Gå til innhold

Oppdatert supercomputer-liste


Anbefalte innlegg

Big Mac har ikke "falt" som at den ikke er kraftig nok lengre av listen. De har demontert den av listen. Den ville forsatt ha vært på listen med sin 3 plass hvis det ikke var for at de demoterer den nå. Og den er oppe til neste topp500 oppdatering. Og er ikke helt sikker på når det forsvars clusteret er oppe, men det er vel ca 6-9måneder til. Da kommer Apple til å ha 2 blant de 5 beste. Det er ikke dårlig.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg la merke til en interessant forandring fra forrige liste, nemlig at Virginia Tech sin 'SuperMac' er fjernet fra listen:

http://mirror.top500.org/lists/2004/06/trends.php

 

Ustabilt system? :hmm:

:laugh: Neida, Virginia Tech bytter bare ut sine 1100 Apple PowerMac G5 med Apple Xserve G5 (som ikke var lansert ennå forrige gang). De nye maskinene er raskere, men den viktigste årsaken til byttet er likevel at Xserve-nodene tar myyyyyye mindre plass.

Hvor har du det fra? :dontgetit: Har ikke akkurat sett noe som tyder på det.

Lenke til kommentar

:laugh: Neida, Virginia Tech bytter bare ut sine 1100 Apple PowerMac G5 med Apple Xserve G5 (som ikke var lansert ennå forrige gang). De nye maskinene er raskere, men den viktigste årsaken til byttet er likevel at Xserve-nodene tar myyyyyye mindre plass.

Hvor har du det fra? :dontgetit: Har ikke akkurat sett noe som tyder på det.

Xserve G5 Dual 2GHz er ikke raskere enn PowerMac G5 Dual 2GHz, men bruker mindre strøm, utvikler mindre varme og tar mindre plass.

Lenke til kommentar

:laugh: Neida, Virginia Tech bytter bare ut sine 1100 Apple PowerMac G5 med Apple Xserve G5 (som ikke var lansert ennå forrige gang). De nye maskinene er raskere, men den viktigste årsaken til byttet er likevel at Xserve-nodene tar myyyyyye mindre plass.

Hvor har du det fra? :dontgetit: Har ikke akkurat sett noe som tyder på det.

Xserve G5 Dual 2GHz er ikke raskere enn PowerMac G5 Dual 2GHz, men bruker mindre strøm, utvikler mindre varme og tar mindre plass.

Vel det er jo ganske kjent. Men at det skal komme noen nye Xservere med høyere klokkefrikvens er nytt for meg, og jeg ser ikke noe som støtter dette. Apple har nok problemer med de 2,5Ghz PM fra før.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Vel vi får se hva som er best da 3Q 05 er lenge til i dataverden da har jo Power 5+ kommet og en PPC versjon (mest sansynelig dual core også kommet) av Power 5 og siden Power 5+ bare en en 90nm versjon av Power 5 og noe høyere klokkefrekvenser. Så tror nok at IBM, og AMD kommer til å være svært gjevne i mest ytelse i cluster/ peng, altså PPC 97X vs Operton. Det er jo litt bemerkelsesmesig at til neste oppdatering så kommer apple til å ha minst 2 topp 10 plaseringer eller 20% av topp 10. Og hvis det ikke blir noe forandring til da bare det clusteret til det amerikaske armeen, så vil apple stå med 2 av 5 topp 5 plasser. Selv om jeg tror at Red Storm kommer til å sette en helt ny standar i cluster verden.

 

http://www.macnewsworld.com/story/34734.html

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Maskinene til Statoil og Hydro brukes garantert i stor grad til reservoarsimulering(3D), cave(3d rom for visualisering av reservoar, brønnbaner etc), diverse geofysikk og noe geologi(muligens generering av detaljerte kart fra geofysikk data?). Vet at bearbeiding av 4D seismikk krever sitt av datamaskinene, men tror at reservoarsimuleringene krever mer av hardware enn geofysikk oppgavene, da spesielt komposisjonell simulering hvor oljen/gassen blir delt opp i komponenter.

Jeg har lært at 4D seismikk er vanlig 3D seismikk, men det kalles 4D når feltene har produsert en viss tid, lurer på om det var over 15år(altså man skyter ny seismikk på gammelt felt). Trodde også seismikkdataen ble behandlet med en gang det er sendt fra hydrofonen til seismikkskipet. 3D modeller over reservoar blir noe ganske annet, men kan ikke se for meg at disse moddelene krever så mye data kraft. Har forøvrig sett 3D oppsett av alle brønner og formasjon i ekkofisk området, 3D briller og full pakke, ganske stilig.

 

Men jeg er ingen ekspert på 3D område i data, så det kan godt være det du sier stemmer. Men trodde det krevet mer å ha nette oppe, en å kjøre simmuleringer og modeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...