Gå til innhold

Gjenoppliver en av de eldste masseproduserte datamaskinene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og om 50 år sitter våre etterkommere og hylgriner av våre utgamle telefoner, nettbrett og datamaskiner ;)

 

Hylgriner gjør de nok ikke. Har jo selvfølgelig ikke peiling på hvordan det er om 50 år, men tror ikke det er så langt i fra sånn som det er i dag. Sitter jo ikke akkurat å ler av en maskin som er 50 år i dag, blir mer fasinert.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har en ide hvordan det store kontrollpanelet på bildet funger ?

Jeg antar at det har med programmeringen av maskinen. Slike maskiner var ekstremt primitive å legge inn programkode på. Programmeringen ble gjort med penn og papir, og så ble progamkoden punchet inn ett tegn av gangen ved å skru bryterne til bitverdier til hver bokstav som skulle inn i maskinen. Det var verken tastatur eller skjerm på denne tidens maskiner, kontrollpanelet er det nærmeste man kommer et tastatur. Resultatet av en programkjøring kom ut på hullkort, og man måtte vite nøyaktig hva man så etter for å tolke det.

Lenke til kommentar

Jeg antar at det har med programmeringen av maskinen. Slike maskiner var ekstremt primitive å legge inn programkode på. Programmeringen ble gjort med penn og papir, og så ble progamkoden punchet inn ett tegn av gangen ved å skru bryterne til bitverdier til hver bokstav som skulle inn i maskinen. Det var verken tastatur eller skjerm på denne tidens maskiner, kontrollpanelet er det nærmeste man kommer et tastatur. Resultatet av en programkjøring kom ut på hullkort, og man måtte vite nøyaktig hva man så etter for å tolke det.

jeg stusset lit over de 2 analoge måleinstrumentene omtrent mit på og til høyre på kontrollpanelet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg lærte å programmere på hullbånd (i 1973). Kunne vel faktisk lese dem også. Skikkelig ubrukerlig medium, som røk i tide og utide og som havnet i store vaser på gulvet. Fordelen var at man slapp å mate dem.

 

Hullkort derimot, som de brukte på maskinen vi snakker om her, var solide saker. En stokk med kort med en strikk rundt tålte det meste, du kunne hive den (praktisk som "luftpost" på kontoret), sette kaffekoppen på den uten at den gikk istykker og - ifølge de som drev med slikt - om du stumpet røyken på den så var kortene fortsatt lesbare etterpå.

 

Man hadde hullkortterminaler som kunne lage kortene, slik at man slapp å prgrammere manuelt. (det var faktisk en gammel oppfinnelse, som ble brukt til å styre fabrikkmaskiner før datamaskinens tidsalder.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...