Gå til innhold

Tesla har store planer for Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fremdeles ubrukelig til annet enn pendling, 30 minutters pit stop hver 320km, forutsatt at det ER ledig plass der. Mehh du har ikke lenger frihet til å kjøre der du vil, du må kjøre dit Elon Musk vil at du skal kjøre, for du trenger sårt strøm, ofte!. Når du kan kjøre 1000km kan den ta opp konkurransen med en vanlig bil

Lenke til kommentar

Fremdeles ubrukelig til annet enn pendling, 30 minutters pit stop hver 320km, forutsatt at det ER ledig plass der. Mehh du har ikke lenger frihet til å kjøre der du vil, du må kjøre dit Elon Musk vil at du skal kjøre, for du trenger sårt strøm, ofte!. Når du kan kjøre 1000km kan den ta opp konkurransen med en vanlig bil

 

Tss. Om du er avhengig av å kjøre 1000km uten å kunne ta et par 30-min pauser så er ikke Model S bilen for deg. For oss 99% andre er bilen super! ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Har kjørt Tesla S, bra drag, elendig sitteplass bak, ENORMT bagasjerom med nedslåtte seter bak, manuelle instillinger på komfort forsvinner når bilen åker fortere enn 60km/t da alt da endres for å minimalisere luftmotstand, hissig bremsegjenvinning gir deg kengu kjøring.. Kult med bagasjerom foran... Joda, artig bil, men prøv å dra litt utenfor allfarvei, så kan du glemme Tesla, den er for de som syntes at kjøring bør gjøres der hvor alle andre er og som trives på motorvei.. En slik bil trives best utenfor motorvei spør du meg.. Men men... Det er 3 ting jeg savnet med bilen foruten lade krav: 1. Ingen giring.. dette er halve kjøregleden for meg.. 2. Ingen motordur, men mye susing fra vind i 150km/t og rumling fra dekk... motor lyd er glasuren på kaka :-) og 3. ELENDIG beinhøydeplass bak, voksen person sitter med knærne under haka (overdrevet, men det var alt annet enn komfortabelt)... Til slutt var setene forsovidt komfortable, men etter 20min begyndte de å føles litt ikea, dvs ikke i kvalitet, men i komfort... Så nei.. artig påfunn.. ikke noe mer..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

På same måte som at ein ellers må køyre der som bensinstasjonene er.

Joda, men distansen dem imellom kan være 800 km (uavhengig av utetemperatur) og "ladetiden" er 5 min. Ikke behøver jeg å finne en Subaru kompatibel stasjon heller, for fylle-dippdutten er standard hos alle.

 

Forøvrig;

Bensistasjoner må jo være hysterisk interessert i å få slike "hurtig"-ladestatsjoner installert. Tenk å ha låst kunden til butikken i 30 min, det må jo øke salget av boller, is og brus noe aldeles voldsomt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

På same måte som at ein ellers må køyre der som bensinstasjonene er.

Joda, men distansen dem imellom kan være 800 km (uavhengig av utetemperatur) og "ladetiden" er 5 min. Ikke behøver jeg å finne en Subaru kompatibel stasjon heller, for fylle-dippdutten er standard hos alle.

 

Forøvrig;

Bensistasjoner må jo være hysterisk interessert i å få slike "hurtig"-ladestatsjoner installert. Tenk å ha låst kunden til butikken i 30 min, det må jo øke salget av boller, is og brus noe aldeles voldsomt.

 

Helt enig, men det er forbausende få hurtigladestasjoner i norge som er på bensinstasjoner. Vet bare om en på vei mot stjørdal fra Værnes.

Finnes en del som stør i nærheten av kjøpesenter og lignende, men de fleste står helt løst uten noe form for tilknyttet butikk.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Fremdeles ubrukelig til annet enn pendling, 30 minutters pit stop hver 320km, forutsatt at det ER ledig plass der. Mehh du har ikke lenger frihet til å kjøre der du vil, du må kjøre dit Elon Musk vil at du skal kjøre, for du trenger sårt strøm, ofte!. Når du kan kjøre 1000km kan den ta opp konkurransen med en vanlig bil

Tss. Om du er avhengig av å kjøre 1000km uten å kunne ta et par 30-min pauser så er ikke Model S bilen for deg. For oss 99% andre er bilen super! ;)

Slik snakker en som kun er vandt med norske stier. I Europa har de motorveier. Å svi av en 500 til 600 km med vei i én etappe er en helt vanlig greie da. Om en ikke er garantert 700km kjøring, med vindusviskere, aircondition, telefoner, kupévarme, gps, radio og annet snacks i gang, da er ikke bilen laget for noe annet enn bypendling, uansett hva en ellers måtte ønske at bilen passet til.

