Gå til innhold

Den NYE Grunnloven


Anbefalte innlegg

Vel da er Politikerne på Stortinget i fullt kjør med å omskrive hele Grunnloven, fordi den visstnok er blitt "for gammel" (aka fordi det er 200-års jubileum) i år.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Derfor-far-vi-ny-grunnlov-6738836.html#.U22BV7uXSkR

 

Det eneste som de IKKE ser ut til å ønske en endring i er visstnok det å skrive den på ett språk som gjør den forståelig for folk flest.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/1814-2014/hoeyre-nei-til-ny-grunnlov/a/10146988/

(Kanskje en endring til Samisk er på trappene, tross alt er det endel som forstår dansk).

 

 

Åpner da for diskusjon om disse endringene som de er i ferd med å gjøre i "kontrakten" mellom Folket og Regimet (Hvor Folket visstnok skrev under i sin tid at kontrakten kunne endres av Regimet, uten å bry Folket med slikt småtteri).

 

Som forventet legger jeg med mitt eget forslag til endring, man erstatter HELE dagens tekst med:

 

Man skal ikke plage andre, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Sammen med en personlig oppfordring til alle om å "være grei og snill", men jeg syns ikke det ville vært greit og snilt av meg å prøve å tvinge andre til slik oppførsel.

 

 

Ettersom dette forslaget neppe får 2/3 flertall blandt de som hevder retten til å tvinge oss andre til å adlyde deres vilje, åpner jeg til debatt om hva i all verden er det de prøver å gjøre med en full revisjon av grunnloven?

 

Samtidig åpnes det for at "Folket" gir uttrykk for hva de mener om dette, selv om det er irrelevant for hvilke endringer Regimet kommer til å gjøre, så kan man jo gi utløp for sine meninger her.

 

Selv om dette skjer i skyggen av Løvebakken der de nok feirer: "Grunnloven er død, lenge leve Grunnloven!"

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig en god idé, men jeg kan dessverre ikke støtte den.

Det er slik at for mange mennesker vil, gitt muligheten "og forøvrig kan man gjøre hva man vil" missbruke den til egen vinning.

Det ligger også i deres natur å lyve, og derfor vil de føre falsk vitnemål for å unnslippe ansvar for sine handlinger. Og så begynner snøballen å rulle.

 

Kanskje mulig om vi andre kunne banke opp de slemme, men som regel er de slemme sterkere enn oss, og om vi greide å banke dem opp, ville ikke det være "å plage andre"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Gir du folket for mye makt så skal du se at verden går mye fortere under.

Ja slik har mange diktatorer, sosialister, kommunister og andre overgripere alltid ment. Jeg tror på frihet til folket. Minst mulig stat, minst mulig styring. Ja til liberale verdier.

 

Tja, se på Russland, Kina og Nord Korea. Jeg tror det er farlig å gi folket for mye makt.

Lenke til kommentar

 

 

Gir du folket for mye makt så skal du se at verden går mye fortere under.

Ja slik har mange diktatorer, sosialister, kommunister og andre overgripere alltid ment. Jeg tror på frihet til folket. Minst mulig stat, minst mulig styring. Ja til liberale verdier.

 

Tja, se på Russland, Kina og Nord Korea. Jeg tror det er farlig å gi folket for mye makt.

 

Når hadde folket i de land du nevner noe makt?

Lenke til kommentar

Det eneste som de IKKE ser ut til å ønske en endring i er visstnok det å skrive den på ett språk som gjør den forståelig for folk flest.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/1814-2014/hoeyre-nei-til-ny-grunnlov/a/10146988/

Nah, det gikk likevel. Språklige endringer ble vedtatt for noen dager siden, 6. mai.

 

http://lovdata.no/artikkel/grunnloven_pa_bokmal_og_nynorsk/1426

http://www.nrk.no/kultur/vedtok-a-endre-spraket-i-grunnloven-1.11702665

 

Tullingene på stortinget stemte til slutt for to likeverdige versjoner (bokmål og nynorsk), laget av to forskjellige utvalg. Og de valgte selvfølgelig bort den mest moderne bokmål-versjonen. :wallbash:

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Norges grunnlov ble inspirert av den amerikanske grunnloven, og er tuftet på franske idealer som frihet, likhet og brorskap. Grunnloven har beholdt veldig mye av sitt opprinnelige innhold siden 1814, da den ble skrevet på dansk. Norge er dermed ett av kun to land med en grunnlov som er skrevet på ett annet språk enn vårt eget. Vatikanstaten er det andre landet, med en grunnlov som er skrevet på latin. Selvfølgelig har det blitt gjort enkelte forandringer i grunnloven siden 1814. Disse endringene ble skrevet på noe som ligner på dansk. Norge blir dermed det eneste landet i verden som har en grunnlov som er skrevet på et språk som egentlig aldri har eksistert. Det ble ikke skrevet på opprinnelig dansk slik grunnloven fra 1814 ble skrevet, heller ikke på dansk slik dette blir skrevet i dag, og det er slett ikke skrevet på norsk. Men det er en merkelig blanding av disse språkene..

 

Det er ikke til å feie under teppet at den grunnloven som nordmenn er så stolte over og feirer så høylydt, egentlig ble skrevet av en gjeng jøde-hatere og anti-semitter. Det var så viktig å holde jødene ute av kongeriket at dette ble skrevet inn i den andre paragrafen i grunnloven, rett etter den paragrafen om at Norge er ett fritt og selvstendig land. Denne paragrafen om jødene ble strengt håndhevet, og de ble som regel sparket rett ut av landet umiddelbart etter ankomst. I tillegg var det sterke anti-semittiske holdninger i norske aviser og litteratur på denne tiden, og i Norge var det stor grobunn for anti-jødiske holdninger..

Lenke til kommentar

 

Norge er dermed ett av kun to land med en grunnlov som er skrevet på ett annet språk enn vårt eget. Vatikanstaten er det andre landet, med en grunnlov som er skrevet på latin.

Latin er offisielt språk i Vatikanet, dermed sitter du igjen med Norge som det eneste landet hvor innbyggerne ikke er istand til å lese sin egen grunnlov (uten med vansker).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Overskriftene taler vel for seg, bortsett kanskjer fra ordet derogasjon som er nærmere forklart her:

 

http://www.dinnettavis.no/#derogasjon-grunnloven-i-krisetider-og-krig

 

Viktige spørsmål:

  1. Bør Grunnloven ha en egen paragraf om at den kan sjaltes ut i krig og kriser?
  2. Eller er det nettopp i krig og kriser man trenger Grunnlovens vern?
  3. Juristen Michael Tetzschner snakker om nasjonal nødrett. Sikter han til nødretten i straffeloven eller hva mener han med nasjonal nødrett?
  4. Trenger Grunnloven en nødutgang?
  5. Maktfordelingen mellom den folkevalgte forsamling (stortinget) og domstolene.
  6. Hvor mye makt skal delegeres til domstolene i en krigs og krisesituasjon og hvor raskt kan denne makten utøves?
  7. Hvem skal bestemme når denne paragrafen kommer til anvendelse?

Det er litt rart at dette ble så lite diskutert i pressen før den nye loven ble vedtatt. Det er også litt rart om du og andre her på forumet ikke er så interessert i dette etter min mening viktige temaet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...