Gå til innhold

Prishopp på LCD-Skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ha!

 

Skremselspropaganda.

 

De vil bare bli kvitt den gamle dritten de har på lager slik at de ikke blir sittende med disse i all evighet.

 

Nye modeller er på vei inn og fra Samsung ventes nye i Januar. LG er jeg usikker på., men vil poste det i posten min i lkøpet av uken.

 

På verdensnivå er det skrikende behov etter LCD-skjermer men produsentene klare merklig nok å dekke behovet.

 

Så ikke føl dere presset til å kjøpe gårsdagens teknologi nå. Dette salgs og markedsføringstrikset virker nok ikke her i gården:)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

"Supply and demand". Om LCD selger så utrolig mye, så vil de nok sette opp prisen litt slik at det ikke blir et så stort hopp for de nye skjermene (slik at de ikke virker så mye dyrere). Nå vet nok Dahle litt mer enn meg om dette her, men regner forsåvidt med at de nye skjermene vil koste litt mer en stund =)

Lenke til kommentar

Tre bokstaver som kan beskrive denne situasjonen: O M G!

 

Jeg skulle AKKURAT til å bestille en Syncmaster 172x til 1000kr billigere, men venta på penger fra jobben!

 

ahh! gud! må punge ut 1000kr mer... må vente til neste lønning for å VURDERE om jeg gidder alikevel... Hansol H6530'en min er jo ok da...

Lenke til kommentar

Denne underproduksjonen på LCD er jo det som har holdt prisene så og si stabile det siste halve året. Underproduksjonen nå ble forresten spådd allerede for over 1-2 år siden. Siden det tar lang tid (ca 2 år) å bygge en LCD-fabrikk og det tar tid for produsentene å samle inn penger for fremtidig inntjening så har underproduksjonen vært uunngåelig. Det kom jo ikke som noen overraskelse at de måtte begrense salget litt ved å øke prisene. Og da er jo 1 mnd før jul det perfekte tidspunktet å gjøre det.

 

Tviler dog på at prisene blir så veldig mye lavere enn nå før om et års tid. Først da tror jeg vi kan se at markedet er relativt mettet, og prisene vil falle. Heldigvis for oss så er selve produksjonen så veldig dyr i forhold til CRT, (dvs. mye færre og enklere komponenter), så jeg tror vi i fremtiden (3-5år) vil kunne se LCD-skjermer til under prisen av dagens CRT-skjermer.

Lenke til kommentar
LCD slår crt på alt unntatt film og spill, og forspranget på film og spill har skrumpet ekstremt, og er snart tettet helt igjen. Go lcd.

Velbegrunnet og bra innlegg. Måtte alle skrive slikt.

 

De beste skjermene jeg har sett er fortsatt CRT skjermer. Til visse bruksområder (f.eks. DAC eller 3D-miljøer) vil LCD aldri greie å ta over for CRT rett og slett pga teknologien. Og så lenge CRT fortsatt slår LCD kraftig på prisen kommer jeg selv ikke til å bytte skjerm. Du får rett og slett mye mer skjerm for pengene ved å velge CRT.

Lenke til kommentar

LCD har jo sine vesentlige fordeler de og. Bl.a så er de bedre for øynene, tar mindre plass. Og at CRT er så mye bedre, er noe jeg vil si er feil. Folk snakker om ghosting osv på LCD-skjermer, og helt, kan ikke si at jeg ser noe til det, med mindre jeg beveger musa KJEMPEFORT rundt og rundt i spill, og fortsatt er det minimalt. Tror egentlig de fleste som sier at CRT er SÅÅ mye bedre, bare er i mangel av å ha prøvd en god LCD. Eneste argumentet jeg ser for å kjøpe CRT pr i dag, er prisen. I og med at de fleste LCDene som er på markedet er så gode som de er! :yes:

 

 

Magnus

Lenke til kommentar
Hvorfor gidde LCD da.. *vente på ny skjermstandard*

CRT eier ennå LCD, og design/str er ihvertfall ikek så viktig for meg!

Mange synes LCD er bedre. Jeg er en av dem. LCD er bitte litte grann bedre CRT. Synes nok LCD er bedre pga plass. Kan jo ta den med ved senga eller noe og se på film :D

Dessuten kommer ikke OLED-skjermene før om 2-3 år. Da koster det vel 4000,- for en 17"/19".