Lenke til kommentar

 

På same måte som at ein ellers må køyre der som bensinstasjonene er.

Joda, men distansen dem imellom kan være 800 km (uavhengig av utetemperatur) og "ladetiden" er 5 min. Ikke behøver jeg å finne en Subaru kompatibel stasjon heller, for fylle-dippdutten er standard hos alle.

Men, er det gratis?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

 

På same måte som at ein ellers må køyre der som bensinstasjonene er.

Joda, men distansen dem imellom kan være 800 km (uavhengig av utetemperatur) og "ladetiden" er 5 min. Ikke behøver jeg å finne en Subaru kompatibel stasjon heller, for fylle-dippdutten er standard hos alle.

Men, er det gratis?

Du kan jo leve i drømmen om at strøm til el-bil fortsetter å være gratis i lang tid fremover. Noen triks må de jo bruke for å få folket til å velge sånt, men bare vent til mange nok er gått over.

 

Blir forøvrig artig når folket for samme varierende kostnad på transport som oppvarming. Vi har jo erfart hva "lange perioder med lite vann i magasinene" fører til, allerede med forbruket vi har i dag. Skeptisk.

Lenke til kommentar

Er vel bare hurtiglading som har vært gratis, lading hjemme har altid kostet. Og de fleste hurtigladestasjoner koster nå også penger. De aller fleste merker bruker nå enten chademo eller combo i tilleg til tesla som har sin egen lader. Mener tesla kan hive på en overgang for å lade på chademo stasjonene også nå.

Kommer forresten nye ladere nå som støtter både combo og chademo, så det å finne en hurtiglader som støtter din bil burde ikke være veldig vanskelig etterhvert.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

På same måte som at ein ellers må køyre der som bensinstasjonene er.

Joda, men distansen dem imellom kan være 800 km (uavhengig av utetemperatur) og "ladetiden" er 5 min. Ikke behøver jeg å finne en Subaru kompatibel stasjon heller, for fylle-dippdutten er standard hos alle.
Men, er det gratis?
Du kan jo leve i drømmen om at strøm til el-bil fortsetter å være gratis i lang tid fremover. Noen triks må de jo bruke for å få folket til å velge sånt, men bare vent til mange nok er gått over.

 

Blir forøvrig artig når folket for samme varierende kostnad på transport som oppvarming. Vi har jo erfart hva "lange perioder med lite vann i magasinene" fører til, allerede med forbruket vi har i dag. Skeptisk.

Teslas ladere vil være gratis for alltid. Det kommer nok ikke til å skje med alle de andre offentlige laderene, men jeg er fortsatt ganske sikker på at det er mye billigere enn bensin/diesel. Så vidt jeg vet går prisene oppover og oppover der også?
Lenke til kommentar

Teslas superladere vil være gratis i hele bilens levetid!

 

Og strømprisen kan må tidobles før det nærmer seg "bensinpriser" ved hjemmelading!

Teslas ladere koster de også. Man betaler derimot en engangssum i stedet for abonenment eller per lading som med de andre laderene i norge.

Lenke til kommentar
Om en ikke er garantert 700km kjøring, med vindusviskere, aircondition, telefoner, kupévarme, gps, radio og annet snacks i gang, da er ikke bilen laget for noe annet enn bypendling, uansett hva en ellers måtte ønske at bilen passet til.

 

 

Dette blir alt for svart hvitt. Tesla klarer fint 30 mil på vinter og 40 mil på sommerføre uten noe stress. Vindusviskere, telefoner, gps, radio og annet snacks har nada å si. Lav kupevarme kan gi deg noen få ekstra kilometer om du skulle være i nød (noe man sjeldent er med ørlite planlegging).

