Gå til innhold

RYKTE: Intel kan avgjøre duellen mellom FreeSync og G-Sync


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva kan/vil de praktiske implikasjonene bli av dette?

Hva tenker du på ta?

 

Denne artiklen er egentlig litt missvisende. Intel kommer til å støtte VESA Adaptive Sync i fremtiden med "Kaby Lake" plattformen. VESA Adaptive Sync er en åpen standard som både GSync og FreeSync baserer seg på. Intel kommer ikke til å bruke AMD sitt merkenavn "FreeSync".

 

Nvidia kommer også etterhvert til å støtte vanlig Adaptive Sync (de gjør allerede det på laptoper). Nvidia kommer fremdeles til å pushe GSync som en "premium løsning" da de mener at GSync teknisk sett er bedre.

Endret av HKS
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å pirke litt på artikkelen så styrer ikke vsync skjermens oppdateringshastighet, men den timer skjermkortets framerate til skjermens frekvens slik at man slipper tearing. Ser at dere skriver FPS, men det er fortsatt formulert litt forvirrende.

 

et fenomen som lenge har irritert spillere som ikke liker å aktivere V-Synk og dermed begrense skjermens oppdateringshastighet til enten 30- eller 60 FPS

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Intel sin grafikkavdeling vil jo selvfølgelig gå for den mest åpne standarden.

Spesielt siden deres drivere på Linux siden er åpen kildekode, det å begynne å rote med binære filer i tillegg til dette for å støtte G-sync frister neppe.

I tillegg er det tungt å presse proprietære løsninger da ingen av produsentene liker lisens / royality kostnader.

Lenke til kommentar

Sier seg selv at de går for Adaptive-Sync, måtte den begrensede, proprietære, diskriminerende og dyre løsningen dø en smertefull død. AMD trenger også litt støtte i disse harde tider. Kanskje også NVIDIA blir med på laget slik at produktene du eier faktisk kan utnyttes skikkelig over flere produsenter...

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

Hva kan/vil de praktiske implikasjonene bli av dette?

Hva tenker du på ta?

 

 

Det eneste jeg kan rundt g-sync/freesync er at man låser seg til skjermkort hos enten AMD eller Nvidia når man kjøper en skjerm som kun støtter en av delene.

 

Så jeg ser ikke hvor Intel sin mening om saken spiller inn. Vil G-Sync bli utkonkurrert om Intel velger Freesync? - og kun Freesync/Adaptive sync-skjermer vil bli solgt?

Lenke til kommentar

 

 

Hva kan/vil de praktiske implikasjonene bli av dette?

Hva tenker du på ta?

 

 

Det eneste jeg kan rundt g-sync/freesync er at man låser seg til skjermkort hos enten AMD eller Nvidia når man kjøper en skjerm som kun støtter en av delene.

 

Så jeg ser ikke hvor Intel sin mening om saken spiller inn. Vil G-Sync bli utkonkurrert om Intel velger Freesync? - og kun Freesync/Adaptive sync-skjermer vil bli solgt?

 

 

Ikke helt faktisk...

Kjøper man en G-Sync skjerm så krever denne altså at du også har et Nvidia skjermkort for å få maks utbytte av den , kjøper du en Freesync skjerm ( som også trolig vil støtte adaptive sync ) så vil skjermen i teorien kunne støtte både Amd , Intel og Nvidia Gpu / Apu løsninger.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan rundt g-sync/freesync er at man låser seg til skjermkort hos enten AMD eller Nvidia når man kjøper en skjerm som kun støtter en av delene.

FreeSync låser deg ikke til noen.

FreeSync som er navnet på implementasjonen i AMD sin driver baserer seg på en funksjon som er valgfri i Display Port 1.2a og 1.3 som heter Adaptive Sync.

 

Displaykontrollere som støtter Adaptive Sync leveres av Silicon Image, Realtek, med flere.

 

Når Intel om et års tid kommer med støtte for Adaptive Sync vil de garantert kalle det noe annet en FreeSync, da dette er et AMD varemerke.

 

 

Så jeg ser ikke hvor Intel sin mening om saken spiller inn. Vil G-Sync bli utkonkurrert om Intel velger Freesync? - og kun Freesync/Adaptive sync-skjermer vil bli solgt?

Neppe. Med G-Sync så erstattes displaykontrolleren i skjermen med en FPGA med programvare fra Nvidia. Dette er en mer komplisert løsning sammenlignet med Intel/AMD, men Nvidia har her full kontroll på komponentene i begge ender. De mener selv at det er en teknisk bedre løsning. Inntrykket jeg har er at Nvidia fortsatt kommer til å pushe G-Sync som en high-end løsning.

 

Etterhvert som skjermer med den den standardiserte Adaptive Sync løsningen blir mer utbredt så kommer nok Nvidia også til å støtte dette. Tipper de vil kalle det "G-Sync Lite" eller noe sånt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er skremmende når Teks journalister ikke forsøker å forstå hva de skriver om.

