Gå til innhold

Så mye batteritid skiller «Skylake» og «Broadwell»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor heller ikke si (Skylake) får kun USB 3.1 porter (Eldre generasjoner er historie) selvfølgelig bakover kompaktibel.

Hvor mange ønsker usb 2/3 port i dag?

 

Samt å ha minimum Wireless AC 433 mbit eller raskere eventuelt thundebolt.

Wireless N er histore.

 

Det vil gjøre mulig å få langt raskere overføringshastighet.

Ellers så er jeg enig heller tykkere pc som kan oppgraderes, en tynn maskin som er umulig å reprarere.

DDR4 blir endelig standard.

Endret av LMH1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Da vil jeg heller at vekten skal øke med 50 gram og få bedre batterikapasitet isteden. Denne trenden om at alt skal være så syltynt burde stoppe opp litt!

 

Gi meg en Broadwell eller Skylake med samme batteri som i min Asus U31SD den har 83 wattimer. Så kan heller de som ønsker det drasse rundt på lader og diskutere hvem som har den tynneste maskinen.

 

Alt under 1,5 kg er lett nok  :)

Lenke til kommentar

Hvorfor heller ikke si (Skylake) får kun USB 3.1 porter (Eldre generasjoner er historie) selvfølgelig bakover kompaktibel.

Hvor mange ønsker usb 2/3 port i dag?

 

Samt å ha minimum Wireless AC 433 mbit eller raskere eventuelt thundebolt.

Wireless N er histore.

 

Det vil gjøre mulig å få langt raskere overføringshastighet.

Ellers så er jeg enig heller tykkere pc som kan oppgraderes, en tynn maskin som er umulig å reprarere.

DDR4 blir endelig standard.

 

Hva er galt med tynne PCer som ikke kan repareres/oppgraderes? Folk forventer og vil ha det aller beste. Da må noe ofres, de kan ikke være best på alt samtidig. Reperasjon/fiksing er noe de færreste merker, men som utgjør en stor forskjell når de lager PC. Dette er en del av en samfunnstrend, produsentene følger selvfølgelig samfunnstrender!

 

Selvfølgelig vil ingen ha USB 2, ingen vil ha pentium heller. Likevel er kostnad veldig relevant når du lager PC. Intel kan ikke lage CPU arkitekturen sine bare for high end CPUer, de må lage dem for alle CPUer.

 

Hvor mange er det som har trådløst nett med 433 mbit? Da begynner vi nok å snakke promille... Det som teller når det gjelder Internet hastighet er ikke standard og teoretisk hastighet. Du må selvfølgelig se på faktisk hastighet. Du må ut med en god del penger for en laptop som klarer over 433 mbit, selv om de har AC. AC bringer selvfølgelig andre nyvinninger så det er jo absolutt noe som bør være på plass likevel.

 

Intel lager ikke arkitekturen sin slik at den passer for deg. Intel tenker på alle, hvertfall alle sine penger. Dermed lager de og arkitekturen slik at de kan få med seg mest mulig av PC markedet. Hvis du er entusiast så er jo Haswell-E tingen, ikke en Skylake-Y.....

 

Ellers er jeg veldig tvilsomme til disse tallene. Broadwell som krympet til 14 nm og er generasjonen som fokuserer mest på energibesparelser senket vel batteriforbruk med 10%. Det at den skal klare 35% må være et spesielt enkelttilfelle. Skylake skal jo først og fremst bringe inn arkitektuelle nyheter og raskere CPUer, ikke strømsparing. Det vil virkelig være utrolig å klare 15% mer ytelse og 35% mindre strøm med Skylake. Dessuten pleier alltid disse promo-bildene å være sterkt overdrevet (de tester selvfølgelig på en måte slik at det stemmer, men du aldri vil oppleve det med vanlig bruk, dermed bryter de ingen lover eller lyger sånn sett)

Lenke til kommentar

Hvorfor heller ikke si (Skylake) får kun USB 3.1 porter (Eldre generasjoner er historie) selvfølgelig bakover kompaktibel.

