Gå til innhold

Alt du mister i Windows 10 kan erstattes med noe bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kommer ikke til å felle noen tårer over at noen av disse tingene ble borte. Men hva om jeg mister uskylden min i Windows 10? Jeg har ikke gjort noen research så jeg vet ikke hva som venter på meg, men det jeg frykter er skummel DRM, mindre valgfrihet, mer APPLEfisering, økende overvåkning av brukeren, mindre bakover kompatibilitet (Microsoft har alltid vært gode på dette) og andre nyvinninger som gjør det godt fungerende operativsystemet jeg har i dag til en verre opplevelse for meg.

 

Microsoft er stort sett "good guys" i forhold til brukeren (ikke konkurrentene :) men det er noen av tidens tendenser som jeg syns er urovekkende.

 

Hva tenker dere?

Endret av Rompel & Skinnrolf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å felle noen tårer over at noen av disse tingene ble borte. Men hva om jeg mister uskylden min i Windows 10? Jeg har ikke gjort noen research så jeg vet ikke hva som venter på meg, men det jeg frykter er skummel DRM, mindre valgfrihet, mer APPLEfisering, økende overvåkning av brukeren, mindre bakover kompatibilitet (Microsoft har alltid vært gode på dette) og andre nyvinninger som gjør det godt fungerende operativsystemet jeg har i dag til en verre opplevelse for meg.

 

Microsoft er stort sett "good guys" i forhold til brukeren (ikke konkurrentene :) men det er noen av tidens tendenser som jeg syns er urovekkende.

 

Hva tenker dere?

 

En del enig, bortset fra at jeg "trenger" Windows Media Center til å ta opp fra NRK. Har ikke funnet noe alternativ som håndterer lydcodec'en som NRK bruker :-(

 

Når det gjelder bakoverkompatibilitet mener jeg å ha lest at den skal bli svært bra i Windows 10. Men før lanseringen av Vista lest jeg artikkel etter artikkel før Vista ble lansert, om hvor bra Vista skulle bli...!

 

Jeg er mye mer bekymret for overvåkingen og spioneringen Microsoft har begyndt med i preview-versjonen av Windows 10 med keylogging med mer i følge det jeg har lest :-(

Lenke til kommentar

Har lurt på lenge, og har sett andre kommentere det samme: Forstår ikke hvorfor VLC anbefales som medieavspiller. Billedkvaliteten er ELENDIG, med horisontale linjer i bildet ved avspilling av alle / de fleste / mange filtyper som man ikke får i andre avspillingsprogrammer med samme videofiler. Windows Meidia Player Classic er enormt mye bedre på billedkvalitet i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Plex plutselig fått DVB-x støtte ?

 

Nei, Plex kan IKKE erstatte WMC, da Plex bare kan spille av eksisterende filer, og ikke brukes til å ta inn feks. digital-tv fra bakkenettet, eller bruke PC-en din som en PVR.

 

Heldigvis finnes det alternativer som gjør BEGGE delene, feks. MediaPortal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MPC er veldig bra, men når jeg bruker den på store .mkv - filer, plages jeg med at lyden blir ut av sync.. Derfor har jeg mer eller minder sluttet å bruke den. Noen som har en løsning på dette?

 

Nå er Media Player Classic aka MPC-HC veldig barebone. Så her spørs det jo hvilken codec-pakke osv du kombinerer med. Det beste er jo å kombinere med MadVR for best mulig skalering og bildekvalitet, men med MadVR så har du bøttevis med forskjellige skaleringsalgortimer og du må velge ut ifra hva maskinen din faktisk vil takle. Selv en maskin med GTX Titan X vil kunne slite om du går overboard med innstillingene ved bruk av MadVR.

 

Enkleste og beste måten å få MPC-HC + MadVR på en, to, tre er ved å installere Kawaii Codec Pack; http://haruhichan.com/forum/showthread.php?7545-KCP-Kawaii-Codec-Pack

 

 

Den gir deg siste utgave av MPC-HC ferdig satt opp med alt du trenger og med MadVR fungerende rett ut av installasjonen. Du har også muligheten til å velge mellom forskjellige forhåndsdefinerte alternativer for MadVR nivåer under installasjon så du slipper å dykke ned i de mer avanserte muligheten selv om du ikke ønsker det.

 

 

At VideoLAN (VLC) blir dratt frem hele tiden er utrolig trist, må jo være en av de dårligere løsningene hva gjelder bildekvalitet og skalering og når flere av alternativene også er gratis og egentlig like enkel å installere (ta Kawaii Codec Pack som eksempel) så er det litt tåpelig at VLC skal få såpass mye fokus som det gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har Plex plutselig fått DVB-x støtte ?

 

Nei, Plex kan IKKE erstatte WMC, da Plex bare kan spille av eksisterende filer, og ikke brukes til å ta inn feks. digital-tv fra bakkenettet, eller bruke PC-en din som en PVR.

 

Heldigvis finnes det alternativer som gjør BEGGE delene, feks. MediaPortal.