Løsningene deres er litt forskjellig implementert, og der AMDs løsning er basert på den åpne Adaptive Sync-standarden til VESA, krever for eksempel G-Sync en propritær brikke for å fungere.

Jeg må korrigere to alvorlige feilopplysninger:

* G-Sync på laptoper er en implementasjon av Adaptive Sync siden det kunne bruke eDP som støtter dette direkte.

* G-Sync på monitorer har krevd en modul siden driverkretsene og eksisterende DP-standard ikke hadde nødvendig støtte. Nvidia implementerte dette basert på standarden men før den var klar, så noen avvik finnes. Dette er åpenbart et krav som vil forsvinne over tid.

 

Går for «FreeSync»-teknologien til AMD.

Slike påstander er så feil at det er direkte skammelig. Intel kommer til å gå for Adaptive Sync. FreeSync er en merkevare til AMD.

 

Dette er nok en artikkel som får strykkarakter. Jeg tror ikke dere har klart å omtale dette tema riktig én eneste gang.

 

 

Du har en lang historie med å komme med misvisende informasjon om dette, du later som nvidia sin implementasjon er like åpen som AMDs, noe som er feil. 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det er skremmende når Teks journalister ikke forsøker å forstå hva de skriver om.

Løsningene deres er litt forskjellig implementert, og der AMDs løsning er basert på den åpne Adaptive Sync-standarden til VESA, krever for eksempel G-Sync en propritær brikke for å fungere.

Jeg må korrigere to alvorlige feilopplysninger:

* G-Sync på laptoper er en implementasjon av Adaptive Sync siden det kunne bruke eDP som støtter dette direkte.

* G-Sync på monitorer har krevd en modul siden driverkretsene og eksisterende DP-standard ikke hadde nødvendig støtte. Nvidia implementerte dette basert på standarden men før den var klar, så noen avvik finnes. Dette er åpenbart et krav som vil forsvinne over tid.

 

Går for «FreeSync»-teknologien til AMD.

Slike påstander er så feil at det er direkte skammelig. Intel kommer til å gå for Adaptive Sync. FreeSync er en merkevare til AMD.

 

Dette er nok en artikkel som får strykkarakter. Jeg tror ikke dere har klart å omtale dette tema riktig én eneste gang.

Du har en lang historie med å komme med misvisende informasjon om dette, du later som nvidia sin implementasjon er like åpen som AMDs, noe som er feil.

 

AtW

Så hvem lyver? Vi som ikkje kan nok om dette, blir enda mere forvirra :(
Lenke til kommentar

Jeg tror ingen av oss lyver, jeg tror bare en av oss tar feil, og effikan er som regel selvsikker selv på ting han ikke vet så mye om, noe som gjør at det ikke nødvendigvis er sånn at han vet mye som dette heller, selv om han bruker sterke ord. Det du bør spørre seg selv om er: "Kan jeg som skjermprodusent lage en skjerm som støtter g-sync uten nvidias hjelp, eller freesync uten AMDs", og der får du svaret (nei, og ja), som forteller deg at i praksis er det ene systemet langt mer åpent.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

...

Du har en lang historie med å komme med misvisende informasjon om dette, du later som nvidia sin implementasjon er like åpen som AMDs, noe som er feil. 

 

AtW

 

Har han? Jeg ser ingenting som er feil.

 

Han sier at G-Sync for øyeblikket krever en modul i skjermen, men at dette er noe som antakeligvis vil endre seg, siden denne modulen i bunn og grunn er en properitær implementasjon av Adaptive Sync.

 

 

Jeg tror ingen av oss lyver, jeg tror bare en av oss tar feil, og effikan er som regel selvsikker selv på ting han ikke vet så mye om, noe som gjør at det ikke nødvendigvis er sånn at han vet mye som dette heller, selv om han bruker sterke ord. Det du bør spørre seg selv om er: "Kan jeg som skjermprodusent lage en skjerm som støtter g-sync uten nvidias hjelp, eller freesync uten AMDs", og der får du svaret (nei, og ja), som forteller deg at i praksis er det ene systemet langt mer åpent.

 

AtW

Synes ærlig talt du bør holde deg for god til å angripe effikan. Ingenting av det han skriver er feil.

 

Svarene på spørsmålene din er forresten nei og nei.

Du kan ikke lage en G-Sync eller Freesync skjerm uten hjelp/tillatelse fra Nvidia eller AMD:

1a) Desktop: Du trenger en G-Sync modul, og du trenger tillatelse fra Nvidia til å bruke "G-Sync" som er et registrert varemerke.

1b) Laptop: Her trenger du kun tillatelse fra Nvidia til å bruke "G-Sync" som er et registrert varemerke.

