Gå til innhold

PODKAST: Retro Crew


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange gode minner fra Lion King. Hadde det både på SNES og PC. Kanskje ett av få SNES-spill med ekte tale. Husker godt at Timon sier i introen "It starts".

 

Høydepunktet i spillet må kanskje være gnuflokk-scenen. Spillet ,som ellers var tradisjonell 2D-plattform, var nå i jukse-3D og man måtte unngå å bli trampet ned bakfra.

 

Det største problemet i spillet var manglende lagrefunksjon. Slik jeg husker det, måtte man alltid begynne på nytt.

Lenke til kommentar

Mange gode minner fra Lion King. Hadde det både på SNES og PC. Kanskje ett av få SNES-spill med ekte tale. Husker godt at Timon sier i introen "It starts".

 

Høydepunktet i spillet må kanskje være gnuflokk-scenen. Spillet ,som ellers var tradisjonell 2D-plattform, var nå i jukse-3D og man måtte unngå å bli trampet ned bakfra.

 

Det største problemet i spillet var manglende lagrefunksjon. Slik jeg husker det, måtte man alltid begynne på nytt.

 

Ja tror du har rett. Gikk ikke an å lagre. Allikevel spilte jeg gjennom det utallige ganger!

Lenke til kommentar

Husker jeg og søstern spilte dette mye. Mange gode minner! :D

 

Vi skjønte imidlertid aldri hvordan man vippet fiender bakover som voksne Simba, så vi fikk heller aldri slått Scar, så vidt jeg husker. :/

Jeg slet også veldig mye mot Scar. Det tok lang tid før jeg skjønte at jeg måtte kaste han utfor klippen. Jeg ga han vanlige slag i ansiktet i flere titalls minutter i håp om at han hadde et slags helsebarometer som var i ferd med å gå tomt. Ingen "let's plays" på youtube på den tiden, som Jostein nevner.

 

Hvis du fortsatt ikke vet hvordan man vippet fiender bakover, så skjedde det automatisk dersom man brukte "tofotsangrepet" (stå på to bein og slå) og stod i nærheten av klippen.

Lenke til kommentar

Både Aladdin og Lion King satt jeg og søskenbarnene klistret til PC skjermen for over 20 år siden som 8-9 åringer. Dæven som tiden flyr, good times. Husker fortsatt første gangen vi klarte å fullføre det og hvordan brettetene ble helt memorisert i musklene. Good good times. Mange morsomme hemmeligheter også på lik linje som Commander Keen.

 

Aladdin, har helt klart best humor ut av alle Disney filmene takket være Robin Williams (RIP) som genie som var mer Looney Tunes humor enn Disney humor. Men husker også Robin Hood, Jungelboken, Sverdet i stenen og Peter Pan var gode filmer.

Lenke til kommentar

Aladdin-spillet kom ut i samme periode og var også godt til å være lisens. I min bok var denne perioden kvalitetsmessig gullalderen til 2D Disney-spillefilmer, det har kanskje dryppet over i spilldivisjonen.

 

Når det er sagt, husker jeg også DuckTales: The Quest for Gold som et underholdende spill.

 

Syns ikke Quest for Gold har holdt seg godt i det hele tatt. Duck Tales fra Capcom derimot er en klassiker som ennå er moro å spille.

Lenke til kommentar

 

Aladdin-spillet kom ut i samme periode og var også godt til å være lisens. I min bok var denne perioden kvalitetsmessig gullalderen til 2D Disney-spillefilmer, det har kanskje dryppet over i spilldivisjonen.

 

Når det er sagt, husker jeg også DuckTales: The Quest for Gold som et underholdende spill.

Syns ikke Quest for Gold har holdt seg godt i det hele tatt. Duck Tales fra Capcom derimot er en klassiker som ennå er moro å spille.

 

 

Vet ikke helt hva du mener med "holdt seg godt"... spill fra den tiden er uansett ikke veldig givende å spille nå, annet enn for å mimre... Men har ikke prøvd det spillet du nevner.

 

Synes ikke Aladdin eller Lion King stiller særlig sterkt mot dagens titler som Rayman, selv om jeg ser verdien de hadde på den tiden.

Lenke til kommentar

 

 

Aladdin-spillet kom ut i samme periode og var også godt til å være lisens. I min bok var denne perioden kvalitetsmessig gullalderen til 2D Disney-spillefilmer, det har kanskje dryppet over i spilldivisjonen.

