Gå til innhold

TEST: ASRock K7S8XE+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hai :devil:

 

Har en venn som jobber i holland hos en PC bygger. De brukte en del slike kort, men sluttet da returen kom. De har samme problem som ECS at kondensatorene ryker (lukter vist veldig høgg).

 

Selv om ASROCK er en del av ASUS betyr det ikke at det er like bra kvalitet :p

 

Kjøp heller MSI eller GigaByte som er noe dyrere men som du kanskje slipper problemer med på lengre sikt, er i allefall mitt råd :cool:

Lenke til kommentar
Grei test, men hvorfor fokusere på slike utdaterte kort?

Det er mange som ønsker å sette opp en billig PC til enkel bruk og da er dette kortet et meget godt valg. Kanskje særlig fordi det har CosketA og dermed kan benytte AthlonXP som gir svært mye for pengene. Hardware.no er ikke bare for spillegalinger.

 

Er det bare jeg som får merkelige asosiasjoner til navnet ASRock? Hvordan uttaler man det?

På norsk tror jeg det uttales "forstoppelse" ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg har sett nForce2-kort nede i 400-500. Og jeg ser også at SiS står for chipsetet. Det synes faktisk jeg er litt suspekt. Nei, skal det være AMD, så står valget mellom VIA KTXXX og nVidia nForceX-chipset, med spesiell vekt på nForce2 ved Athlon XP.

Kortet og SIS-chipsettet virker jo OK, så jeg ser ingen grunn til å diskriminere det. Selv om det hadde vært skikkelig dårlig så burde noen testet det for å begrunne hvorfor folk skal unngå slike kort. Dette kortet kom nokså godt ut av testene så det duger sikkert glimrende til mye rart, blandt annet kontorarbeid.

 

Egentlig savner jeg en integrert grafikkløsning siden det er bra nok i massevis for de aller fleste som skal ha seg en billig kontor-PC.

Lenke til kommentar

Eier selv forgjengeren til dette kortet(K7S8X), har funket helt fint siden jeg kjøpte det for 276kr i midten av november 2003. Maskinen har stått på 24/7 siden da.

Kjøpte det mest for å sjekke om et så billig hovedkort i det hele tatt funket, og ble positivt overasket. Eneste som jeg ikke er fornøyd med er valgmulighetene i bios.

Lenke til kommentar
En ting: Overklokkings-delen av testen... Dere tror ikke kanskje at det er CPU som stoppet dere da? På ~2300 begynner man jo å nærme seg grensen for hva en XP klarer på std volt...

Kommet høyere før, men at denne prosessoren ikke er den beste overklokkeren er det ingen tvil om. Kombinasjonen med at man begynner å nærme seg toppen på CPU i tillegg til labre OC-egenskaper på kort kan nok være en ekstra utslagsgivende faktor. Uansett, dette er ikke et kort som inviterer til overklokking, til det er det kun nForce2 som er brukbart for A-XP - personlig er jeg svært skeptisk til å overklokke ting som ikke har PCI-lås over tid da dette fort kan gi korrupte data, ødelagte komponenter eller ustabilitet som dukker opp etter hvert som vi ikke rekker å oppdage under en slik test. AGP/PCI-lås er et must for alle seriøse overklokkere.

Lenke til kommentar
ASRock har også et hovedkort for Athlon 64 basert på SiS755-brikkesettet:

http://www.asrock.com/product/product_k8s8x.htm

 

Kommer dere til å teste det også? :)

Jeg regnert med det er det de sikter til i starten av artikkelen:

Vi har tatt en titt på et par AMD-baserte hovedkort fra ASRock, og begynner med en versjon for Athlon XP, og vil senere komme tilbake med et kort for Athlon 64. Begge kortene er basert på billige brikkesett fra SiS, som gjør at ASRock kan selge svært rimelige hovedkort.

Jeg likte forresten veldig godt minne-plasseringen på det ASRock K8S8X kortet du linket:

 

K8S8X.gif

 

De påstår til og med at kortet skal ha AGP/PCI-lås selv om jeg tar det med en stor klype salt. (kanskje HW.no kommer til bekrefte/avkrefte dette)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...