2: Du trenger tillatelse fra AMD for å bruke Freesync som i likhet med GSync også er et registrert varemerke.

 

Intel kommer til å komme med sitt eget varemerke. Du vil aldri finne en Intel prosessor som reklamerer med støtte for AMD64, de kaller det Intel 64.

Lenke til kommentar

 

 

...

Du har en lang historie med å komme med misvisende informasjon om dette, du later som nvidia sin implementasjon er like åpen som AMDs, noe som er feil. 

 

AtW

 

Har han? Jeg ser ingenting som er feil.

 

Han sier at G-Sync for øyeblikket krever en modul i skjermen, men at dette er noe som antakeligvis vil endre seg, siden denne modulen i bunn og grunn er en properitær implementasjon av Adaptive Sync.

 

 

Jeg tror ingen av oss lyver, jeg tror bare en av oss tar feil, og effikan er som regel selvsikker selv på ting han ikke vet så mye om, noe som gjør at det ikke nødvendigvis er sånn at han vet mye som dette heller, selv om han bruker sterke ord. Det du bør spørre seg selv om er: "Kan jeg som skjermprodusent lage en skjerm som støtter g-sync uten nvidias hjelp, eller freesync uten AMDs", og der får du svaret (nei, og ja), som forteller deg at i praksis er det ene systemet langt mer åpent.

 

AtW

Synes ærlig talt du bør holde deg for god til å angripe effikan. Ingenting av det han skriver er feil.

 

Svarene på spørsmålene din er forresten nei og nei.

Du kan ikke lage en G-Sync eller Freesync skjerm uten hjelp/tillatelse fra Nvidia eller AMD:

1a) Desktop: Du trenger en G-Sync modul, og du trenger tillatelse fra Nvidia til å bruke "G-Sync" som er et registrert varemerke.

1b) Laptop: Her trenger du kun tillatelse fra Nvidia til å bruke "G-Sync" som er et registrert varemerke.

2: Du trenger tillatelse fra AMD for å bruke Freesync som i likhet med GSync også er et registrert varemerke.

 

Intel kommer til å komme med sitt eget varemerke. Du vil aldri finne en Intel prosessor som reklamerer med støtte for AMD64, de kaller det Intel 64.

 

 

Han har moderert seg, men se tidligere innlegg om temaet.

 

Jeg angriper ikke effikan, han har mye fornuftig å komme med, men måten han skriver på gjør det veldig vanskelig å vite om han vet mye eller lite om et tema. 

 

Jeg spurte om man kan lage en skjerm som støtter teknologien, ikke om man kan bruke et registrert varemerke. Altså om jeg kan lage en skjerm som støtter funksjonaliteten, det du svarer på er om jeg kan bruke "freesync" som begrep i mitt markedsmateriale.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg spurte om man kan lage en skjerm som støtter teknologien, ikke om man kan bruke et registrert varemerke. Altså om jeg kan lage en skjerm som støtter funksjonaliteten, det du svarer på er om jeg kan bruke "freesync" som begrep i mitt markedsmateriale.

Da er svaret ja.

 

Du trenger en displaykontroller som støtter Adaptive Sync, disse koster mer en kontrollere uten støtte, da Adaptive Sync er ett valgfritt tillegg i DP-standarden.

 

Mulig AMD har endret på det, men tidligere trengte du også driverstøtte (I likhet med CF-profiler lå det en liste i driveren over skjermer som støttet Freesync.)

 

Intel sa forresten også på IDF at de ikke regnet med at støtte for Adaptive Sync før Gen10 grafikk i Cannonlake, der kommer de til å implementere det som en del av Display Port 1.3. Så det er dessverre en stund til vi ser Intel produkter med støtte for dette (for å komme oss tilbake til topic... :) )

Lenke til kommentar

 

-snip-

 

Du har en lang historie med å komme med misvisende informasjon om dette, du later som nvidia sin implementasjon er like åpen som AMDs, noe som er feil.

 

Hvordan er det mulig? Du oppsøker en diskusjon kun for å bedrive personangrep og spre usannheter? Eier du ikke snev av folkeskikk? Du kommer ikke med noe relevant til diskusjonen en gang. Dette her er regelrett forumterror, og det er på tide at du melder deg ut av forumet.

 

-----

 

Det finnes mengder av artikler som beskriver hvordan laptoper bruker eDP direkte for G-Sync uten noen modul. GPUer i laptoper bruker å kommunisere med panelet direkte, og det er nettopp Adaptive Sync i eDP-standarden som gjør dette mulig. For slike laptoper er dette er det samme enten det er klistret "G-Sync" eller "FreeSync" på esken til laptopen.

 

Og den som påstår "FreeSync" er den åpne standarden har misforstått totalt, og har absolutt null tillitt i denne saken siden de ikke har forstått det mest elementære. FreeSync er merkevaren til AMD, mens "Adaptive Sync" er en del av DP-standardene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...