 

Når det er sagt, husker jeg også DuckTales: The Quest for Gold som et underholdende spill.

Syns ikke Quest for Gold har holdt seg godt i det hele tatt. Duck Tales fra Capcom derimot er en klassiker som ennå er moro å spille.

 

 

Vet ikke helt hva du mener med "holdt seg godt"... spill fra den tiden er uansett ikke veldig givende å spille nå, annet enn for å mimre... Men har ikke prøvd det spillet du nevner.

 

Synes ikke Aladdin eller Lion King stiller særlig sterkt mot dagens titler som Rayman, selv om jeg ser verdien de hadde på den tiden.

 

Det jeg mener er at Duck TAles fra Capcom på NES er et kongespill den dag i dag. Quest for Gold er ikke. Men subjektive meninger og alt det der :)

Lenke til kommentar

 

 

Aladdin-spillet kom ut i samme periode og var også godt til å være lisens. I min bok var denne perioden kvalitetsmessig gullalderen til 2D Disney-spillefilmer, det har kanskje dryppet over i spilldivisjonen.

 

Når det er sagt, husker jeg også DuckTales: The Quest for Gold som et underholdende spill.

Syns ikke Quest for Gold har holdt seg godt i det hele tatt. Duck Tales fra Capcom derimot er en klassiker som ennå er moro å spille.

 

 

Vet ikke helt hva du mener med "holdt seg godt"... spill fra den tiden er uansett ikke veldig givende å spille nå, annet enn for å mimre... Men har ikke prøvd det spillet du nevner.

 

Synes ikke Aladdin eller Lion King stiller særlig sterkt mot dagens titler som Rayman, selv om jeg ser verdien de hadde på den tiden.

 

Tvert imot! Enkelte spill er morsomme å spille den dag i dag, uansett hvor gamle de er.:)

Lenke til kommentar

 

 

 

Aladdin-spillet kom ut i samme periode og var også godt til å være lisens. I min bok var denne perioden kvalitetsmessig gullalderen til 2D Disney-spillefilmer, det har kanskje dryppet over i spilldivisjonen.

 

Når det er sagt, husker jeg også DuckTales: The Quest for Gold som et underholdende spill.

Syns ikke Quest for Gold har holdt seg godt i det hele tatt. Duck Tales fra Capcom derimot er en klassiker som ennå er moro å spille.

 

 

Vet ikke helt hva du mener med "holdt seg godt"... spill fra den tiden er uansett ikke veldig givende å spille nå, annet enn for å mimre... Men har ikke prøvd det spillet du nevner.

 

Synes ikke Aladdin eller Lion King stiller særlig sterkt mot dagens titler som Rayman, selv om jeg ser verdien de hadde på den tiden.

 

Tvert imot! Enkelte spill er morsomme å spille den dag i dag, uansett hvor gamle de er. :)

 

 

Tvert imot hva? Har jeg hevdet at det ikke er morsomt å spille gamle spill? :p

 

Joda, det er mange morsomme spill fra gamle dager. Spiller f.eks selv Super Mario 1 og 3 på Wii. Men jeg vet ikke om jeg er enig i terminologien "å holde seg godt".

 

Hvis spillet var gøy å spille før, er det gøy å spille nå. Det er ikke slik at enkelte spill var gøy å spille før men ikke nå lenger, mens andre spill fortsetter å være gøy (aka 'holder seg godt'). Med mindre man personlig har utviklet en bedre sans for kvalitet innen spill ;)

 

Jeg husker Quest for Gold som et spill det var gøy å spille før, og er fortsatt gøy idag (har aldri hevdet at det var noe eksemplarisk kanonspill). Men jeg har ikke tålmodighet til å bruke altfor mye tid på gamle spill, ettersom jeg synes det finnes så mange nye spill som er mer interessante. (Ja, det finnes alltid unntak, men skal ikke gå inn på mine favoritter nå, her snakket vi om Disney)

 

 

Det jeg mener er at Duck TAles fra Capcom på NES er et kongespill den dag i dag. Quest for Gold er ikke. Men subjektive meninger og alt det der :)

 

Kanskje det. Jeg kan ikke si så mye om Duck Tales fra Capcom, ettersom jeg ikke har spilt det. Utifra det jeg kan se på nett er det et platform-spill, mens QFG er et slags eventyr-platform-strategi-spill (nettopp at det er litt vanskelig å kategorisere er noe av det jeg liker med det). Vi har sikkert forskjellige preferanser ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...