Gå til innhold

Test: Panasonic GM1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit nok kamera med så som så bildekvalitet som mFT er kjent for. Kan være interessant når prisen er halvparten.

Looking for trouble :p;)

 

Faktisk så skal du over på de aller beste FF husene for å få synlig bedring i bildekvalitet. Og da på rimelig store forstørrelser ...

 

Men ellers er jeg enig at kameraet er litt dyrt enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Karabin: NEX 3N med 16-50mm er vel både vesentlig lengre og tyngre enn GM1?

 

4K Ready: Prisen på 12-32mm f/3,5-5,6 alene anser jeg for å være fiktiv, for å gi inntrykk av at man får et verdifult objektiv med kameraet. I realiteten er det nok skitbillig å produsere og omtrent på høyde med andre kitobjektiver. Panasonic er selvsagt ikke alene om den taktikken. Typiske kitobjektiv koster rundt 500 kr når det kjøpes som en del av et kit og det mangedobbelte når de selges alene.

 

Forøvrig har jeg to ankepunkt mot GM1: pris, mangel på intern søker og ikke en gang mulighet for ekstern søker. Hadde det kostet 2000 kr kunne jeg svelgt søkerproblematikken. For 6000 kr burde det i hvert fall være en sko for ekstern søker der, men aller helst innebygget søker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Karabin: Ikke glem objektivene som jeg spesifikt ville ha med.

 

11 millimeter og 111 gram forskjell, eller sagt på en annen måte: NEX 3N med 16-50mm er 20% lengre og 40% tyngre, i tillegg til 11% bredere og 16% høyere. Det var ikke så stor forskjell som jeg trodde, men jeg vil tro det er merkbar størrelseforskjell.

Lenke til kommentar

Solgt mitt gamle speilrefleks for å få et kamera som jeg forhåpentligvis kom til å bruk (lite nok til å ta med nesten uansett situasjon...). Kjøpte det som dobbelt-kit med 20mm f/1.7 objektivet. Ekstra batteri kjøpte jeg fra USA (190kr inkl frakt), og det har faktisk noe bedre levetid enn orginalen (enn så lenge).

 

Jeg var litt skeptisk til mangel på intern søker, men det ble jeg vant til etter 2 dagers bruk. Etter noen 1000 bilder må jeg si at jeg fortsatt er strålende fornøyd med kameraet.

 

Er du hardcore speilrefleks-fan (evt wannabe, men bruker kun Auto eller P...), så er ikke dette kameraet for det. Er du glad i å ta bilder av det som skjer i livet ditt (f.eks. hvis du har unger), så er dette er fantastisk fint kamera. Nydelig bilde-kvalitet (også på høy ISO med normale utsnitt), lite og lett å ta med (jeg har det rundt halsen under jakken som standart utrustning), flott utseende (for de som fortsatt kjøper iPhone for utseende...) og lett å betjene (så sant du ikke er jern-binder eller smed).

 

Eneste anke-punktet er prisen. Men hva er 8-9 tusen i dag? Det sløser folk bort på telefoner, Mac'er, fest, fyll og ferie-turer, skistaver og CERA-pulver.

Lenke til kommentar

Lekkert og smått ja, men jeg greier ikke helt å svelge 4/3-formatet. Fint til portretter, men ikke til noe særlig annet, blir mye cropping .... Og mindre format på sensoren gir økt dybdeskarphet (ikke alltid ønskelig) og litt mer støy. Og som sagt nedenfor; Nex3n gir knallkvalitet til en knall pris!!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...