 

Fungerer "MediaPortal" med lyden fra NRK på bakkenettet også?? De PVR'ene jeg har forsøkt bortsett fra WMC får jeg ikke lyd ved opptak av NRK fra bakkenettet :-( Vet du eventuellt om andre mediasentere som fungerer med lyd fra DVB-t "covah"?

Lenke til kommentar

 

Har Plex plutselig fått DVB-x støtte ?

 

Nei, Plex kan IKKE erstatte WMC, da Plex bare kan spille av eksisterende filer, og ikke brukes til å ta inn feks. digital-tv fra bakkenettet, eller bruke PC-en din som en PVR.

 

Heldigvis finnes det alternativer som gjør BEGGE delene, feks. MediaPortal.

Fungerer "MediaPortal" med lyden fra NRK på bakkenettet også?? De PVR'ene jeg har forsøkt bortsett fra WMC får jeg ikke lyd ved opptak av NRK fra bakkenettet :-( Vet du eventuellt om andre mediasentere som fungerer med lyd fra DVB-t "covah"?

 

Er dessverre en stund siden jeg styrte med det der, så jeg vet ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kommer ikke til å felle noen tårer over at noen av disse tingene ble borte. Men hva om jeg mister uskylden min i Windows 10? Jeg har ikke gjort noen research så jeg vet ikke hva som venter på meg, men det jeg frykter er skummel DRM, mindre valgfrihet, mer APPLEfisering, økende overvåkning av brukeren, mindre bakover kompatibilitet (Microsoft har alltid vært gode på dette) og andre nyvinninger som gjør det godt fungerende operativsystemet jeg har i dag til en verre opplevelse for meg.

 

Microsoft er stort sett "good guys" i forhold til brukeren (ikke konkurrentene :) men det er noen av tidens tendenser som jeg syns er urovekkende.

 

Hva tenker dere?

 

En del enig, bortset fra at jeg "trenger" Windows Media Center til å ta opp fra NRK. Har ikke funnet noe alternativ som håndterer lydcodec'en som NRK bruker :-(

 

Når det gjelder bakoverkompatibilitet mener jeg å ha lest at den skal bli svært bra i Windows 10. Men før lanseringen av Vista lest jeg artikkel etter artikkel før Vista ble lansert, om hvor bra Vista skulle bli...!

 

Jeg er mye mer bekymret for overvåkingen og spioneringen Microsoft har begyndt med i preview-versjonen av Windows 10 med keylogging med mer i følge det jeg har lest :-(

NRK Cap skal vel kunne funke. Finnes noen tråder om det på Freak.no

Lenke til kommentar

Det å anbefale Plex som erstatning for Windows Media Center vitner vel bare om at artikkelforfatter har temmelig lite erfaring med hva Windows Media Center er og blir brukt til.

 

Hei!

 

Jeg fikk en del nyttige tips på e-post, og har nå oppdatert artikkelen med Kodi som annet alternativ. Takk for feedback! :)

 

- Niklas

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kommer ikke til å felle noen tårer over at noen av disse tingene ble borte. Men hva om jeg mister uskylden min i Windows 10? Jeg har ikke gjort noen research så jeg vet ikke hva som venter på meg, men det jeg frykter er skummel DRM, mindre valgfrihet, mer APPLEfisering, økende overvåkning av brukeren, mindre bakover kompatibilitet (Microsoft har alltid vært gode på dette) og andre nyvinninger som gjør det godt fungerende operativsystemet jeg har i dag til en verre opplevelse for meg.

 

Microsoft er stort sett "good guys" i forhold til brukeren (ikke konkurrentene :) men det er noen av tidens tendenser som jeg syns er urovekkende.

 

Hva tenker dere?

 

En del enig, bortset fra at jeg "trenger" Windows Media Center til å ta opp fra NRK. Har ikke funnet noe alternativ som håndterer lydcodec'en som NRK bruker :-(

 

Når det gjelder bakoverkompatibilitet mener jeg å ha lest at den skal bli svært bra i Windows 10. Men før lanseringen av Vista lest jeg artikkel etter artikkel før Vista ble lansert, om hvor bra Vista skulle bli...!

 

Jeg er mye mer bekymret for overvåkingen og spioneringen Microsoft har begyndt med i preview-versjonen av Windows 10 med keylogging med mer i følge det jeg har lest :-(

NRK Cap skal vel kunne funke. Finnes noen tråder om det på Freak.no

Kan jo bruke WX NRK, fungerer veldig bra :D

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=LQuRVe7GN6PQ7AauiKUQ&url=http://freak.no/forum/showthread.php%3Ft%3D267691&ved=0CCIQFjAB&usg=AFQjCNGTp2UD-ptrhbpLJtvUSd94MYiN6A&sig2=K_4hdnLS_uksYGY8O1AXFg

Lenke til kommentar

Overskriften sier at "alt" kan erstattes, men når jeg kommer til slutten ser jeg at dere fortsatt ikke har noe svar på det viktigste minuset av dem alle: at oppdateringer ikke lengre er valgfrie. Jeg må altså være forberedt på at maskinen plutselig spontant kan finne på å reboote, uten at jeg kan stoppe det? Det har også vært tilfeller der "oppdateringene" har hatt større problemer enn problemet de prøver å fikse.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...