Gå til innhold

Lyst på en psykedelisk VR-opplevelse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg venter faktisk på "skybasert VR opplevelse". Helt tullete at alle skal sitte med råkraftige maskiner for å få god VR.

 

Man har i dag følgende:

- spillstreaming via skytjenester

- steam, xbox. ps4 remoteplay+streaming

- HD og UHD filmstreaming

- Tom. 3D streaming.

 

Ser dermed ingen grunn til at Oculus Rift skal kreve at jeg har et GTX980Ti skjermkort og en heftig PC bare for å gi meg en god VR opplevelse. La det tunge arbeidet skje i backend og stream det til VR brillene mine :).

 

Cant wait....

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg venter faktisk på "skybasert VR opplevelse". Helt tullete at alle skal sitte med råkraftige maskiner for å få god VR.

 

Man har i dag følgende:

- spillstreaming via skytjenester

- steam, xbox. ps4 remoteplay+streaming

- HD og UHD filmstreaming

- Tom. 3D streaming.

 

Ser dermed ingen grunn til at Oculus Rift skal kreve at jeg har et GTX980Ti skjermkort og en heftig PC bare for å gi meg en god VR opplevelse. La det tunge arbeidet skje i backend og stream det til VR brillene mine :).

 

Cant wait....

 

Hvordan forventer du at det i det hele tatt skal være mulig borsett fra 360 graders video? Er du klar over hvor lav responstid det kreves for god VR? Er du klar over hvor høy responstiden er for spillstrømming? Det vil være totalt umulig med mindre man finner opp en ny form for teknologi som kan overføre data fra datasentrene til hodesettet på noen få millisekunder. Du kommer til å måtte vente lenge, om ikke for alltid.

 

Så jo, det er en veldig veldig god grunn at til at ordentlig VR krever en kraftig pc.

 

Du får holde deg til cardboard/mobil vr og 360 graders video hvis du ikke ønsker å bruke penger på en kraftig pc.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over faktorene og ser helt klart at det vil være mulig å fordele lasten mellom backend og klient på en måte som gjør at man ikke må ha de råeste spec for en god VR opplevelse. Selvsagt stilles det krav til linjekvalitet samt signalkvalitet helt fra bruker til backend som det også gjør med spillstreaming per i dag. Og selvsagt er ikke dette noen opplagt kandidat som plattform for CS:GO turneringer.

 

Din logikk tilsier dog at det omtrent ikke skulle være mulig å spille et MMO FPS med dagens teknologi som tastatur, mus og en tradisjonell skjerm    ;)

 

Forsinkelser vil selvsagt forekomme på lik linje som i dag med mus, tastatur, online-servere, skjerm etc. Å kombinere dagens spillstreamingteknolog med VR motion-koordinater fremfor mus/tastatur bør helt klart være godt oppnåelig og gi en helt godkjent opplevelse i flere typer spill.

 

Om ikke annet så vil jeg si at VR kan danne et nytt grunnlag/marked for skybasert spillstreaming samt annen form for VR underholdning via et slikt konsept.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er klar over faktorene og ser helt klart at det vil være mulig å fordele lasten mellom backend og klient på en måte som gjør at man ikke må ha de råeste spec for en god VR opplevelse. Selvsagt stilles det krav til linjekvalitet samt signalkvalitet helt fra bruker til backend som det også gjør med spillstreaming per i dag. Og selvsagt er ikke dette noen opplagt kandidat som plattform for CS:GO turneringer.

 

Din logikk tilsier dog at det omtrent ikke skulle være mulig å spille et MMO FPS med dagens teknologi som tastatur, mus og en tradisjonell skjerm    ;)

 

Forsinkelser vil selvsagt forekomme på lik linje som i dag med mus, tastatur, online-servere, skjerm etc. Å kombinere dagens spillstreamingteknolog med VR motion-koordinater fremfor mus/tastatur bør helt klart være godt oppnåelig og gi en helt godkjent opplevelse i flere typer spill.

 

Om ikke annet så vil jeg si at VR kan danne et nytt grunnlag/marked for skybasert spillstreaming samt annen form for VR underholdning via et slikt konsept.

 

Nei, forsinkelsen vil være altfor stor. Det vil føre til en grusom opplevelse og ende opp i sjøsyke.
Lenke til kommentar

Med dagens forsinkelser, muligens. Hva er minstekravet i millisekunder for å unngå den effekten? Under 2ms?

 

Så det betyr at absolutt alt VR materiale hvor man skal orientere seg med hodebevegelser må ligge 100% lokalt på maskinen og maskinen må selv være i stand til å gjøre alt arbeidet for å vise resultatet uten denne effekten?

 

Man kan jo bli sjøsyk selv i video type VR som den andre karen over her nevnte som noe som kunne være egnet.

 

Sitat:

"bortsett fra 360 grader video".

 

Klarer man å synke en 360 grader video og koordinere det raskt nok med hodebevegelsene så klarer man det med ferdig rendrede bilder også. Eller er det GunnarGul da ikke er klar over?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Klarer man å synke en 360 grader video og koordinere det raskt nok med hodebevegelsene så klarer man det med ferdig rendrede bilder også. Eller er det GunnarGul da ikke er klar over?

 

Blir jo enorm forskjell på å spille av VR-video og spill med høy grafikk.

 

Dersom du streamer en slik video, så blir det ikke voldsomt stor forskjell fra f.eks Netflix. Serveren streamer kun filmen og lyden som tilhører, så håndterer klienten headsettet og retningen den peker mot. Den klienten trenger da ikke være sterk, for den håndterer bare det å plassere filmen rundt deg og bevegelsene dine. Klienten vil ikke trenge å rendre noen voldsomme grafiske effekter.

 

 

Men dersom du skal bruke noe media hvor du kan påvirke mediet, da blir det noe annet. Dersom du skal gjøre det slik som eksemplet mitt ovenfor, bare at maskinen tar seg av rendringen av de heftige grafiske effektene så vil forsinkelsestiden bli fort høy. Det er fordi serveren må da sitte og vente på at du gjør noe bevegelser før den kan endre bildet. (Serveren vil kontinuerlig rendre frames, men de vil ikke endre seg stort før den får informasjon om at du har gjort noe/bevegd deg).

 

Så den totale forsinkelsestiden i en slik situasjon hadde vært:

Klienten sender informasjon om bevegelse gjennom internett + Serveren tar imot, rendrer bildet og konverter til en video (f.eks x264) + Serveren sender bildet tilbake gjennom internett + Klienten mottar og spiller av video.

 

Den største bottlenecken her blir mest sannsynlig internettet, siden informasjon må overfører gjennom det to ganger. En annen bakdel med dette er at man må velge mellom høy kvalitet på bildet og lav forsinkelsestid. Det er fordi serveren har som oppgave å konvertere bildet til video på så kort tid som mulig, og da kan den ikke bruke den tiden den trenger på å gjøre komprimeringen så effektivt som mulig (Få høy bildekvalitet ved lav bitrate). Dersom alt håndterer lokalt kan du kutte ut hele internett-leddet og maskinen slipper å konvertere til video.

Endret av Didgy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...