Hvor mange ønsker usb 2/3 port i dag?

 

Samt å ha minimum Wireless AC 433 mbit eller raskere eventuelt thundebolt.

Wireless N er histore.

 

Det vil gjøre mulig å få langt raskere overføringshastighet.

Ellers så er jeg enig heller tykkere pc som kan oppgraderes, en tynn maskin som er umulig å reprarere.

DDR4 blir endelig standard.

 

Litt dumt å tvinge folk til å bruke flere tusen kr siden prosessorprodusenten kuttet ut støtten for eldre hardware :/ vet ikke helt om Intel kan gjøre slike krav uansett, mye er vel hovedkortbasert?

 

Også, er det ikke slik at skylake skal fortsette med ddr3 allikevel? (Hvertfall for bærbare)

Lenke til kommentar

Hvor mye koster Intel Wireless AC for produsentene?

 

Intel Dual Band Wireless-AC 7260 7260HMW 802.11abgn+ac 2x2 Wi-Fi Bluetooth 4.0

 

 

Intel lager ikke arkitekturen sin slik at den passer for deg. Intel tenker på alle, hvertfall alle sine penger. Dermed lager de og arkitekturen slik at de kan få med seg mest mulig av PC markedet. Hvis du er entusiast så er jo Haswell-E tingen, ikke en Skylake-Y.....

 

Trenger ikke å være topp cpu, en i7-5557U eller i7-6557U holder lenge for meg.

Lenke til kommentar

Hvorfor heller ikke si (Skylake) får kun USB 3.1 porter (Eldre generasjoner er historie) selvfølgelig bakover kompaktibel.

Hvor mange ønsker usb 2/3 port i dag?

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er med USB 3.1, men USB 3 har krevd drivere for å fungere når jeg har installert hovedkort med det på, slik at jeg ikke har fått brukt portene før driveren er lagt inn. Derfor har de hatt USB 2.0 porter på hovedkortene også, da disse ikke har krevet drivere for å brukes.

 

Det er mindre aktuelt på bærbare frem til man eventuelt reinstallerer. Men kjedelig hvis man ikke da får brukt det.

 

Men får håpe at 3.1 ikke krever drivere, men er støttet rett ut av esken, så er det ingen vits å ha USB 2 støtte

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor heller ikke si (Skylake) får kun USB 3.1 porter (Eldre generasjoner er historie) selvfølgelig bakover kompaktibel.

Hvor mange ønsker usb 2/3 port i dag?

 

Samt å ha minimum Wireless AC 433 mbit eller raskere eventuelt thundebolt.

Wireless N er histore.

 

Det vil gjøre mulig å få langt raskere overføringshastighet.

Ellers så er jeg enig heller tykkere pc som kan oppgraderes, en tynn maskin som er umulig å reprarere.

DDR4 blir endelig standard.

 

Litt dumt å tvinge folk til å bruke flere tusen kr siden prosessorprodusenten kuttet ut støtten for eldre hardware :/ vet ikke helt om Intel kan gjøre slike krav uansett, mye er vel hovedkortbasert?

 

Også, er det ikke slik at skylake skal fortsette med ddr3 allikevel? (Hvertfall for bærbare)

HK produsentene lager hovedkortene sine basert på CPU. Du ser dermed de samme begrensningene på alle HK med den socketen. Noen legger til ekstra SATA kontrollere, eller USB. Det er mange som også ikke benytte alt det er støtte for, pga av pris. Likevel er det stort sett Intel som bestemmer dette. De lagde HK før, men sluttet fordi det ikke var noe poeng i å gjøre det

 

DDR4 er jo spesielt fordelaktig for bærbare. Det bruker en del mindre strøm enn DDR3. Til stasjonære vil du ikke merke forskjell med mindre du kjøper veldig high end RAM uansett. Galaxy S6 har DDR4, ser ingen grunn til at bærbare ikke skal.

Lenke til kommentar

Hvor mye koster Intel Wireless AC for produsentene?

