Gå til innhold

Oppdatert supercomputer-liste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

US Army har nettopp bestilt en ny supermaskin basert på Apples Xserve G5, nærmere bestemt en klynge på 1566 Xserve-noder. Forventet regnekapasitet skal være på 25 terraflop per sekund. Maskinen skal være operativ etter sommeren en gang og koster 5,8 millioner US-dollar.

 

Les om saken på bl.a svenske Macworld.se, amerikanske Macminute.com, norske Mac1.no og sikkert en mengde andre nettsteder.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke har særlig sansen for benchmarken LINPACK som denne listen utelukkende baserer seg på, så er det likevel spennende nyheter :yes:

 

Jeg la merke til en interessant forandring fra forrige liste, nemlig at Virginia Tech sin 'SuperMac' er fjernet fra listen:

http://mirror.top500.org/lists/2004/06/trends.php

The 'SuperMac' at Virginia Tech, which made a very impressive debut 6 month ago is off the list. At least temporarily. VT is replacing hardware and the new hardware was not in place for this TOP500 list.

Ustabilt system? :hmm:

 

Det kommer forøvrig mye spennende senere i år, spesielt Cray Red Storm som vil benytte Opteron-prosessorer og som er forventet til å yte opptil 40 teraflops:

Cray to launch commercial supercomputer based on Red Storm

 

"The Sandia computer, called Red Storm, is being designed to help the National Nuclear Security Administration work out complex weapons problems.

 

The Sandia system is expected to be one of the fastest computers ever made, able to perform about 40 trillion calculations per second (40 teraflops).

 

Customers other than Sandia could get a system of different size, but still built with Red Storm's 64-bit processor, designed by Advanced Micro Devices Inc. and based on Linux."

 

Mer informasjon om Red Storm finnes her:

http://www.cs.sandia.gov/platforms/RedStorm.html

 

thorshammer.gif

System Facts:

  • 40+ teraOPS theoretical peak performance
  • 108 compute node cabinets
    16 service and I/O node cabinets
    16 Red/Black switch cabinets
  • 10,368 compute node processors, 256 + 256 service and I/O node processors
  • AMD Opteron™ processor
  • 10 terabytes of DDR memory
  • 240 terabytes of disk storage
  • Linux/Catamount Operating Systems
  • Approximately 3000 ft2 including disk systems
  • <2.0 megawatts of power and cooling

Flere detaljer i denne PDF-presentasjonen:

Thor's Hammer: Red Storm

 

Ifølge presentasjonen så skalerer programvaren tilnærmet perfekt med antall prosessorer for hele systemet (se s. 15), og det er en skaleringsanalyse på de påfølgende sidene. For dem som er spesielt interessert i slikt så inneholder presentasjonen også en god diskusjon av Amdahls lov.

 

Cray planlegger forøvrig å oppnå 100 teraflops med nye Red Storm-løsninger innen 2006 og opptil 250 teraflops innen 2007:

Cray Inc. Will Team With ORNL to Provide 100-Teraflop Department of Energy Leadership-Class Supercomputer

 

"A 100-teraflop (trillions of calculations per second) Cray system at Oak Ridge is planned for 2006, with the potential to grow to 250 teraflops in 2007. Near-term plans call for increasing the capacity of the current Cray X1 supercomputer at ORNL to 20 teraflops in 2004, with a 20-teraflop Red Storm-based system from Cray added in 2005. The systems will be housed in ORNL's new National Leadership Computing Facility in Oak Ridge, Tennessee."

 

:thumbs:

Lenke til kommentar
Jeg la merke til en interessant forandring fra forrige liste, nemlig at Virginia Tech sin 'SuperMac' er fjernet fra listen:

http://mirror.top500.org/lists/2004/06/trends.php

 

Ustabilt system? :hmm:

:laugh: Neida, Virginia Tech bytter bare ut sine 1100 Apple PowerMac G5 med Apple Xserve G5 (som ikke var lansert ennå forrige gang). De nye maskinene er raskere, men den viktigste årsaken til byttet er likevel at Xserve-nodene tar myyyyyye mindre plass.

Lenke til kommentar

Tja, di burde jo ikke akkurat mangle datakraft for å kjøre doom3 eller Hl2 :laugh: !!!

 

Nåja, vi får se om all denne datakraften fører til merkbare fremskritt, burde jo være fullt mulig. Desuten så er det jo mange fine prosjekter rundt om kring som disse maskinene kan brukes til når di er idle ;)

Lenke til kommentar
Så, hva er en flop egentlig?

 

Min wild guess er en regneoperasjon. But I don't know. :hmm:

Flop står for "floating point operation", og benchmark-programmet LINPACK benyttes for å beregne antall flop per sekund:

http://www.netlib.org/utk/people/JackDonga...aq-linpack.html

What is the Linpack Benchmark?

 

The Linpack Benchmark is a measure of a computer’s floating-point rate of execution. It is determined by running a computer program that solves a dense system of linear equations.

 

What is a Mflop/s?

 

Mflop/s is a rate of execution, millions of floating point operations per second. Whenever this term is used it will refer to 64 bit floating point operations and the operations will be either addition or multiplication. Gflop/s refers to billions of floating point operations per second and Tflop/s refers to trillions of floating point operations per second.

