Gå til innhold

Dette minnekortet har rekordmange gigabyte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

30megabyte i sekundet er da rimelig raskt? Hvis du trenger høyere hastighet enn dette så bruker du vel ikke micro-sd?

 

Eneste jeg kan se for meg som kan ha behov for mer må være gopro black edition...

 

tja, Surface brettene, eller rettere sagt, alle windows brett som støtter SDXC har vel egentlig "behov" for større hastighet, men jeg sier gjerne ja takk begge deler!

 

Denne havner nok fort i min Surface pro ihvertfall! (Som har 128GB fra før av også forøvrig, hehe!)

Lenke til kommentar

Saftig datatetthet. Bare som en morsom sammenligning, men om du hadde stablet slike minnebrikker oppå hverandre, slik at de tok opp størrelsen til en vanlig 3,5" disk, så hadde du hatt ca 290TB (2263 enheter)! Omtrent 50 ganger høyere datatetthet enn en konvensjonell disk. :dribble:

Hadde du satt sammen de 2263 enhetene til en enhet/array, som om de var en harddisk, så hadde du bare trengt 414 stykk satt sammen i et større array for å kunne huse like mye lagringsplass som verdens største lagrings-senter, på 120 Petabytes.

 

Eller sagt på en annen måte, du kunne hatt plass til det som nok sikkert blir/er et av de største datasenterene i verden, inne på datarommet ditt. ;)

 

Nå er utfordringen selvsagt å koble opp så mange effektivt, men burde vært en rimelig grei mulighet for å fått det rimelig kompakt, også da. :wee: Prisen på så mange minnebrikker derimot, er nok litt avskrekkende. :hm:

 

 

 

 

Eller på en annen måte;

 

340 000 for 290tb og

(1500 kroner*2263)*414= 1.405.323.000 kr for data senteret.

Helt grei pris tenker nå jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Flott det. :) Men kunne kanskje fokusert på raskere minnekort? Og bedre støtte for høykapasitetsminnekort?

Jeg venter på det første ok 64 GB micro SDXC-kortet som går under tollgrensa. :)

Jeg kjøpte også et 64 GB micro SDXC- kort på internett til samme prisen. var bare noe dritt. musikken hakker når jeg spiller musikk. Jeg trur at overføringshastigheten er dårlig på billige micro SDXC kort.

Lenke til kommentar

 

For en overskrift! Klikkfiske på høyt nivå...

 

On topic: Er det slik at alle enheter som støtter SDXC vil støtte alle kapasiteter, inkl. denne og kommende?

Ja, SDXC har en teoretisk lagringskapasitet på ca. 2TB hvis jeg husker rett. (Gjerne rett meg hvis jeg tar feil! :) )

 

 

Ja, 2 TB har jeg også lest et sted. Men vet vi om standarden faktisk sier at alle enheter faktisk takle alle kommende kapasiteter? Vil eksempelvis et GoPro Hero 3+ takle 2 TB store µSDXC-kort når de en gang kommer?

Endret av eha
Lenke til kommentar

 

 

For en overskrift! Klikkfiske på høyt nivå...

 

On topic: Er det slik at alle enheter som støtter SDXC vil støtte alle kapasiteter, inkl. denne og kommende?

Ja, SDXC har en teoretisk lagringskapasitet på ca. 2TB hvis jeg husker rett. (Gjerne rett meg hvis jeg tar feil! :) )

 

 

Ja, 2 TB har jeg også lest et sted. Men vet vi om standarden faktisk sier at alle enheter faktisk takle alle kommende kapasiteter? Vil eksempelvis et GoPro Hero 3+ takle 2 TB store µSDXC-kort når de en gang kommer?

 

 

Apparently. "SD Association" sier dette om temaet:

 

 

 

The SDXC standard, the latest SD memory card standard, dramatically improves consumers’ digital lifestyles by increasing storage capacity from more than 32 GB up to 2 TB. Its exFAT file system handles large volumes of data. The standards for increasing bus interface speeds up to 104 MB per second for UHS-I and up to 312 MB per second for UHS-II, as well as UHS Speed Class, are available for SDXC memory cards and devices. SDXC's extended capacity will provide more portable storage and offer greater speeds required to support new features in consumer electronic devices, mobile devices and industrial devices. It also gives consumers a valuable easy upgrade option, allowing them to add capacity as needed vs. replacing devices and creating more consumer electronic waste. As a product developer, this gives you more options to determine the amount of storage required for each product and create more product options.

https://www.sdcard.org/consumers/sdxc_capabilities/

 

Det er selvfølgelig ingen garanti, men vil anta at det stemmer ganske godt. Så er jo selvfølgelig også spørsmålet om enhetene vi har idag fortsatt er i bruk når vi f.eks. passerer 500-750GB merket, eller 1TB merket.

Lenke til kommentar

Hmmm. Disse minnekortene er så små, og likevel klarer ikke mobilprodusenter å pakke inn et par av dem i telefonene deres.

 

Verre er det at du får så mye plass i så liten størrelse, mens det er en helt annen virkelighet for HDD.

 

Minner meg om den rare logikken til PC-skjermutvikling vs. mobil- og nett brett skjerm utvikling.

