Gå til innhold

AVG vil selge surfehistorikken din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De PIRATKOPIERER surfe og søkehistorikken... disse er mine private data.

 

Min surfe- og søkehistorikk er mitt åndsverk! Dersom det skal selges skal jeg ha inntekter.

 

Når du installerer trykker du "Jeg godtar lisensvilkårene" eller hva det nå enn står. Da godtar du at AVG (eller andre) kan samle inn, og selge informasjon uten at du får noe som helst.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at jeg stort sett leser gjennom de viktigste punktene i lisensvilkårene og ikke bruker dritt som AVG og andre sleipe snabber. Det er mer enn ille nok at Google har så syk tilgang/ logging av min Internett aktivitet.

 

Ikke det at det har påvirket meg/ livet mitt på noe som helst vis at jeg blir mer eller mindre overvåket av "alle", har jo ikke tenkt å fyre av en bombe på stortinget i nærmeste fremtid. Huffameg, det var kanskje dumt sagt, nå kommer vel PST på døra snart :rofl:

 

Edit; Er det virkelig så uvanlig å lese lisensavtaler? Er ikke det litt som å vite hva forsikringen dekker eller lånevilkår i banken :hmm:

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De PIRATKOPIERER surfe og søkehistorikken... disse er mine private data.

 

Min surfe- og søkehistorikk er mitt åndsverk! Dersom det skal selges skal jeg ha inntekter.

 

Når du installerer trykker du "Jeg godtar lisensvilkårene" eller hva det nå enn står. Da godtar du at AVG (eller andre) kan samle inn, og selge informasjon uten at du får noe som helst.

du får programmet uten annen kostnad?

 

blucoll

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at jeg stort sett leser gjennom de viktigste punktene i lisensvilkårene og ikke bruker dritt som AVG og andre sleipe snabber. Det er mer enn ille nok at Google har så syk tilgang/ logging av min Internett aktivitet.

 

Ikke det at det har påvirket meg/ livet mitt på noe som helst vis at jeg blir mer eller mindre overvåket av "alle", har jo ikke tenkt å fyre av en bombe på stortinget i nærmeste fremtid. Huffameg, det var kanskje dumt sagt, nå kommer vel PST på døra snart :rofl:

 

Edit; Er det virkelig så uvanlig å lese lisensavtaler? Er ikke det litt som å vite hva forsikringen dekker eller lånevilkår i banken :hmm:

 

Spørs på produktet, lisensavtaler som forsøker å ta ifra deg rettigheter er det bare å trykke OK på.

For disse er ugyldige i Norge, du kan ikke si ifra deg dine forbrukerrettigheter i motsetting til Uniten Bløff.

Men når det gjelder gratis greier som selger data, da vurderes disse opp imot alternativer som er fritt, eller om man kan fore dem med søppeldata som de kan sende hjem.

Sistnevnte er en praksis jeg har gjort med Google i noen år nå, og som resultat så tror Google at jeg er en 50-60 år gammel dame :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Edit; Er det virkelig så uvanlig å lese lisensavtaler? Er ikke det litt som å vite hva forsikringen dekker eller lånevilkår i banken :hmm:

 

Problemet med slike tekster er vel som du forstår; det er så vanvittig mye tekst, at du får kreft bare av å se på det..

 

Men fra spøk til alvor så er det nok fordi teksten i slike avtaler ikke er lett å forstå, og dermed bare godtar man det.. Jeg skal innrømme at jeg gjør det veldig ofte, og at det er kjempe dumt, men så er jeg ikke en advokat som leser igjennom vilkår til enhver tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Det betyr i hvert fall at AVG er uaktuell på min maskin.

Programvaren skal beskytte mot slikt, ikke forårsake det!

 

Og hva skal du bytte til om jeg tør spørre? Ikke tro at andre gratisløsninger er noe særlig bedre.. Det meste av gratis produkter fra kommersielle aktører finansieres på andre måter enn donasjoner.. Det eneste forskjellen fra før er at AVG går ut med tydeligere språk. Hvis du leser brukervilkårene til alt du bruker og er medlem av tror jeg det er mye mer enn dette som vil sjokkere deg, og i større grad.

Lenke til kommentar

 

Edit; Er det virkelig så uvanlig å lese lisensavtaler? Er ikke det litt som å vite hva forsikringen dekker eller lånevilkår i banken :hmm:

Problemet med slike tekster er vel som du forstår; det er så vanvittig mye tekst, at du får kreft bare av å se på det..

 

Men fra spøk til alvor så er det nok fordi teksten i slike avtaler ikke er lett å forstå, og dermed bare godtar man det.. Jeg skal innrømme at jeg gjør det veldig ofte, og at det er kjempe dumt, men så er jeg ikke en advokat som leser igjennom vilkår til enhver tid.

 

 

De jeg leser er ryddig og fint satt opp med overskrifter og greier så det er ikke vanskelig å finne frem til de punktene som betyr noe for meg. Angående at de skriver kryptisk så synes ikke jeg det er det, hvertfall ikke på de tingene som har noe å si i praksis. Skjønner dog godt at folk ikke gidder å lese, ganske kjedelig :p Jeg bruker sjelden nye programmer nå da jeg har funnet de jeg har behov for så foreløpig så trenger jeg ikke lese fler lisensavtaler, heldigvis :D

 

Uansett så hadde det vært greit med et enkelt sammendrag på viktige punkter som f.eks at de bruker all info de finner om deg. Skulle vært litt strengere reglement på dette slik at folk ikke bare trykket "ok" uten å tenke, det er desverre altfor enkelt å slenge ut en vegg med tekst så brukerne gir opp før de har begynt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...