som kjøreregler. IE kjører alltid på rødt.

 

Er det så vanskelig? Det er noen få klikk, så er du i mål. Gratulerer.

Endret av dan1el
Lenke til kommentar
Hmm...

 

Kan si meg enig til en del av det du sier, kindings, men at Mozilla og Opera umulig kan ha færre bugs er jeg sterkt uenig i.

Jeg mente ikke umulig ha færre feil, det jeg ville frem til at det _potensielt_ kan være like mange alvorlige og kritiske hull som i IE uten at disse blir oppdaget. Jeg er også klar over(og nevnte dette) at man hele tiden finner feil ved både opera og mozilla, er vel en av grunnene til at det kommer revisjoner.

 

Jeg må også være enig i at utbredelsen også fører til at flere faktisk leter etter feil og utnytter dem, det er liksom ikke like "gøy" å utnytte feil i Mozilla og Opera som kanskje bare 5% av brukerne bruker.. Det gjør det sef også vanskeligere. Dog vil denne situasjonen raskt endre seg dersom flere begynner å bruke disse browserene.

 

Til Dan1el kan jeg bare si: Dersom du putter hode ned i sanden, lukker øynene og stapper fingrene i øyrene.. Selv om du kanskje ikke oppdager at noen er i ferd med å gi deg et spark bak, betyr det at det ikke skjer? Selv har jeg både Opera og Mozilla innstallert(det ene på den bærbare, det andre på den stasjonære), men synes fremdeles IE er en bedre browser. Som sagt er jeg ikke overbevist om at den er usikrere enn andre browsere heller, det som derimot er ett faktum er at man oppdager flere sikkerhetshull ved denne enn noen annen browser. Og jeg har som sagt liten tro på feilfrie produkter, dvs at en feil ikke oppdages betyr rett og slett at man ikke har oppdaget den enda. Kan nesten garantere at man vil finne minst like alvorlige sikkerhetshull i både Opera og Mozilla etterhvert. At man hater MS er sef en diskusjon, men helt irrelevant for hvor sikker IE er i forhold til Opera og Mozilla.

 

Flere av punktene i listen din tyder på at der en stund siden du har brukt IE. Mht verktøylinjer er faktisk IE den mest tilpasningsdyktige browseren etter min mening, ett høyreklikk fikser det meste. Dog er jeg enig i at pop-up/ad-ware/spyware etc er ett problem, noe MS fikser med SP2. Prøver selv SP2 betaen og det funker faktisk. Pop-ups er dessuten ett like stort problem i Opera og Mozilla dersom man ikke aktiverer pop-up sperrene, noe som også finnes for IE(med SP2 blir den innebygd).

 

Nå er det ikke primært pga IE man innstallerer brannvegger og anti-virus programmer. De fleste virus kommer via mail og filer man henter fra nettet(uavhengig av browser og e-postleser). Andre OS enn Windows er bortimot immune, enn så lenge, men igjen er det enklere å håndtere ett problem man er klar over enn å bli tatt på sengen fordi man tror man er immun...

Lenke til kommentar

nei, jeg legger meg ikke noe oppi om mamma og broren min bruker IE jeg heller. tror de bruker IE fordi at de er redd for å prøve noe nytt. Opera er skummelt for nybegynnere veit dere :p tenk alt fæle ting den fører med seg. bare tull. det er minimalt med sikkerhetshull i Opera. Opera er stabilt og greit. hadde mest sannsynlig ikke brukt Opera hvis Avant Browser hadde vært bedre, men så ble det altså ikke.

Lenke til kommentar
Jeg mente ikke umulig ha færre feil, det jeg ville frem til at det _potensielt_ kan være like mange alvorlige og kritiske hull som i IE uten at disse blir oppdaget. Jeg er også klar over(og nevnte dette) at man hele tiden finner feil ved både opera og mozilla, er vel en av grunnene til at det kommer revisjoner.

Poenget mitt er at selv om det skulle være noen flere bugs til Mozilla og/eller Opera, vil det bli fikset mer eller mindre umiddelbart. Den relativt grove feilen i Mozilla som gjorde at en inntrenger kunne få tilgang til filer via shell:-protokollen ble rettet dagen etterpå den ble oppdaget.

 

Jeg må også være enig i at utbredelsen også fører til at flere faktisk leter etter feil og utnytter dem, det er liksom ikke like "gøy" å utnytte feil i Mozilla og Opera som kanskje bare 5% av brukerne bruker.. Det gjør det sef også vanskeligere. Dog vil denne situasjonen raskt endre seg dersom flere begynner å bruke disse browserene.

 

5%? 20%, mener du vel. ;)

 

Til Dan1el kan jeg bare si: Dersom du putter hode ned i sanden, lukker øynene og stapper fingrene i øyrene.. Selv om du kanskje ikke oppdager at noen er i ferd med å gi deg et spark bak, betyr det at det ikke skjer? Selv har jeg både Opera og Mozilla innstallert(det ene på den bærbare, det andre på den stasjonære), men synes fremdeles IE er en bedre browser. Som sagt er jeg ikke overbevist om at den er usikrere enn andre browsere heller, det som derimot er ett faktum er at man oppdager flere sikkerhetshull ved denne enn noen annen browser. Og jeg har som sagt liten tro på feilfrie produkter, dvs at en feil ikke oppdages betyr rett og slett at man ikke har oppdaget den enda. Kan nesten garantere at man vil finne minst like alvorlige sikkerhetshull i både Opera og Mozilla etterhvert. At man hater MS er sef en diskusjon, men helt irrelevant for hvor sikker IE er i forhold til Opera og Mozilla.

 

Har du prøvd å se hvordan IE er gjennom en webdesigners øyne? På min hjemmeside er jeg nå nødt til å bruke flere stilark for å kunne vise siden best mulig. Grunnen er at IE ikke støtter de standardene som finnes, og at IE har sine egne standarder som gjør det nesten umulig å få en side til å bli 100% lik i IE og Opera/Firefox.

 

Og jeg har som sagt liten tro på feilfrie produkter, dvs at en feil ikke oppdages betyr rett og slett at man ikke har oppdaget den enda. Kan nesten garantere at man vil finne minst like alvorlige sikkerhetshull i både Opera og Mozilla etterhvert.

 

Om så skulle være hadde de feilene blitt rettet igjen etter få dager, og ikke flere måneder, som Microsoft gjentatte ganger får i fleisen.

 

Flere av punktene i listen din tyder på at der en stund siden du har brukt IE. Mht verktøylinjer er faktisk IE den mest tilpasningsdyktige browseren etter min mening, ett høyreklikk fikser det meste. Dog er jeg enig i at pop-up/ad-ware/spyware etc er ett problem, noe MS fikser med SP2. Prøver selv SP2 betaen og det funker faktisk. Pop-ups er dessuten ett like stort problem i Opera og Mozilla dersom man ikke aktiverer pop-up sperrene, noe som også finnes for IE(med SP2 blir den innebygd).

 

Har du i det hele tatt prøvd Mozilla og Opera mer enn fem minutter? Verktøyslinjene i Mozilla kan tilpasses ved et høyreklikk, og da kan man enkelt dra og slippe knapper til verktøyslinjene.

Ang. popups: Både Mozilla og Opera har popup-filter på som standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...