Gå til innhold

TEST: HTC One A9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At prisen er for høy er stort minus for meg.

Eller så tror jeg den er overpriset i norge. Andre steder ligger den på 500usd noe som for meg høres mer rikitig ut. Den er ikke verd 6k og total vurdering jeg sitter med er 4/10.

 

De kan beholde dette designet til One m10 og specs som faktisk er verd prisen så kanskje de retter opp skuta litt.

Lenke til kommentar

 

Her synes jeg HTC bør kjenne sin plass, og slutte å bruke designet nå når Iphone har gjenoppfunnet det! Det er da et hierarki på slikt! </TiC>

[illustrasjon] 

Dette er et bilde av en m8 hvor jeg har redigert vekk hoved kameraet. Det likner en god del på a9, enig?

 

 

Kanskje du har lyst å lese kommentaren min en gang til? Ellers er jeg helt enig i din. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

Her synes jeg HTC bør kjenne sin plass, og slutte å bruke designet nå når Iphone har gjenoppfunnet det! Det er da et hierarki på slikt! </TiC>

main-1.jpg

Dette er et bilde av en m8 hvor jeg har redigert vekk hoved kameraet. Det likner en god del på a9, enig?

 

 

Kanskje du har lyst å lese kommentaren min en gang til? Ellers er jeg helt enig i din. 

 

Synes ikke de trenger å kjenne noen plass, når de har noe som likner måneder før apple. (m8 kom ut 3 måneder før iphone 6.) Og etter min mening er a9 litt mer lik m8 slik jeg viste på bildet enn den er lik iphone 6. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Her synes jeg HTC bør kjenne sin plass, og slutte å bruke designet nå når Iphone har gjenoppfunnet det! Det er da et hierarki på slikt! </TiC>

[illustrasjon] 

Dette er et bilde av en m8 hvor jeg har redigert vekk hoved kameraet. Det likner en god del på a9, enig?

 

 

Kanskje du har lyst å lese kommentaren min en gang til? Ellers er jeg helt enig i din. 

 

Synes ikke de trenger å kjenne noen plass, når de har noe som likner måneder før apple. (m8 kom ut 3 måneder før iphone 6.) Og etter min mening er a9 litt mer lik m8 slik jeg viste på bildet enn den er lik iphone 6. 

 

 

Jeg skjønner at du kan velge å ta kommentaren slik den er skrevet, uten å sjekke opp hva </TiC> kan indikere. Men da sier kommentaren at HTC bør slutte å bruke designet etter at Apple har gjenoppfunnet det. Fordi Apple er over HTC i et tenkt hierarki. Kommentaren indikerer ikke at Apple var først, heller tvert imot. 

 

Tolkningen til IceHeim er helt kurrant, da. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

6000 kr er vel ganske gjennomsnittlig start pris på alt som kommer av toppmodeller om dagen? 

 

Om krone kursen var som i fjor ville dette vært rundt 5000 kr, men det er jo ikke HTC sin skyld at krona er lav. 

Bortsett fra at denne åpenbart utifra testen ikke klarer å leve opp til forventningene om å være en toppmodell. Samtidig som telefoner som LG G4 og Moto X Style lever opp til tittelen toppmodeller. For 4500 kr. Og hvis det er designet osv du er ute etter, hvorfor ikke kjøpe en Samsung A7 til langt lavere pris? Eller som artikkelen sier, kjøpe en Galaxy S6 som er klart bedre, billigere.

 

Angående dette sitatet:

"Vi observerer bittelitt blåstikk i bildet, men ellers har vi ingenting å utsette på skjermen. Den er skarp og fin, og som alle AMOLED-skjermer har den perfekt innsynsvinkel."

 

For det første er den med innsynsvinkel litt todelt. AMOLED mister svært lite lysstyrke kontra LCD sett kraftig fra siden, men den opplever og en større endring i fargenøyaktighet enn LCD gjør (Altså de alle beste LCD). I Praksis er jo lysstyrken det som er det viktige her, så i praksis er det helt rett det du skriver. Jeg ville nok hatt en tilnærmet foran perfekt, da det faktisk er en liten forverring i nøyaktighet.

 

Den første delen derimot. Dere skriver den har blåstikk. Jeg trodde vi var ferdige med dette nå, at folk hadde gått lei av å skrive at AMOLED er ekstra blått. Ikke misforstå, jeg mener ikke det du skriver er feil. HTC gir deg to skjermmoduser (kanskje tam ed det i artikkelen, fordi du får nok ikke blåstikk med sRBG modusen). Den som sikker er standard er AMOLED. Den saturerer fargene og øker også white point temperatur til noe rundt ~7500 K ville jeg tippe. Som resulterer, spesielt akkurat når du skifter mellom ~6500K og ~7500K at du ser at det er klart blåere. Samme system som med fargen på stjerner. Temperaturen de går etter er jo vår sols temperatur. Så hva er det jeg ikke er fornøyd med?

 

Jeg skal bruke iPhone som eksempel, fordi jeg vet dere liker det, siden alle kjenner til den. De har og alltid eksemplariske LCD skjermer fra LG.

