Gå til innhold

Denne selvkjørende traileren skal gjøre motorveiene tryggere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ancient: Å erstatte vogntogsjåfører med autonome vogntog tilsvarer da regningsbetaling på nett og autogiro tok over for skranke-betaling av regninger. Det tilsvarer også da manuelle klesvaskerier ble erstattet av vaskemaskiner og da potetplukkere ble erstattet av traktorer.

 

Samme mengde varer eller tjenester blir produsert og kan i teorien fordeles likt ut over samfunnsborgerne. I virkeligheten er det en nyanseforskjell: Folk finner seg andre jobber og karrierer både på kort sikt og ved gradvise overganger der ung ny arbeidskraft starter i andre yrker enn der pensjonistene slutter. Frigitt arbeidskraft vil ikke bare gå og trø. De tar seg andre jobber og bidrar til økt produksjon av varer og tjenester i verden. Det er hoveddrivkraften bak den historiske revolusjonen i levestandard.

 

Verden går fremover.

 

En annen ting er at det virker som du tar det for gitt at "verden skal hanskes med" i stedet for at hvordan sjåførene skal håndtere endringer i etterspørselen etter deres tjenester. Som om sjåførene bare skal sitte passive og se på at verden går fremover og bare vente på at andre skal kunstig sysselsette dem med arbeid det ikke lengre er behov for.

 

Ser du helst at verden skal gå fremover, stå på stedet hvil, eller gå bakover?

Lenke til kommentar

Simen1, det er nok riktig på kort sikt, men på lenge sikt tror jeg utviklingen stopper, dvs det blir ikke nok jobber til alle lenger, fordi teknologi har tatt over så mange at en vesentlig prosent blir arbeidsledige (såkalt nye jobber er ikke så mange prosent av arbeidsstokken), men det tar nok tid, og er litt lett OT, det er et overordnet politisk spørsmål.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis Charles H. Duell får rett, veldig lenge på etterskudd, så vil også levestandarden flate ut, riktignok på et høyere nivå enn i dag så fremt verdifordelingen i samfunnet fungerer like "bra" som i dag. Problemet blir å fordele godene etisk og bærekraftig. Hittil synes jeg fordelingen har gått ganske bra i hvert fall innad i Skandinavia. USA har vistnok fått større forskjeller mellom fattig og rik så de går litt baklengs, men Kina/India vs vesten ser ut til å gå i riktig retning. Det er dårlig nytt for oss (i et egoistisk perspektiv), men godt nytt for dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Gleder meg til å se selvkjørende vogntog på 50 tonn over haukelifjell, hemsedalsfjellet eller andre fjelloverganger midtvindters på glatta uten sjåfør til hverken å legge kjetting eller bruke fornuft. Blir iallefall ikke jeg som sitter i passasjerstolen mens lastebilen kjører av seg selv, å risikere livet mitt pga en datamaskin som fant ut at "hoi, nå kan vi holde 80" også er det is under snøen som lastebilen ikke har oppdaget. Da får norge enten infinne seg med at jeg kjører selv eller klare seg uten mat og klær ol. :) Tror mange er enig med meg på akkurat det der..

 

Synes personlig at måten automatkassa på lastebilene er farllig nok vintersdagen, heldigvis får vi fremdeles gire manuelt om ønskelig. For all del, teknologi og utvikling på lastebil har gått med store framskritt siden 80-90 tallet og til idag, men personlig stoler jeg ikke på enkelte ting under krevende kjøreforhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder Norge er egentlig denne utviklingen ganske uinteressant, som en over her nevner er ikke dette noe som er brukbart overhodet på norske veier, egentlig om sommeren også. Nå sier jo Daimler selv at dette systemet er beregnet på motorveier og lange avstander, og den kombinasjonen er det jo lite av i Norge. Norske vinterveier regnes for å være blant verdens farligste, og ikke uten grunn. På motorveier nedover kontinentet kan det sikkert fungere kjempeflott.

Lenke til kommentar

Joda, sjølvkøyrande lastebiler kjem for fullt. Og vi har kome rimeleg langt i dag med denne teknologien. Eg er rimeleg sikkert på at det vil finnes fleire av disse på norske vegar i 2025, sjølv på vanskelege vegar.

 

Grunnet til dette er teknologien/konseptet dette byggje på. Maskinlæring/Deep Learning som er ein bit av artifical intelligence feltet. Dette er noko som eg brukar mykje av fritida mi idag på å lære meg. Rett og slett fordi eg vil også sikre meg jobb i framtida :-)

Lenke til kommentar

Når det gjelder Norge er egentlig denne utviklingen ganske uinteressant, som en over her nevner er ikke dette noe som er brukbart overhodet på norske veier, egentlig om sommeren også. Nå sier jo Daimler selv at dette systemet er beregnet på motorveier og lange avstander, og den kombinasjonen er det jo lite av i Norge. Norske vinterveier regnes for å være blant verdens farligste, og ikke uten grunn. På motorveier nedover kontinentet kan det sikkert fungere kjempeflott.

 

Du som har inngående kjennskaper til dette, kan du forklare hvordan testene på norske veier gikk, og hva konkret som gjorde at det ikke fungerte?

 

AtW

Lenke til kommentar

Gleder meg til å se selvkjørende vogntog på 50 tonn over haukelifjell, hemsedalsfjellet eller andre fjelloverganger midtvindters på glatta uten sjåfør til hverken å legge kjetting eller bruke fornuft. Blir iallefall ikke jeg som sitter i passasjerstolen mens lastebilen kjører av seg selv, å risikere livet mitt pga en datamaskin som fant ut at "hoi, nå kan vi holde 80" også er det is under snøen som lastebilen ikke har oppdaget. Da får norge enten infinne seg med at jeg kjører selv eller klare seg uten mat og klær ol. :) Tror mange er enig med meg på akkurat det der..

1880: De derre nymotens damptraktorene kommer aldri til å slå til. Ikke kan de luke ugress og ikke kan de hesje. Ikke kan de hugge tømmer og ikke kan de klatre opp de bratte bergene i Sognefjorden. Men de koster mer enn 10 gårder og sluker kull. Nei, ingen vil noen sinne få bruk for noe sånt. Ikke tro de blir billigere eller bedre med tida heller.

 

</sarkasme>

 

Nei, de klarer ikke legge på kjetting eller en snøstorm på Haukelifjell, ennå. Men det betyr ikke at ingen vil ha bruk for de første variantene eller at de aldri blir bedre og takler flere utfordringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...