Gå til innhold

Kraftig prisnedgang for Opteron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så vidt vi kan se, gjelder priskuttene alle toveismodellene i Opteron-serien på tvers av PR-rating og hastighet, mens enveis, fireveis og åtteveis-utgavene står omtrent på stedet hvil.

Finnes det virkelig egne fireveis-Opteron'er eller er dette en skrivefeil?

 

De få 4-veis systemene jeg har lest om har alle brukt 8-veis CPU'er så vidt jeg kan huske.

Lenke til kommentar

Hvorfor gjør egentlig AMD dette??

 

Ser ikke helt logikken i det. De er markedsledene for øyeblikket, og trenger alle de pengene de kan skaffe for R&D. Dette er jo nesten dumpingpriser, hvis du ser i forhold til Xeon som antaes å være billigere å produsere.

 

Og det er ikke meldt at det kommer noe nytt av små server CPUer. Den eneste nye CPUen som er litt i Opteron sitt marked er jo Power 5. Og Power 5 er jo allerede sykt mye dyrere at dette ikke er en merkbar forskjell.

 

Fatter ikke hvordan AMD klare å ungå røde tall hvis de ikke har høyere priser.

Lenke til kommentar
vil dual 244 yte mye bedre en fx 53?

 

Hva vil fordelen med et slikt system være?kontra en rå fx prossesor?

Begge CPU'ene er i praksis Opteron. 244 går på 1,8GHz mens FX53 går på 2,4GHz. Dvs. at FX53'en vil yte opptil ca 33% bedre i single-tråd applikasjoner (f.eks spill) mens FX53 kan yte inntil 33% tregere enn dual 244 i flertråd-bruk.

 

Så hvis arbeidsoppgavene til PC'n hovedsaklig blir flertrådet (typisk serverbruk og noen få to-trådsprogrammer) så vil det nok dual 244 yte best. Hvis du stort sett kommer til å bruke den til en-trådsprogrammer så vil FX53 yte best.

 

Edit: Jeg endtet på noen tall (de som er understreket) da jeg oppdaget at jeg husket feil da jeg trodde FX53 går på 2,2GHz. Den går nemlig på 2,4GHz.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk simen 1.

 

Jeg ser det er mangen som skriver at de ønsker slike dual systemer,men vist en sammenligner prisen på 2*244 og en fx 53 så er ikke prisene langt unna.Da tror jeg det vil være viktig å tenke gjennom hva en skal bruke maskina til.

 

I praksis er vel en fx 51 en opetron 248?

 

Vil i fremmtiden kun støtte for doble minnekanaler og hypertransport være forskjell på fx(939) og opetron(940)?(samt klokkefrekvenser da selvfølgelig) i tilegg vil rammen til opetorn være dyrere.

Lenke til kommentar
I praksis er vel en fx 51 en opetron 248?

 

Vil i fremmtiden kun støtte for doble minnekanaler og hypertransport være forskjell på fx(939) og opetron(940)?(samt klokkefrekvenser da selvfølgelig) i tilegg vil rammen til opetorn være dyrere.

NB: Jeg husket litt feil når jeg sa klokkefrekvensen på FX53 i den forrige posten. Jeg har rettet det opp nå.

 

I praksis så er Athlon FX53 det samme som Opteron 250 (2,4GHz) som ennå ikke er lansert.

 

Forskjellen på AthlonXF (S939) og Opteron (S940) vil i fremtiden kun være antall HT-busser. FX53 har vel bare en HT-buss, som brukes som kontakt med chipsett, mens Opteron 2xx har to HT-busser, der den ene kan brukes til kontakt med chipsett og den andre til å ha kontakt med en annen CPU (i et dual-system).

 

Alle Socket 939 og 940 CPU'er vil ha dobbel minnebuss. Det er jo antallet minnebusser, 1 eller 2, som er forskjellen på Socket 754 og 939. Forskjellen på 939 og 940 er 1 pinne som slår på dual CPU-muligheten dersom den er der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...