Gå til innhold

TEST: Asus ZenBook UX305


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ytelsen god nok til enkel programmering og power point?

Hva legger du i "enkel programmering"?

 

Jeg programmerer i Java, Bash, Assembly, osv med en skole-bærbar fra 2008, som definitivt er langt under ytelsesnivået til denne PC-en, uten noe som helst problem.

Endret av Jurge92
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er helt klart en maskin for enkel surfing og notatskriving, mens spilling og tyngre jobboppgaver er bare å glemme. Selvsagt er det mange programmer som teknisk sett kan kjøre på den, men det blir et spørsmål om hvor egnet den er når ting går grusomt tregt. Selvsagt vil det gå til nød å gjøre noen småting på den, men den som skal sitte timesvis og jobbe bør utvilsomt gå for noe langt kraftigere.

Lenke til kommentar

Er ytelsen god nok til enkel programmering og power point?

De fleste vil nok heller ha noe som Zenbook UX32LN, veier "hele" 1.4kg, men har en [email protected] (ULV) istedet. Den har også et gt840m skjermkort. Jeg kjøpte versjonen med 8GB RAM, 128GB SSD, 1080p IPS skjerm for 8.6k. Fantastisk byggekvalitet og den er kanskje ikke vifteløs, men den er lydløs. Etter mye research fant jeg ut at dette var det beste valget i den prisklassen, Zenbook'ene er fantastisk priset for det du får.

 

Holder 30 grader under vanlig bruk, 50 grader under spilling. Erfaringen min med batteriet er at det varer rundt 8 timer med lett bruk, surfing o.l. med brightness på 80%.

 

Jeg programmer i Android Studio m.fl. på den og ytelsen er helt akseptabel. Av de jeg bruker er Android Studio det tyngste å drive, derfor jeg nevner det spesielt.

 

Den finnes også med 3200x1800 touch-skjerm, men synes det er mye bedre å kunne bruke den i 1080p native SPESIELT til programmering der skalering ofte er tvilsom.

 

Ærlig talt synes jeg ux305 bærer preg av å måtte ofre alt for mye for å tvinge ned vekten 200g og kunne kalle seg "verdens letteste" aka. marketing reasons.

 

*edit*

Hvis du synes 128GB SSD er i minste laget så har den SSD'en i en 7mm 2,5" brønn til tross for størrelsen på PCen, som er en stor fordel over PCer som bruker mSATA SSD'er mtp pris og ytelse på erstatningen. Men personlig så funker 128GB fint.

Endret av rhym
Lenke til kommentar

 

Er ytelsen god nok til enkel programmering og power point?

De fleste vil nok heller ha noe som Zenbook UX32LN, veier "hele" 1.4kg.

 

 

Helt enig, her har tilsynelatende veldig mye blitt ofret for så og si ingenting? Og du betaler stortsett det samme som for UX32LN.. Problemet er bare den at Asus UX32LN er utgående, den blir svært vanskelig å få tak over nå utover Q1-Q2 2015.

 

Eneste fordelen denne har fremfor UX32LN er bedre batteri, marginalt lavere vekt og tykkelse og den er garantert uten viftestøy og det er verdt mye det for mange men for samme pris som UX32LN så er det veldig mange aspekter her som blir fryktelig svakt.

 

Som flere nevner så er ikke nøvdvendigvis en QHD+ skjerm en stor fordel til Windows, det er et så gigantisk bibliotek av tredjepart applikasjoner som skalerer i øst og vest at mye av gjelden forsvinner så man er ofte bedre tjent med Full-HD skjerm i denne størrelsen.

Lenke til kommentar

Bakgrunnsbelyst tastatur er et must på dagens pcer, at de fortsatt lager uten er overraskende

 

Why? Skrudde det av på min bærbar dagen jeg fikk den, har aldri skrudd det på siden.

 

1. Jeg kjenner det tastaturet, og alle andre tastatur jeg bruker til vanlig.

2. Det kommer lys fra skjermen viss man bruker den i mørket, som gjør at man ser det man trenger på tastaturet.

 

Ser ikke hvorfor det er et must?

Lenke til kommentar

 

Mistenker at valg av QHD har gått på bekostning av både pris, ytelse og batteritid. Sånn er det når en skal følge trender, i stedet for rasjonelle designavgjørelser. :)

 

For det er jo helt objektivt hvor viktig høy oppløsning er? Og den har samme objektive vekt for alle kunder?

 

AtW

 

Nei, jeg verdsetter også høy oppløsning. Men fundamentet må være på plass. Å drive QHD / UHD på Core M er utilstrekkelig, kan det se ut til. Gå da heller for en kraftigere i5 ULV.

Lenke til kommentar

 

 

Mistenker at valg av QHD har gått på bekostning av både pris, ytelse og batteritid. Sånn er det når en skal følge trender, i stedet for rasjonelle designavgjørelser. :)

 

For det er jo helt objektivt hvor viktig høy oppløsning er? Og den har samme objektive vekt for alle kunder?

 

AtW

 

Nei, jeg verdsetter også høy oppløsning. Men fundamentet må være på plass. Å drive QHD / UHD på Core M er utilstrekkelig, kan det se ut til. Gå da heller for en kraftigere i5 ULV.

 

 

Det er ikke utilstrekkelig, dvs, det kan være det, det kan ikke være det, det går en grense ett sted, som alltid. Det er mange oppgaver en coreM takler helt fint med høy oppløsning.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Mistenker at valg av QHD har gått på bekostning av både pris, ytelse og batteritid. Sånn er det når en skal følge trender, i stedet for rasjonelle designavgjørelser. :)

 

For det er jo helt objektivt hvor viktig høy oppløsning er? Og den har samme objektive vekt for alle kunder?

 

AtW

 

Nei, jeg verdsetter også høy oppløsning. Men fundamentet må være på plass. Å drive QHD / UHD på Core M er utilstrekkelig, kan det se ut til. Gå da heller for en kraftigere i5 ULV.

 

 

Det er ikke utilstrekkelig, dvs, det kan være det, det kan ikke være det, det går en grense ett sted, som alltid. Det er mange oppgaver en coreM takler helt fint med høy oppløsning.

 

AtW

 

Baserer utsagnet på brukererfaring ovenfor i tråden om at den var treg til nettlesing og såvidt hadde problemer med høyoppløst YouTube. Tilsvarende hadde MBPr 13 problemer i første omgang med Retina for hverdagslige oppgaver som scrolling. Jeg har større tiltro til at Skylake, 4,5W TDP og QHD blir et sweet spot. :)

Lenke til kommentar

Synes de ofrer litt mye for å spare 200-300 grams vekt. Minner meg om da jeg kjøpte min første ultrabook med en svak i5-prosessor og en liten ssd på 128gb. Faktisk reagerte selgeren på den høye prisen da jeg skulle betale.

 

Med de nye svake prosessorene burde batteritiden være mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...