Gå til innhold

Sony vil la deg streame PlayStation-spel på PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Netflix for spill, tja, hvorfor ikke?

 

Spørs om det blir "Netflix for spill" da. 79 kr for et bredt spillutvalg i måneden går kanskje, men ikke om man må fortsette å betale full pris for hvert spill. Dette vil selvfølgelig kreve en god linje, med fare for at noe som egentlig er et offline-spill avbrytes av ustabil nettlinje.

Lenke til kommentar

 

 

Netflix for spill, tja, hvorfor ikke?

Spørs om det blir "Netflix for spill" da. 79 kr for et bredt spillutvalg i måneden går kanskje, men ikke om man må fortsette å betale full pris for hvert spill. Dette vil selvfølgelig kreve en god linje, med fare for at noe som egentlig er et offline-spill avbrytes av ustabil nettlinje.

Prismodellen er èn faktor, en annen er at slik det er tenkt å fungere, så laster man ikke ned spillet, man streamer selve handlingen. Mao. prosessor kraften til serveren brukes, samme med grafikk kortet, det er serveren som skal jobbe, og kun bildet streames til brukeren. (og tastatur/muse bevegelsene streames til serveren).

 

Jeg ser for meg lagging, delay og generelt uspillbart og er usikker på hvordan de skal løse dette med mindre hvermansen får seg gromme linjer....

Lenke til kommentar

Prismodellen er èn faktor, en annen er at slik det er tenkt å fungere, så laster man ikke ned spillet, man streamer selve handlingen. Mao. prosessor kraften til serveren brukes, samme med grafikk kortet, det er serveren som skal jobbe, og kun bildet streames til brukeren. (og tastatur/muse bevegelsene streames til serveren).

 

Jeg ser for meg lagging, delay og generelt uspillbart og er usikker på hvordan de skal løse dette med mindre hvermansen får seg gromme linjer....

Om du kan streame youtube på fullhd burde du også kunne streame spill i fullhd, snittet i norge har høyere hastighet på nettet enn youtube 1080p.

Lenke til kommentar

 

 

Prismodellen er èn faktor, en annen er at slik det er tenkt å fungere, så laster man ikke ned spillet, man streamer selve handlingen. Mao. prosessor kraften til serveren brukes, samme med grafikk kortet, det er serveren som skal jobbe, og kun bildet streames til brukeren. (og tastatur/muse bevegelsene streames til serveren).

 

Jeg ser for meg lagging, delay og generelt uspillbart og er usikker på hvordan de skal løse dette med mindre hvermansen får seg gromme linjer....

Om du kan streame youtube på fullhd burde du også kunne streame spill i fullhd, snittet i norge har høyere hastighet på nettet enn youtube 1080p.

LOL youtube 1080p "Full" HD er jo kjempe komprimert!! Bare se en "Full" HD video på vimeo.com. Mye bedre bilde.

Lenke til kommentar

Om du kan streame youtube på fullhd burde du også kunne streame spill i fullhd, snittet i norge har høyere hastighet på nettet enn youtube 1080p.

 

LOL youtube 1080p "Full" HD er jo kjempe komprimert!! Bare se en "Full" HD video på vimeo.com. Mye bedre bilde.

 

For ikke å snakke om, at når du ser en video fra youtube, vimeo, dailymotion, eller gud vet hvor, så er det ett pre-fabrikat som buffres opp og bildet du ser har ligget lagret på pc'en din en stund før du ser den (minst noen sekunder). Selv en "live" streaming fra NRK/TV2 er noen sekunder/minutter gammel.

 

Ved denne type streaming av ett spill, så kan ikke "videoen" du får se være mer enn noen millisekunder gammel, da vil det oppleves som forsinkelse mellom tastatur/mus og reaksjonene du opplever i spillet.

De kan kanskje få spillet til å flyte (nok FPS) i høy oppløsning (1080p komprimert) , men hvordan de skal komme unna forsinkelsene mellom user input og skjermbilde er jeg mildt sagt skeptisk til. (fungerer dårlig at spillet/det som skjer er ett par sekunder bak det du gjorde). Tur baserte spill kan det fungere på, men se for deg FPS CoD e.l. hvor skuddet avfyres ett sekund etter du trykker....

Lenke til kommentar

Men, kan det hende de mener at du streamer ned spillet til harddisk i sin helhet før man starter å spille?

 

Det ville jo isåfall være noe heeelt annet, men rimelig sikker på at idèen her er at spillet skal kjøre på selve enheten (PS3 f.eks.) mens du kan styre fra en annen enhet (PC/Tab/TV, osv.)

Hvis ikke så ville aldri en TV med sin simple prosessor (smart-TV) klart å kjøre f.eks. GTA V

Lenke til kommentar

LOL youtube 1080p "Full" HD er jo kjempe komprimert!! Bare se en "Full" HD video på vimeo.com. Mye bedre bilde.

Og hvorfor skulle ikke spill kunne komprimeres til et kvalitetsnivå som majoriteten er fornøyde med?

 

Spillet skal først rendres, dette skjer praktisk talt i realtime, akkuratt som lokalt.

Siden skal det komprimeres til en mp4-strøm, dette finnes det dedikert hardware for som også kun bruker et minimum av tid, la oss si 10ms

 

Om serverne står i norge, så kan vi regne med at ping ligger under 15ms til de fleste norske hjem.

 

Da har vi 15ms (bevegelse på mus til server) + 10ms komprimering + 15ms tilbake til bruker. Dette er 35ms.

En vanlig flat-tv som står hjemme i stua har input-lag på 50-200ms.

50ms + 35ms er en del i økning, men det er ikke ekstremt på noen måte, og er fortsatt sammenlagt lavere enn hva mange, spesielt billige tver på gutterommet leverer.

 

Om du streamer spill er du neppe av typen som må ha det aller råeste i kvalitet og utseende, men bare vil slippe å oppgradere konsollen fra tid til annen, og drive å kjøpe spill hele tiden, vil dette være mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Spørs om det blir "Netflix for spill" da. 79 kr for et bredt spillutvalg i måneden går kanskje, men ikke om man må fortsette å betale full pris for hvert spill. Dette vil selvfølgelig kreve en god linje, med fare for at noe som egentlig er et offline-spill avbrytes av ustabil nettlinje.

Neppe. Dette er detaljer som vil løses. Enten ved caching eller andre nye teknikker. Tenk FIFA. Du spiller og linjen faller ned. Vel, da fortsetter du med de dataene du har cachet (lag, poeng, spillere o.l.) og så synkes dette når linjen kommer opp igjen.

 

En kan ikke vurdere ting som dette ut fra dagens teknologi, men ut fra hva fremtiden vil bringe av muligheter. Jeg husker ennå da jeg så på TV en demonstrasjon av en helt syk grafikk-brikke som gjorde det mulig for et dynamisk bilde å veksle mellom to(!) skjermer! Det var så vilt revolusjonerende at det ble et av de første innslagene i Dagsrevyen. Fortell ungdommen om en verden der dette anses som banebrytende teknologi INGEN har råd til og de ser på deg og lurer på om du har glemt å ta medisinen din. Samme vil skje med spill og skytjenester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...