 

Men det er jo ganske dumt og sette opp prisen nå som det er jul. Hvem bryr seg om "vi" tømmer lageret dems, det er jo bare posetivt. Det var jo bare Kompett som satt om prisen ikke sant? Finnes jo flere butikker som har LCD :xmas:

Lenke til kommentar
LCD har jo sine vesentlige fordeler de og. Bl.a så er de bedre for øynene, tar mindre plass. Og at CRT er så mye bedre, er noe jeg vil si er feil. Folk snakker om ghosting osv på LCD-skjermer, og helt, kan ikke si at jeg ser noe til det, med mindre jeg beveger musa KJEMPEFORT rundt og rundt i spill, og fortsatt er det minimalt. Tror egentlig de fleste som sier at CRT er SÅÅ mye bedre, bare er i mangel av å ha prøvd en god LCD. Eneste argumentet jeg ser for å kjøpe CRT pr i dag, er prisen. I og med at de fleste LCDene som er på markedet er så gode som de er! :yes:

 

 

Magnus

Prisen er vel (og burde absolutt være det) det viktigste argumentet ved kjøp av datadeler så vel som alle andre materielle gjenstander. Når da en CRT skjerm gir vesentlig mer for pengene ser jeg ingen grunn til å invistere i en LCD, såfremt ikke noen av kvalitetene til skjermen er så viktige at de overveier alt annet (størrelse på skjermen kan være noe slikt).

 

At en LCD skjerm er bedre for øynene enn en CRT skjerm er ikke riktig. Det som avgjør om en skjerm er "god" eller "dårlig" for øynene er kontrast og lysstyrke og der stiller begge skjermene likt. Belysningen ellers i rommet spiller en vesentlig rolle, bla. er det viktig å ha en form for belysning i bakkant av skjermen dersom en skal sitte lenge foran skjermen. Støynivået fra pcen, hvordan du sitter ergonomisk og trivsel er andre like viktige eksempler. Om skjermen er en CRT eller en LCD spiller ikke så veldig stor rolle.

Lenke til kommentar

Zuluzion: Det er Norek som har satt opp prisen. Altså importøren til de aller fleste norske nettbutikker.

 

Men vi har jo fortsatt databutikken.com (med en svensk importør) og itbutikken (med en dansk importør) La oss håpe de klarer å holde prisene.. (selv om det sikkert bare ender med lange ventetider på skjermene)

 

Men gleder meg i hvertfall til OLED skjermene kommer. De skal ha fantastisk lavt strømforbruk kombinert med høy lysstyrke, veldig bra innsynsvinkel og veldig bra fargegjengivelse (selv ved høye innsynsvinkler). Siden de ikke trenger bakgrunnsbelysning skal det også være mulig å ha glass på begge sider av skjermen slik at man kan se skjermbildet speilvendt på baksiden av skjermen. Dette er i hvertfall en stor fordel for OLED i klapp-mobiltelefoner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Foreløpig så synes jeg lcd er litt oppskrytt. Jeg driter i at skjermen min er 50 cm dyp, og at den veier endel kilo. Stødig står den. Bildet er derimot flott det. Til en pris av 2000kr for en 19" så har jeg et tilnærmet flatt bilde. kan tilogmed kjøre 1600x1200@85hz hvis jeg skulle ønske det. Den dagen en god lcd blir så billig så er det mulig at jeg kjøper, men ikke før.

Lenke til kommentar

LCD har definitivt sine bruksområder, samme som shadowmask VS aperture grill på CRT. De har alle sine definitive svakheter.

 

Har en Eizo T965 21" basert på aperture grill, og en 15" LCD på min bærbare 803LCi. Ingen tvil om at LCD er helt suverent når det gjelder skarphet på tekst, det kan ikke sammenliknes. LCD skjermen kjører da 1440x1080, 21" CRT kjører nå 1280x960 av praktiske grunner (1600x1200 går fint, 2048x1536 også, men klarheten på tekst kan ikke sammenliknes). Men når det gjelder farger og "behagelig"/riktig bilde, da blant annet med tanke på innfallsvinkel/hvordan du sitter og ser på skjermen, er Eizo skjermen suveren igjen. Det var faktisk en av grunnene til at jeg skaffet meg en aperture grill.

 

Personlig kommer jeg til å skaffe en 19" LCD snart som takler 1600x1200, da for programmering og liknende. Til 2D grafikk, 3D og spill blir det 21" jeg kjører nå, altså kombinasjon av LCD og CRT :) Det er ikke verre enn det!

 

Angående rykter om prisøkning, leste dette for et par måneder siden, og har merket meg at prisen på min egen bærbare (med de spesifikasjonene jeg har den på nå) ikke har gått mer ned enn et par hundrelapper for hva jeg kjøpte den for midten i september. Selv om neste modell kom ut for fullt for kort tid siden. Det ble antatt at prisen på disse kom til å rase noe voldsomt, noe som ikke har skjedd enda - en teori er at prisene på LCD har "balansert" hele situasjonen slik at eventuelle prisreduksjoner har gått opp i null pga prisøkning på LCD. Ikke vet jeg, men det gjør meg godt å vite at min egen bærbare fortsatt er omtrent like mye verdt som når jeg kjøpte den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...