 

Jeg kjører over 30 000 km i året inkludert en rekke hytteturer og til tider også bilferier i Skandinavia. Allikevel kan jeg ikke komme på en eneste gang de siste ti årene hvor det ville vært problematisk for meg å klare meg med en elbil med Teslas rekkevide og superladernettverk.

 

Skulle jeg finne på å ta en Europatur en gang så hadde jeg nok også hatt tålmodighet til å ta nødvendige ladestopp selvom det selvsagt er pittelitt begrensende med elbil på slike turer.

Lenke til kommentar

Har kjørt Tesla S, bra drag, elendig sitteplass bak, ENORMT bagasjerom med nedslåtte seter bak, manuelle instillinger på komfort forsvinner når bilen åker fortere enn 60km/t da alt da endres for å minimalisere luftmotstand, hissig bremsegjenvinning gir deg kengu kjøring.

Eier en Model S, og skjønner ikke hva du mener. Den er ikke noe mindre komfortabel i 100 km/t en i 60. Setene er ikke på nivå med tyske premium-biler, men elendige er de ikke. Du kan justere ned bremsegjenvinningen, at du føler det som kengurukjøring tyder på uerfaren sjåfør.

 

Joda, artig bil, men prøv å dra litt utenfor allfarvei, så kan du glemme Tesla, den er for de som syntes at kjøring bør gjøres der hvor alle andre er og som trives på motorvei.. En slik bil trives best utenfor motorvei spør du meg.. Men men...

Ehh... Du kan ikke ha prøvd en Model S. Den er veldig morsom utenfor allfarvei, responsiv, på grunn av lavt tyngdepunkt og nesten perfekt vektfordeling er kjøreegenskapene meget gode.

Det er 3 ting jeg savnet med bilen foruten lade krav: 1. Ingen giring.. dette er halve kjøregleden for meg.. 2. Ingen motordur, men mye susing fra vind i 150km/t og rumling fra dekk... motor lyd er glasuren på kaka :-) og

Ok, så det er nostalgi det er snakk om altså... Skjønner. Det var sikkert noen som likte damptog bedre en elektrisk...

 

3. ELENDIG beinhøydeplass bak, voksen person sitter med knærne under haka (overdrevet, men det var alt annet enn komfortabelt)... Til slutt var setene forsovidt komfortable, men etter 20min begyndte de å føles litt ikea, dvs ikke i kvalitet, men i komfort... Så nei.. artig påfunn.. ikke noe mer..

Greit nok, er du 2 meter+ så er det ikke konfertabelt. Men det gjelder også andre premium sportsbiler. På grunn av aerodynamiske egenskaper så er også mange nye fosilbiler ganske lave i baksetet.

 

 

Slik snakker en som kun er vandt med norske stier. I Europa har de motorveier. Å svi av en 500 til 600 km med vei i én etappe er en helt vanlig greie da.

Har kjørt ganske mye bil, spesielt i USA, og for min del tar jeg gjerne pauser oftere en 500 km. Hvis man sier en snittfart på 100 km/t (noe som ofte er urealistisk høyt, det er mye trafikk på disse motorveiene), så vil det si en pause hver 5. time.

 

Om en ikke er garantert 700km kjøring, med vindusviskere, aircondition, telefoner, kupévarme, gps, radio og annet snacks i gang, da er ikke bilen laget for noe annet enn bypendling, uansett hva en ellers måtte ønske at bilen passet til.

Tull! Jeg har brukt min Model S på flere langturer i vinter på rundt 350 km uten lading på veien, og det både med varme, musikk, etc. Det holder til 99% av mitt bruksmønster, og den ene gangen du eventuelt skulle trengt noe mer og det ikke er ladere/superladere i nærheten så kan du låne/leie en annen bil.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge el-biler ikke er billigere i drift (16 kroner for 15 mil med leaf) enn en vanlig diesel bil (kjører lett 15 mil for 16 kroner diesel med min bil). er det ikke noe godt alternativ.

Man kan kjøre 320-500 km med en tesla, men 700 000 for bilen tjener man aldri inn igjen uansett. Og hvis jeg hadde hatt 700 000 for å bruke på bil er det minst 20 mer artige biler jeg heller ville kjøpt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...