Bilder:

 

73794.png

Spectra_9.jpg

 

Spectra_25.jpg

 

 

 

 

Se på HTC One M9 sin fargetemperatur, og se på iPhone 5S sin temperatur (samme skjerm som iPhone 5). Se og på spekteret for iPhone 5 her. Markant topp for blå, og flyter litt ut i grønn og rød. Så ser du på det nederste bildet. Markante topper for Blå, Rød og Grønn. Det er en slik type skjerm A9 har. (Dette er ellers det Quantum dots, SUHD-TVer osv gjør. LCD får et spekter her, likt som OLED).

 

Så da er det jo interessant å se hva som står i testene for iPhone 5 og HTC One M9?

One M9: http://www.tek.no/artikler/test-htc-one-m9/185102/alle

"Bildekvaliteten er meget god, med bra innsynsvinkel og svært god lysstyrke."

iPhone 5S: http://www.tek.no/artikler/test-apple-iphone-5s/137753/alle

"Skjermen har samme lysstyrke som før, og bruker samme IPS-teknologi slik at skjermbildet ser like bra ut fra alle vinkler. Kort fortalt ser skjermen helt strålende ut. "

Vi kan og ta med Samsung A7 som bør ha ganske lik skjerm som denne: http://www.tek.no/artikler/test-samsung-galaxy-a7/168192/alle

"Skjermen er av typen Super AMOLED, og oppløsningen er full HD (1080 x 1920). Vi snakker altså om en skjerm med fantastisk kontrastnivå og sylskarpe detaljer. I tillegg er denne skjermen en fest for alle som er glade i farge"

 

Ingen av disse stedene nevnes blåstikk noen som helst gang. Til tross for tallene sin tydelige tale. De er helt klart blåere, og sannsynligvis mer enn HTC A9. Samtidig kan du endre modusen på A9 slik at du får en fargetemperatur som sannsynligvis er svært bra. Jeg er ikke uenig i det dere skriver om mobiler, og det den får kritikk for. Skjermen derimot og muligheten til å ENDRE skjerminnstilling til det du vil og ikke være stuck med det produsenten vil at du skal ha bør telle mer positivt. Det virker bare som om dere går tilbake til AMOLED sine første år og tar med kritikken dere husker derifra og bare legger den til her fordi dere har så mange andre negative ting å si om produktet. Det virker som om det andre negative har påvirket når dere skrev, og får dere til å trenge inn ting som blåstikk, fordi AMOLED en gang hadde dette (Og LCD og, bare på den tid mindre). Hvis du ser i dag så er faktisk AMOLED svært gode på dette. Alle AMOLED modeller legger seg rundt 6500K. Noe man ikke kan si om LCD modellene akkurat! På grunn av antallet modeller er man jo garantert 6500K på AMOLED nå, så lenge produsenten ikke har låst deg til noe annet. Så hvis det er noe, så burde dere begynne å kritisere LCD skjermer for blåstikk!

 

Og grunnen til at OLED er helt svart, og uendelig kontrast er ikke at den lager sitt eget lys. Grunnen er at LCD blir lyst gjennom et felles lag og så oppdelt. De har felles belysning, som altså lekker til naboene. De kunne lagd enkeltbelyst også, selv om dette hadde vært bare merkelig og idiotisk.

 

Ellers bra og grundig anmeldelse. La meg få det klart. Jeg synes det er helt greit at dere ikke skriver så veldig teknisk, og gjerne skriver mindre teknisk selv om dere vet mer og kunne utdypet. Likevel synes at dere ikke burde skrive ting som egentlig ikke stemmer. Bare la være å nevne fargetemperatur i det hele tatt. Bare skrive at den generelt er veldig bra, og har to skjermmoduser, en for overdrevne farger og en for nøyaktighet. (I RBG spekteret, slår ikke Samsung sine toppmodellers overlegne Adobe RGB spekter selvfølgelig).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg reagerer mest på fra HTC denne gangen, er at dette er en øvre mellomklassemodell til toppmodellpris! Og at de i USA har en bedre versjon priset lavere (ja, vet det med kronekursen). I USA selger de nemlig en versjon med 3GB RAM / 32GB lagringsplass till 400USD (lanseringspris, veil. 500USD). Derfor hadde jeg håpet på en pris mellom 4000-4500 kroner i Norge for en "dårligere" versjon. Men nei. Så kan man si at alle nyere mobiler har blitt lansert med en pris godt over 6000kr, for så jevnt og trutt synke i pris. Men dette skjer ikke med HTC. M9 koster jo fortsatt rundt 6000kr. Bare Apple kan gjøre den slags. Misforstå meg rett, jeg liker HTC og har hatt flere modeller selv. Men de siste årene har de overlevd mot alle odds, så selv venter jeg bare på at de skal "legge på røret". Når man kan kjøpe en Moto G til under halve prisen og få samme / bedre opplevelse enn med One A9, så mener jeg HTC skyter seg selv i foten.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...