Gå til innhold

Hva skjer når Dagpengene tar slutt?


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å se fremover i tid. Rett og slett for å være forberedt på det verste. (Noe som er fornuftig)

 

Idag går jeg på dagpenger og har et halvt år igjen på dagpenger. Hva skjer når dagpengeperioden er slutt og jeg ikke har fått meg jobb til da?

 

Blir jeg levnet på gaten av NAV uten noen form for stønad eller hjelp? Jeg vil ha harde fakta, ikke synsing. Fant ikke noe på Nav.no

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. De tidligere særreglene for arbeidsledige over 62 år er bortfalt fra og med 1. juli 2012. Man kan, som nevnt, søke om en ny dagpengeperiode - i så fall må man fylle vilkårene for det, i praksis må man fylle vilkårene om at man har tapt arbeidstid som ikke ble tatt hensyn til ved den dagpengeperioden man nå er inne i.

Lenke til kommentar

Det er sikkert bare meg det er noe galt med, men jeg skulle ønske folk var mer opptatt av å få seg en egen inntekt enn å spekulere i hvordan de skal få oss som betaler skatt til å sponse dem på backpacker tur https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=564821&page=259&do=findComment&comment=21674330

Hvis jeg anmelder dette til Nav, kan de finne ut hvem han er ved hjelp av ip-adressen hans? :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er sikkert bare meg det er noe galt med, men jeg skulle ønske folk var mer opptatt av å få seg en egen inntekt enn å spekulere i hvordan de skal få oss som betaler skatt til å sponse dem på backpacker tur https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=564821&page=259&do=findComment&comment=21674330

Hvis jeg anmelder dette til Nav, kan de finne ut hvem han er ved hjelp av ip-adressen hans? :wee:

 

 

Skal ikke folk som får penger av NAV få lov til å leve litt de da? Du mener vel at alle som får penger derifra skal sitte inne og se på NRK å klage på været og bråkete ungdom?

 

Beklager off topic.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som mottar dagpenger fra NAV er "ansatt" av NAV.

 

Selvsagt skal man får dra på ferie og leve litt hvis de føler for det men som alle andre arbeidsgivere kan man da heller ikke heve lønn mens man er på tur.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo også gå til legen og få vurdert om du er blitt depressiv eller fått angst av å gå så lenge på dagpenger. Får du en legeerklæring på det venter mange nye år på trygd (aap). Bare husk å søke før dagpengene går ut.

 

Vet ikke om jeg skal le eller gråte :hrm:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bare en ting å gjøre, søk på alt som finnes av jobber, bokstavelig talt alt, så kanskje du er så heldig og blir innkalt til et jobbintervju. Det er ikke så lett å skaffe seg jobb som mange vil ha det til, men man får hvertfall ikke jobb om man ikke prøver. Jeg har hatt arbeidsledige perioder, og risikerer å bli arbeidsledig til høsten igjen. Jeg er langt fra arbeidssky, hvis noen bare gir meg en sjanse. Spørs om trådstarter har samme holdning som meg da.

 

Hvis du fortsatt er registret arbeidssøker og er på et eller annet tiltak, så får du såkalt "individstønad", er ca 8000 i måneden hvis jeg husker riktig. Det holder unna husleia om ikke annet.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen tilhenger av å gi folk husarrest fordi de er arbeidsledige, men jeg stusser over at TS på en side er bekymret for å ikke få jobb innen dagpengeperioden er gått ut og på den andre planlegger å backpacke i Asia i flere uker. Burde ikke den tiden brukes til jobbsøking? Hva om TS blir innkalt til intervju eller får et jobbtilbud mans han/hun er borte?

 

 

Du kan jo også gå til legen og få vurdert om du er blitt depressiv eller fått angst av å gå så lenge på dagpenger. Får du en legeerklæring på det venter mange nye år på trygd (aap). Bare husk å søke før dagpengene går ut.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte :hrm:

 

 

Gråte. Da kan du bli diagnostisert med depresjon og få AAP.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen tilhenger av å gi folk husarrest fordi de er arbeidsledige, men jeg stusser over at TS på en side er bekymret for å ikke få jobb innen dagpengeperioden er gått ut og på den andre planlegger å backpacke i Asia i flere uker. Burde ikke den tiden brukes til jobbsøking? Hva om TS blir innkalt til intervju eller får et jobbtilbud mans han/hun er borte?

 

 

Du kan jo også gå til legen og få vurdert om du er blitt depressiv eller fått angst av å gå så lenge på dagpenger. Får du en legeerklæring på det venter mange nye år på trygd (aap). Bare husk å søke før dagpengene går ut.

 

Vet ikke om jeg skal le eller gråte :hrm:

 

 

Gråte. Da kan du bli diagnostisert med depresjon og få AAP.

 

Og komme seg bort litt kan ofte hjelpe en person med å slappe av litt. Og leve med økonomisk utrygghet og konstant bli plaget av at du ikke har jobb kan være tungt og dermed kan en ferietur være ett godt avbrekk så man kan komme sterkere tilbake :)

Lenke til kommentar

en ferietur være ett godt avbrekk

Absolutt. Merk bare at det neppe er ferie i seg selv som noen reagerer på, det er formen for ferie.

 

Hvis man er i en situasjon hvor man går på NAV (les: får penger fra felleskassa!), og man er nødt for å skaffe seg en jobb innen kort tid; da drar man ikke bort en måned på backpacking i Asia. Vil man ha ferie i en slik situasjon, så låner man et telt av en gammel tante, og tar en langhelg i skogen.

Lenke til kommentar

Det virker som om man helt har mistet perspektivet på at ferie er et luksusforbruk og ikke en grunnleggende rettighet. Det er absolutt skattebetalernes oppgave å sørge for at alle får sine grunnleggende rettigheter opprettholdt, men det er ikke deres oppgave å finansiere luksusforbruk. Jeg er ingen tilhenger av å stramme inn velferdsstaten så lenge Norge har god råd, men disse holdningene er ikke bærekraftige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...