Gå til innhold

Nå kan du skifte kjønn på Facebook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er tullball.

Man er født kvinne eller mann (hvis man da ikke har problemer under utviklingen og fått begge deler.).

Hva man er psykologisk "er" er noe annet, det er en privatsak.

 

Det er bare facebook, jeg synes det er fint at folk skal kunne gjøre som de vil der. Når det kommer til viktige skjemaer er jeg derimot enig med deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På tide. Det er tydeligvis for mange som ikke evner å tilegne seg informasjon utover det mest basale skolepensum og dermed ikke forstår at kjønn (genetisk, funksjonelt, kulturelt) er betydelig mer komplisert enn bare mann/kvinne. Hva gjelder "seriøse" dokumenter, så ble Norge nylig kritisert av EU-rådets menneskerettighetskommisjon for kravet om sterilisering av transkjønnede, og stadig flere land gir nå muligheten til å velge noe annett enn "mann/kvinne" i offisielle dokumenter som pass etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I mitt tilfelle er det samsvar mellom kjønn, legning og kjønnsidentitet. For de som ikke har det, så er det vel fint at dette kan uttrykkes også på sosiale medier? Jeg har møtt mange transpersoner, og ingen av disse har påvirket meg i den ene eller andre retningen, de har vært åpne og lite fordømmende mennesker, så jeg mener at vi andre bør venne oss til tanken på at naturen bringer oss variasjoner vi ikke kar kontroll over, og heller konsentrere oss om at det skal være plass til alle?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å gjøre det enklere for en liten gruppe å beskrive seg selv? Hvis jeg skriver "Mann" i min profil, så har du allerede konkludert med en del del ting, jeg kan være homofil, men erfaring tilsier at jeg ikke er det. Vi har liten erfaring i å sortere annerledes, fordi dette er så uvanlig, men ikke så uvanlig som du tror. Jeg bor på østlandet, men ikke i Oslo, at jeg alene har møtt fler av disse, og alltid tilfeldig, er en indikasjon på at det finnes fler enn vi tror. Mann, kvinne og homofil faller som regel inn i "normal" kategorien pr i dag. Det er allikevel ikke lenge siden homofil falt langt utenfor, og noen steder gjør den det enda, så vi vet det tar lang tid å tilpasse en normal, derfor er det like greit å begynne frivillig og i det små. Her kan også forskjellige grupper se forskjellig kjønn, så det er ikke utenkelig at du vil se "mann" mens "Jentene på Toten" ser noe annet. Det burde finnes rom for slikt i dagens (nesten) grenseløse samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe stort problem er det ikke, men jeg syns ikke det passer i kjønn kategrien.

Vi har jo en "Intressert i" kategori hvor man kan hukke av for hva man er intressert i og dermed indikere homofili eller bifili.

 

Man kunne kanskje hatt en kategori for legning hvor man kan velge hetrofil, bifil, homofil, nekrofil, pedofil eller hva enn man er, dersom man er intressert i å publisere slikt.

Lenke til kommentar

Til alle dere som kommenterer her:

 

Det som er tullball er hvordan samfunnet ilegger kjønnet for mye betydning. Alle friske mennesker er enten født kvinne eller mann.

 

At noen mener at de er det ene på innsiden og det andre på utsiden gir absolutt ingen mening i et samfunn som skal være likestilt.

 

Likefult er det gjerne de samme sosialviterene som argumenterer for begge syn: At kjønsbestemt adferd er tillært, og at noen er født med et annet kjønn på innsiden enn på utsiden.

 

Problemet til facebook er hvordan språket er bygget opp, ellers kunne de kuttet ut kravet om å oppgi kjønn.

 

Det er ikke fult så enkelt heller, nå er det riktignok relativt uvanlig, men endel har karakteristikker som gjør det litt utydelig hva slags kjønn de egentlig er.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mann, Kvinne, Tvekjønnet/Annet

 

Trenger da bare de kategoriene.

 

PS: Noen som har en liste over disse kjønnene facebook skal benytte?

Har det noe å si for deg hvor mange valg man har?

 

Det påvirker vel ikke deg uansett,

la nå de som vil få lov til å velge,

det får jo ingen konsekvenser for andre. :)

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

 

Mann, Kvinne, Tvekjønnet/Annet

 

Trenger da bare de kategoriene.

 

PS: Noen som har en liste over disse kjønnene facebook skal benytte?

Har det noe å si for deg hvor mange valg man har?

 

Det påvirker vel ikke deg uansett,

la nå de som vil få lov til å velge,

det får jo ingen konsekvenser for andre. :)

 

Nei, men da må jeg kunne velge "Fisk" under Alder og "Hetrofil" under Språk.

 

Ville det bært et problem?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...