 

Intel Dual Band Wireless-AC 7260 7260HMW 802.11abgn+ac 2x2 Wi-Fi Bluetooth 4.0

 

 

Intel lager ikke arkitekturen sin slik at den passer for deg. Intel tenker på alle, hvertfall alle sine penger. Dermed lager de og arkitekturen slik at de kan få med seg mest mulig av PC markedet. Hvis du er entusiast så er jo Haswell-E tingen, ikke en Skylake-Y.....

 

Trenger ikke å være topp cpu, en i7-5557U eller i7-6557U holder lenge for meg.

i7-5557U er en topp CPU for bærbare...... Du må ut med ganske mye for en PC med en slik CPU. Da får du også ofte veldig bra wireless. Det er snakk om CPUer i maskiner i f. eks 5000 kr og ned. Det koster ikke mye med den delen alene. Likevel prøver jo produsentene å ha lik kvalitet over hele linja. Hvorfor skal produsentene prioritere wireless fra Intel? Det er så mye annet de heller kan bruke pengene på som folk merker.

 

Ellers så viser dette klart at Broadcom sin chip leverer klart høyere ytelse enn Intel sin(Latitude E5250): http://images.anandtech.com/graphs/graph8983/71678.png

Dette er en AC 7265, altså litt over det du linket. Den klarer ikke 433 mbit.

 

Likevel blir jo Intel sin brukt i en buisness laptop, det er og et mer premium valg på XPS, en oppgradering. Grunnen er Intel sitt rykte for mer stabilt nett osv. ikke nødvendigvis ren ytelse.

 

Ellers klarer selv ikke CPUer som Core-M, som koster nærmere 2000 kr å håndtere 10 mbit over USB 3.1, og selv om den er i en PC med 3.1 (som Macbook) er den begrenset til 5 mbit. Hvordan skal svakere CPUer klare seg da? USB 3.1 vil jo ikke fungere. Det finnes CPUer som er under Core i-familien også. Hva skal folk som ikke har 10.000 kr til ny bærbar gjøre? Hvorfor skulle Intel ha gitt alle disse kundene til AMD, når de kan beholde alle kundene selv? Jeg tviler og USB 2 støtte holder noe igjen, så ser ikke tapet her?

Lenke til kommentar

Det virker ikkje som fokuset på pc markedet og mobil er det samme iforhold til strømbruk, am I mistaken?

 

Prossesorene i telefonene er jo kraftige, men de trekk jo strøm som bare søren. Når blir det ein "skylake" for mobil (altså 40 % mer strømgjerrige prossesorer med mer ytelse)

Lenke til kommentar

Det virker ikkje som fokuset på pc markedet og mobil er det samme iforhold til strømbruk, am I mistaken?

 

Prossesorene i telefonene er jo kraftige, men de trekk jo strøm som bare søren. Når blir det ein "skylake" for mobil (altså 40 % mer strømgjerrige prossesorer med mer ytelse)

 

Både ja og nei. Grunnen er forskjellige markedsposisjoner.

 

Intel har monopol på CPU til PC. AMD har utrolig nok fortsatt salg, men de henger i en tynn tråd, og jeg er usikker på hvor lenge de kan holde på med dette. Intel har dermed ikke konkurranse fra AMD, bortsett fra low-end segmentet. Intel har konkurranse fra diverse andre enheter derimot. ARM-baserte enheter som chromebook(vel de kommer med Intel også) og nettbrett utfordrer jo Intel. Selv om de ARM baserte enhetene er svakere enn Intel sine CPUer, bruker de mindre strøm og klarer å utføre oppgaven de skal gjøre. Det er og et marked Intel vil inn i, de vil gjerne lage CPU til nettbrett/mobil. Dermed fokuserer de i stor grad på strømsparing fremfor ytelse.

