Gå til innhold

Nikon med et nikk mot fortiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kom kjapt etter Zeiss sitt nye superobjektiv, men til under halve prisen og med autofokus...

Dette blir jo et særdeles godt objektiv i klasse med 35 og 85 f1.4, spesiallaget for høy ytelse på største blender. Så selv om den er dyr, er den ikke ille i forhold til de andre proffe fastobjektivene.

Den gamle manuelle ligger jo fortsatt på rundt 20' brukt

Flere linker til testbilder her

Lenke til kommentar

Dette kommer nok til å selge i bøtter og spann (i forhold til pris). Om det er så bra man kan forvente, da.

Ser noen klager (ikke her) på at det ikke er f:1,2, "for det har Canon og det var Noct". Den lille forskjellen i blender har nok i praksis ingen betydning.

Blir spennende å se sammenligninger med Zeiss Otus...

Lenke til kommentar

Nå banner jeg nok i kirken her, men hva er det som er spesielt med denne kontra 50mm 1.8/1.4? Er det skarpheten i kantene som er avgjørende?

 

Les artikkelen: Det er måten lyspunkter i kanten gjengis. Jeg kan godt ta noen nattbilder tatt med en AI 35/1,4, så skal du få se hvordan det ikke bør se ut...

Lenke til kommentar

Nikon har vel aldri klart å lage et f/1,2-objektiv med autofokus? Her har de altså brukt Noct-navnet og valgt samme brennvidde som klassikeren og sikker ønsket seg F1.2, men kun havnet på f/1.4.

 

Hvis jeg skal gjette litt, så tror jeg at Nikon sin trangere objektiv-fatning (sammenliknet med Canon sin) gjør det vanskeligere å lage lyssterke objektiver med AF.

Lenke til kommentar

Nikon har vel aldri klart å lage et f/1,2-objektiv med autofokus? Her har de altså brukt Noct-navnet og valgt samme brennvidde som klassikeren og sikker ønsket seg F1.2, men kun havnet på f/1.4.

 

Hvis jeg skal gjette litt, så tror jeg at Nikon sin trangere objektiv-fatning (sammenliknet med Canon sin) gjør det vanskeligere å lage lyssterke objektiver med AF.

 

Du trenger ikke gjette på det, de har da skrevet akkurat det: Kontaktene som forbinder objektivet med kameraet tar for mye plass til at de kan lage f:1,2 med god nok kvalitet. De kunne altså ha laget 1,2, men det hadde gått ut over kvaliteten, og som Noct ville det da ha tapt mer enn det inntjente i kanter/hjørner. Synes ikke 1/3 trinn blender er noe å sette seg på dass og sture over, de som er aktuelle for å kjøpe det vil nok heller glede seg over det de får enn klage over noe som allikevel ikke ville tilført annet enn street-cred og senebetennelse i høyrearmen (etter for mye spesifikasjonsonani)

Lenke til kommentar

 

Du trenger ikke gjette på det, de har da skrevet akkurat det: Kontaktene som forbinder objektivet med kameraet tar for mye plass til at de kan lage f:1,2 med god nok kvalitet. De kunne altså ha laget 1,2, men det hadde gått ut over kvaliteten, og som Noct ville det da ha tapt mer enn det inntjente i kanter/hjørner. Synes ikke 1/3 trinn blender er noe å sette seg på dass og sture over, de som er aktuelle for å kjøpe det vil nok heller glede seg over det de får enn klage over noe som allikevel ikke ville tilført annet enn street-cred og senebetennelse i høyrearmen (etter for mye spesifikasjonsonani)

 

Takk for info. Da er det jo ingen tvil.

 

Men er ikke forskjellen mellom f1.2 og f1.4 et halvt trinn? Hvis man tenker nattfoto og stjerner og sånn, med lag eksponeringstid, vil det jo ha litt å si. Eksempelvis vil en eksponering på 10 sekunder på f1.2 bli 15 sekunder på f1.4.

Endret av 4K Ready
Lenke til kommentar

Forskjellen beregnes vel sånn(om jeg ikke husker feil): (1,4^2/1,2^2)=1,36, altså 36%.

I praktisk bruk kan forskjellen godt gå i motsatt retning, fordi den ikke mister lysstyrke utenfor sentrum. I tillegg bør bedre coating sørge for at en større andel av lyset faktisk går gjennom glassene og ikke reflekteres fram og tilbake internt.

 

Uansett: Om Noct/1,2 var lys nok i 1977, da 400 ASA svart-hvitt var blant de raskeste filmene man kunne tenke seg å bruke (og eventuelt presse opp til kanskje så mye som 1600, med store korn som resultat) tror jeg ikke det i dag kan være mange som ikke klarer seg med 1,4.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...