Du kan lese mer om LINPACK her:

http://beta.top500.org/lists/linpack.php

Lenke til kommentar

Henger framdeles med noen gamle travere som f.eks ASCI-Blue i toppen. Dette var maskinen som slo Kasparov (sp?) i sjakk. Alle ble liksom så imponert over det, jeg ble mer imponert over Kasparov. Han slo maskinen en gang også. Jeg klarte ikke å slå min 4,18 MHz Victor med 640 kB RAM i sjakk... Og jeg er ikke driit dårlig heller.

Lenke til kommentar
Ser at to av dem er norske:

330. plass: Statoil Norway/2004

og

337. plass: Norsk Hydro Norway/2004

 

Er det ingen universiteter eller lignende i Norge som har noe å stille opp med (NTNU, f.eks.)?

Vet at NTNU var i ferd med å bygge en som skulle være at de beste i landet da jeg sluttet der, men aner ikke noe mer om den. Tror faktisk det var i sammarbeid med Statoil og Hydro.

 

Forresten noen som vet om den japanske lederen? Har de designet en egen type CPUer til den? Stod liksom ikke noe særlig om dem.

Lenke til kommentar
Ser at to av dem er norske:

330. plass: Statoil Norway/2004

og

337. plass: Norsk Hydro Norway/2004

 

Er det ingen universiteter eller lignende i Norge som har noe å stille opp med (NTNU, f.eks.)?

Vet at NTNU var i ferd med å bygge en som skulle være at de beste i landet da jeg sluttet der, men aner ikke noe mer om den. Tror faktisk det var i sammarbeid med Statoil og Hydro.

NTNU har SGI Origin maskiner som begynner å bli litt gamle etter hvert. Universitetet i Bergen (parallab) har en IBM p690, tror begge disse to var på listen forrige gang, men verden går fremover. Alle satser på clusters nå, som vanligvis gir god ytelse på top500-testene...

 

Og ja, Virginia Tech sitt cluster er "ustabilt" akkurat nå, dvs de oppgraderer til Xserves :D

Lenke til kommentar
Ser at to av dem er norske:

330. plass: Statoil Norway/2004

og

337. plass: Norsk Hydro Norway/2004

 

Er det ingen universiteter eller lignende i Norge som har noe å stille opp med (NTNU, f.eks.)?

Vet at NTNU var i ferd med å bygge en som skulle være at de beste i landet da jeg sluttet der, men aner ikke noe mer om den. Tror faktisk det var i sammarbeid med Statoil og Hydro.

 

Forresten noen som vet om den japanske lederen? Har de designet en egen type CPUer til den? Stod liksom ikke noe særlig om dem.

Er det muligheter for å finne spec`ene på disse 2 "maskinene"?

 

Virker ikke som de alltid er like raske, noen ganger er nettet sinnsykt tregt her ute i sjøen, selv om det er fiberoptisk. Er vell rutere osv som bremser.

 

Lurer på om disse supermaskinene til Statoil og hydro er databaser eller hva er hovedoppgaven deres?

 

Edit: fant speck ja.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Ser at to av dem er norske:

330. plass: Statoil Norway/2004

og

337. plass: Norsk Hydro Norway/2004

 

Er det ingen universiteter eller lignende i Norge som har noe å stille opp med (NTNU, f.eks.)?

Vet at NTNU var i ferd med å bygge en som skulle være at de beste i landet da jeg sluttet der, men aner ikke noe mer om den. Tror faktisk det var i sammarbeid med Statoil og Hydro.

 

Forresten noen som vet om den japanske lederen? Har de designet en egen type CPUer til den? Stod liksom ikke noe særlig om dem.

Er det muligheter for å finne spec`ene på disse 2 "maskinene"?

 

Virker ikke som de alltid er like raske, noen ganger er nettet sinnsykt tregt her ute i sjøen, selv om det er fiberoptisk. Er vell rutere osv som bremser.

 

Lurer på om disse supermaskinene til Statoil og hydro er databaser eller hva er hovedoppgaven deres?

 

Edit: fant speck ja.

Maskinene til Statoil og Hydro brukes garantert i stor grad til reservoarsimulering(3D), cave(3d rom for visualisering av reservoar, brønnbaner etc), diverse geofysikk og noe geologi(muligens generering av detaljerte kart fra geofysikk data?). Vet at bearbeiding av 4D seismikk krever sitt av datamaskinene, men tror at reservoarsimuleringene krever mer av hardware enn geofysikk oppgavene, da spesielt komposisjonell simulering hvor oljen/gassen blir delt opp i komponenter. Selv kjørte jeg en "enkel"(færre gridblokker enn en vanlig full feltsmodell av tidshensyn) komposisjonell modell under diplomet som brukte 2 dager på de kraftigste maskinene til Shell, dvs det er garantert mye å hente for oljeselskapene. Det er ikke uvanlig at modeller som inneholder gridblokker fra ett helt felt vil kreve enda mer, selv om de er forenklete modeller. De fleste litt større modellene som brukes bruker minst 12 timer(er sef ingen sannhet og varierer veldig alt etter hvem som lager modellen, programvare som blir brukt etc), omtrent uavhengig av datakraft da man ofte benytter ekstra datakraft til å gjøre modellen mer komplisert(detaljert) fremfor å spare tid.

 

Edit: Det er vel heller ikke uvanlig at man leier ut tid til eksterne, blant annet mener jeg at metrologisk institutt leide datatid av NTNU i sin tid. Det samme gjorde oljeselskapene, men mulig det ikke gjør det lengre ettersom det ser ut som om de(hydro, statoil) har kraftigere maskiner selv og de andre oljeselskapene har sikkert kraftige maskiner i utlandet...

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...