 

Det vil si, nei, prosessorer i mobiler bruker IKKE mye strøm. De har alltid vært veldig strømeffektive. Konkurransen er her også utrolig mye større. Du har Samsung, Qualcomm, NVIDIA, Apple, HiSilicon, MediaTek. Intel er og inne med atom CPUer, men disse er ikke ARM baserte CPUer. Jeg kan love deg, det å tro at Skylake er 40% mer strømgjerrig samtidig som ytelsen blir betraktelig bedre, er som å tro på at griser kan fly. Du overdriver Intel sitt sterkt overdrevne tall. Det stemmer garantert ikke. Broadwell var en stor oppdatering når det kommer til batteri. Da fikk maskiner med 8-9 timer batteritid 1 time mer. Da var ytelsen bare litt høyere. Samsung sin exynos er jo det broadwell og skylake er tilsammen. S6 har mindre batteri enn S5 har. Mobilen er betydelig raskere, og skjermen er mer høyoppløst. Likevel har den lik batteritid. Hva mer kan en ønske seg fra en ny generasjon? Det er egentlig bare Qualcomm som har gjort det dårlig med sin siste. Ellers ville jeg sagt at utviklingen gikk raskere for mobil.

 

En ting er hvertfall sikkert. Ikke bare kjøp slike bilder som dette som 100% sannhet. Det reflekterer ALDRI virkelig bruk, det kommer aldri til å bli slik. Når det kommer til slike ting så "lyger" alle selskaper, og de gjør det fordi folk biter på. Da er det jo ingen grunn til å stoppe.

Lenke til kommentar

Er litt spent på hva Carizzio vil prestere! Jeg skal kjøpe meg en ny bærbar løpet av sommeren.. Frister veldig med en skylake, men venter litt hva grafikken vil prestere!

 

For å være helt ærlig tviler jeg sterkt på at Carizzio vil kunne utfordre Intel. Det er ingenting som tyder på det. Intel har grust AMD i mange år allerede. De var først ute med 14 nm, og er verdens største produsent. Hvordan AMD skal ta igjen et så stort forsprang på en generasjon i dette markedet vil jo være mirakel tenkning. Jeg ser stadig poster om kommende AMD arkitektur, sist bølge så ble det ikke noe ut av det. Vel, det kom en FX klokket til 5 Ghz, i tilfelle varmeovnen svikter.

 

Hvis du skal ha bærbar med Skylake blir nok det Q1 2016. Grafikken i Broadwell er ikke noe særlig oppgradert fra Haswell. Det sies jo at grafikken i skylake skal få en god oppdatering. Blir den bedre enn AMD sine APUer? Det er vel tvilsomt. Du kan ikke kjøre spill med noe oppløsning eller noe annet enn low på dem heller. I en gamingbærbar er det jo irrelevant. Gamingbærbare er jo og mer GPU begrenset enn CPU. Det går alltids an å vente på noe bedre, og det kommer alltid. Likevel kan det bli mye venting, iom at det alltid kommer noe bedre. Den store batterioppdateringen har jo kommet med broadwell, og det er det viktigste for mange bærbare. I skylake er vel det mest interessante å vente på DDR4, trådløs ladning osv. Hvis du skal kjøpe til sommeren blir det nok gjerne litt lenge å vente på en ny maskin med Skylake. Det å vente på Carizzio vil nok bare ende opp med skuffelse, og ingenting annet.

Lenke til kommentar

 

Er litt spent på hva Carizzio vil prestere! Jeg skal kjøpe meg en ny bærbar løpet av sommeren.. Frister veldig med en skylake, men venter litt hva grafikken vil prestere!

For å være helt ærlig tviler jeg sterkt på at Carizzio vil kunne utfordre Intel. Det er ingenting som tyder på det. Intel har grust AMD i mange år allerede. De var først ute med 14 nm, og er verdens største produsent. Hvordan AMD skal ta igjen et så stort forsprang på en generasjon i dette markedet vil jo være mirakel tenkning. Jeg ser stadig poster om kommende AMD arkitektur, sist bølge så ble det ikke noe ut av det. Vel, det kom en FX klokket til 5 Ghz, i tilfelle varmeovnen svikter.

