Gå til innhold

Retrotest: Quantum Bigfoot (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott at dagens unge får en leksjon i utviklingshistorien. De tar TB-disker som en selvfølge og forstår ikke at noen har klart seg med noe mindre.

Vi som har vært i gamet siden tidens morgen har vært vitne til en utrolig utvikling. Husker en av de første harddiskene jeg hadde fra tidlig 80-tall var på hele 5MB - det var jo ingenting å bruke den enorme kapasiteten til.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bigfoot var jo media-disken den gang på midten av 90-tallet. Hadde selv en 3.6G som D: disk og det var gjeve saker, kunne kopiere inn hele harddisken på PCene til de jeg kjente og enda ha litt plass til "media" !

Og den gang var media stort sett 128kbit MP3 filer og noen musikkvideoer i lav oppløsning. HD filmene den gang var 700MByte AVI filer og det var det ikke mye plass til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en slik selv og den hadde lang levetid, brukte den som lagrings disk, min var vel på 2.1 GB og supelerte den 1TB systemdisken fint.

 

Den ble flyttet til en annen maskin noen år etter, da fikk den en stygg feil med masse bad sectors, Løsningen var å dele den I to partisjoner med en uformatert på 100 mb over problem området og den virket I år etter dette.

Lenke til kommentar

Flott at dagens unge får en leksjon i utviklingshistorien. De tar TB-disker som en selvfølge og forstår ikke at noen har klart seg med noe mindre.

Vi som har vært i gamet siden tidens morgen har vært vitne til en utrolig utvikling. Husker en av de første harddiskene jeg hadde fra tidlig 80-tall var på hele 5MB - det var jo ingenting å bruke den enorme kapasiteten til.

Jeg har også tatt i en 20 MB disk fra 80-tallet.

bored-cat.jpg

 

... og så husker jeg dølle LOL cats fra 90-tallet som man kunne bruke for å beskrive slike innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker den tia der fra barndommen :-)

 

Vært en morsom utvikling via 1, 5, 10, 30, 80, 200, 500GB og så begynte man plutselig å telle TB i stedet for GB. For ikke å nevne hvor mye raskere diskene ble for hver nye generasjon! Morsomme tider!

 

Vel å merke, nå er jeg på jakt etter lydløs pc, så har plutselig gitt bort en masse 2TB disker, og gått helt over til ssd-raid, cloud-storage og streaming.. Fint med lydløs pc, men innimellom er jeg i det nostalgiske hjørnet og savner susinga og klikkinga fra de gamle magnetdiskene xD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Første eg kjøpte var ein Conner på 250MB om eg hugsar rett.

Min andre HDD har eg endå (sjå bilete). Meiner den sto i ei maskin med ein i486DX2 prosessor.

 

Conner er/var vel ikkje så kjent som mange andre. Seagate kjøpte dei opp på midten av 90-talet.

 

Conner CFA540A

post-33538-0-81385200-1380442467_thumb.png

 

 

Nokon som hugsar Seagate Medalist Pro? Første IDE HDD med 7200rpm.

Hadde ein på 6,5GB (ST36530A). Varm som ei kokeplate :ohmy: Hadde ei vifte i front til å kjøle den ned :)

Trur ikkje eg har hatt varmare diskar enn denne, men steike kor kjapp den var!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2577 MB og 4.8 MB/s kan virke som lite, men tenk litt over hastigheten i forhold til størrelsen:

 

2577 / 4.8 = 537. Det tok altså 9 minutter å lese gjennom hele disken. Dette er et fint bevis på at harddiskteknologien i dag er utdatert, siden hastigheten ikke holder tritt med kapasiteten. En stor harddisk er i dag på 4TB. Deler vi på antall sekunder fra over, 537, finner vi at lesehastigheten på en slik harddisk i dag burde være 7.4 GB/s, mens den i realiteten ligger på rundt 200 MB/s, dvs. rundt 3% av hastigheten til harddisken fra den gang, i forhold til sin egen kapasitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bigfoot'en var jo en blunder av slag der de gikk over til avleggs teknologi, som resulterte i større lagringskapasitet, men langt lavere ytelse (3600 rpm vs 5400/7200 rpm). Hadde en Quantum Fireball 635 MB og den var fin fin :)

 

Nå var bigfoot i salg i flere år da så en kjempeflop var den ikke.

Den var en ren lagrings disk og dette var et nytt fenomen på den tiden. Den brukte også spesielle deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...