Gå til innhold

Forsikringsselskap skal installere «svarte bokser» i biler til kunder for å registrere kjørevanene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man burner og drifter til jobben så betaler man ikke mer, men om man søndagskjører bilen så blir det billigere er jeg kanskje med på.

 

I teorien, ja. Og det er sannsynligvis slik Tryg vil markedsføre det også. I praksis er det ikke noe forskjell på:

  • å gi alle en økning i forsikringspremien og deretter rabattere de som bruker en svart boks
  • å øke forsikringspremien for de som ikke bruker svarte bokser

Det som bekymrer meg litt oppi dette, er at når nok folk etter hvert bruker slike svarte bokser, vil man bli mistenkeliggjort hvis man nekter å bruke dem. Uavhengig av hva grunnen er til at man nekter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo ikke så stor forskjell, man kjører jo med mobilen på og har så si den samme overvåkningen nå.

 

Men hva med en luftig kjøretur, litt råkjøring, for å så kjøre fint og krasje rett etterpå.

Ved en analyse vil de da henge seg opp i kjørestil og halvere utbetalingen ol.

 

Og hva skjer med bytte av selskap som bare skal være 3 tasteklikk, nå må jo hele kjærra på verksted.

Er det sånn at man kan sette den i selv kan man jo bare montere den i svigers sin bil eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får man fartsbot osv så blir man dømt til å kjøre med en slik i 2 år :rofl:

Helst en som piper som en alarm over 60

 

Tipper disse blir vidreutviklet med tiden til å inkludere en kill-switch som politiet har styring på.

Biljakt = historie, men så er med en biltema-sender en plage vil jeg tru.

Lenke til kommentar

Dette er allerede en ting i Storbritannia, og er nesten den eneste måten ungdom kan få forsikring som de har råd til. Det har også vært forsøk med dette i Sverige, uten særlige resultater.

 

Jeg stiller meg nokså skeptisk til dette. Det kan presse på en ny norm blant forsikringsselskaper, og det er fort gjort at det blir en direkte overvåkning og en barnevakt.

 

Det som virkelig er skuffende her er Datatilsynet sin innstilling.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har egentlig en helt lik sak fra før: En bluetooth sender som man plugger inn i diagnoseporten til bilen og en app på telefonen som kan lese ut alt mulig rart. Kan så gi deg en kjøreprofil basert på kjørestilen din. Dvs. om du kjører økonomisk/uøkonomisk etc. Nesten så jeg kan vurdere å bli med på noe slikt fra forsikringsselskapene da jeg kjører svært svært lite.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så stor forskjell, man kjører jo med mobilen på og har så si den samme overvåkningen nå.

 

Men hva med en luftig kjøretur, litt råkjøring, for å så kjøre fint og krasje rett etterpå.

Ved en analyse vil de da henge seg opp i kjørestil og halvere utbetalingen ol.

 

Og hva skjer med bytte av selskap som bare skal være 3 tasteklikk, nå må jo hele kjærra på verksted.

Er det sånn at man kan sette den i selv kan man jo bare montere den i svigers sin bil eller noe.

 

Samt at bilen logger hauger av ting allerede.

 

Forskjellen er at denne informasjonen kan et forsikringsselskap bare glemme å få tak i.

Politiet kan få det men da må det være en alvorlig forbrytelse,

 

Det er ganske opplagt at selskapet vil bruke denne mot deg, enten direkte etter en ulykke eller for å presse deg ut.

I verste tilfelle kan du be presset ut pga relativt vanlig kjøring, du kjører rett etter eller før rushet, da er det ofte tett trafikk, på god vei går denne over fartsgrensen, har du en motorsvak bil må du presse bilen for å følge med.

Nå er det en setting som skremmer livet av meg, nesten verre en holke, men alle kjenner settingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...