 

Hvis du skal ha bærbar med Skylake blir nok det Q1 2016. Grafikken i Broadwell er ikke noe særlig oppgradert fra Haswell. Det sies jo at grafikken i skylake skal få en god oppdatering. Blir den bedre enn AMD sine APUer? Det er vel tvilsomt. Du kan ikke kjøre spill med noe oppløsning eller noe annet enn low på dem heller. I en gamingbærbar er det jo irrelevant. Gamingbærbare er jo og mer GPU begrenset enn CPU. Det går alltids an å vente på noe bedre, og det kommer alltid. Likevel kan det bli mye venting, iom at det alltid kommer noe bedre. Den store batterioppdateringen har jo kommet med broadwell, og det er det viktigste for mange bærbare. I skylake er vel det mest interessante å vente på DDR4, trådløs ladning osv. Hvis du skal kjøpe til sommeren blir det nok gjerne litt lenge å vente på en ny maskin med Skylake. Det å vente på Carizzio vil nok bare ende opp med skuffelse, og ingenting annet.

 

Trenger en bærbar som yter greit i minecraft :) Får vente å se på noen tester først! Batteritiden har litt å si den også^^

Lenke til kommentar

 

 

Er litt spent på hva Carizzio vil prestere! Jeg skal kjøpe meg en ny bærbar løpet av sommeren.. Frister veldig med en skylake, men venter litt hva grafikken vil prestere!

For å være helt ærlig tviler jeg sterkt på at Carizzio vil kunne utfordre Intel. Det er ingenting som tyder på det. Intel har grust AMD i mange år allerede. De var først ute med 14 nm, og er verdens største produsent. Hvordan AMD skal ta igjen et så stort forsprang på en generasjon i dette markedet vil jo være mirakel tenkning. Jeg ser stadig poster om kommende AMD arkitektur, sist bølge så ble det ikke noe ut av det. Vel, det kom en FX klokket til 5 Ghz, i tilfelle varmeovnen svikter.

 

Hvis du skal ha bærbar med Skylake blir nok det Q1 2016. Grafikken i Broadwell er ikke noe særlig oppgradert fra Haswell. Det sies jo at grafikken i skylake skal få en god oppdatering. Blir den bedre enn AMD sine APUer? Det er vel tvilsomt. Du kan ikke kjøre spill med noe oppløsning eller noe annet enn low på dem heller. I en gamingbærbar er det jo irrelevant. Gamingbærbare er jo og mer GPU begrenset enn CPU. Det går alltids an å vente på noe bedre, og det kommer alltid. Likevel kan det bli mye venting, iom at det alltid kommer noe bedre. Den store batterioppdateringen har jo kommet med broadwell, og det er det viktigste for mange bærbare. I skylake er vel det mest interessante å vente på DDR4, trådløs ladning osv. Hvis du skal kjøpe til sommeren blir det nok gjerne litt lenge å vente på en ny maskin med Skylake. Det å vente på Carizzio vil nok bare ende opp med skuffelse, og ingenting annet.

 

Trenger en bærbar som yter greit i minecraft :) Får vente å se på noen tester først! Batteritiden har litt å si den også^^

 

Har ikke spilt altfor mye MC. Jeg vet hvertfall at det er ganske stor forskjell om du spiller med mods eller uten, og hvor mye. Det er og ofte vanskelig å finne ut hvilken GPU som er kraftig nok, så mange faktorer i MC. Har du mange dyr i et området så vil jo fps bli knust uansett hvilken GPU du har. Spillet takler det ikke. Servere med mods kan jo og bli ustabile. En ting som fungerer helt fint for en med dårligere GPU, kan få din til å gå kraftig ned..

 

Det klart beste valget uansett vil jo være Razer Balde. Hvertfall hvis du har 20.000 kr, og ikke noe bedre å bruke dem på. Ellers vil ikke noen gamingbærbar med en skikkelig GPU (960 og over) klare mer enn 1t til 1 1/2. Hvis du kjører på bare HD graphics derimot kan du vel kunne klare 4t+ på noen maskiner. Hvis du bruker en Broadwell-U. KAn være Skylake gir den boosten slik at MC kjører bra på HD graphics. Vet ikke hvordan det kjører på HD graphics nå. Vet bare at spill som CS:GO, League of Legends og Dota 2 fungerer helt fint på HD graphics.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...