Lenke til kommentar

Det har vel vært et faktum lenge, at lagringsplassen på mobiler ikke har blitt begrenset av teknologi, men av pris og nødvendighet.

Men ja, de burde ha tatt steget videre. til å kutte ut de små modellen, men om de selger for bra, pga lavere pris, så vil det ikke bli prioritert å få høyere kapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm. Disse minnekortene er så små, og likevel klarer ikke mobilprodusenter å pakke inn et par av dem i telefonene deres.

 

Verre er det at du får så mye plass i så liten størrelse, mens det er en helt annen virkelighet for HDD.

 

Minner meg om den rare logikken til PC-skjermutvikling vs. mobil- og nett brett skjerm utvikling.

 

På mobiler og nettbrett blir prisen gjerne skrudd opp med 500 - 1000 kroner mer for en fordobling av minne, dette er en effektiv måte å selge en enhet overpriset, fordi ingen "vanlige dødelige" vet at flash egentlig ikke koster noe særlig, det koster ihvertfall ikke opptilen tusenlapp ekstra for å putte inn 16 GB mer....

 

Og flashminne (som dette) har ikke samme ytelse/pålitelighet/IOPS som HDD og SSD, derfor kan de presse så mange GB inn i så liten plass. HDD og SSD er perfekt for å bli brukt med ett OS, mens minnebrikker og USB-minnepinner er laget til å holde på data ei viss tid, ikke føre over mange små filer kontinuerlig (det er en grunn til at vi helst ikke bruker USB-minnepenner og minnebrikker til OS)

Lenke til kommentar

 

Hmmm. Disse minnekortene er så små, og likevel klarer ikke mobilprodusenter å pakke inn et par av dem i telefonene deres.

 

Verre er det at du får så mye plass i så liten størrelse, mens det er en helt annen virkelighet for HDD.

 

Minner meg om den rare logikken til PC-skjermutvikling vs. mobil- og nett brett skjerm utvikling.

På mobiler og nettbrett blir prisen gjerne skrudd opp med 500 - 1000 kroner mer for en fordobling av minne, dette er en effektiv måte å selge en enhet overpriset, fordi ingen "vanlige dødelige" vet at flash egentlig ikke koster noe særlig, det koster ihvertfall ikke opptilen tusenlapp ekstra for å putte inn 16 GB mer....

 

Og flashminne (som dette) har ikke samme ytelse/pålitelighet/IOPS som HDD og SSD, derfor kan de presse så mange GB inn i så liten plass. HDD og SSD er perfekt for å bli brukt med ett OS, mens minnebrikker og USB-minnepinner er laget til å holde på data ei viss tid, ikke føre over mange små filer kontinuerlig (det er en grunn til at vi helst ikke bruker USB-minnepenner og minnebrikker til OS)

 

Overpriset og overpriset... Det er rett og slett slik bransjen funker. Alt fra skjermkort til fabrikerte datamaskiner, til biler, til nærmest alle andre forbrukervarer vil dele opp produktene sine slik.

  • F.eks: Forskjellen på en toppmodell oppvaskmaskin og en middelklasse kan gjerne være en halvering i støynivå på førstnevnte, og prisen er gjerne på et par tusenlapper. Men i praksis så har de bare slengt i noen lyddempingsmatter til et par hundrelapper.
  • Eller datamaskiner. På jobben fikk vi nye maskiner med 1TB-disker, til tross for at vi bare har en partisjon på 120 GB hver (resten forblir upartisjonert). Denne disken koster like mye som en grei 120GB SSD. Allikevel , så måtte jobben lagt ut vesentlig mer for en tilsvarende fabrikert maskin med 120 GB SSD.
  • Det er heller ingen forskjell i produksjonskostander på en toppmodell og en budsjettmodell i prosessorverdenen. Til tross for det, så er det viktig at det er en viss prisforskjell for at de ikke skal ødelegge for hverandre, og at noen modeller ikke blir utsolgt for raskt.
  • For ikke å snakke om ekstrautstyr til biler som du betaler titusener av kroner for ekstra. Prisen på selve utstyret er gjerne bare noen usle tusenlapper.

Etter alt jeg kunne finne, så har flashminne gjerne fra 1000 skrivesykluser og oppover, akkurat som en SSD. Størrelsen på SSDer er i dag ikke store greiene heller. Se f.eks: http://content.hwigroup.net/images/products/xl/194680/3/samsung_840_evo_250gb.jpg

250 GB med en solid og populær SSD.

 

Og på en mobil med egen filtrering av VCC, og RAM fra før av, så hadde den kunne blitt gjort enda mindre igjen. Men selvsagt, noe i nærheten av så liten som et MicroSD får du det ikke, og for å få ytelsen til en SSD så trenger man parallelitet (flere minnebrikker). Samt en dedikert kraftigere minnekontroller.

 

Men i bunn og grunn så hadde nok mobiler greit kunne blitt utstyrt med noe tilsvarende en SSD, både i størrelse og ytelse om dette faktisk var en prioritet. Men enn så lenge, så er det ikke noe massene ser behovet for, og ønsker ikke å betale en premium pris for dette.

(flashminnet på mobiler i dag er nok i bunn og grunn raskt nok til å holde følge med resten av maskinvaren)

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...