Gå til innhold

Derfor blir du plaget av den beryktede blåskjermen (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott og interessant lesning!

 

Husker godt når jeg fikk «Red Ring of Death» på min Xbox for mange år tilbake. Jeg gadd ikke prøve å reparere dette selv med midlertidige løsninger så sendte den inn å fikk den tilbake et par uker senere og siden har den fungert. Når dette skjedde leste jeg litt rundt og hvis jeg ikke husker helt feil mener jeg det var mange påsto at det hjalp å legge den på gulvet for så å stå på den, høres veldig merkelig ut spør du meg så jeg tok aldri sjansen på dette. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott og interessant lesning! Husker godt når jeg fikk «Red Ring of Death» på min Xbox for mange år tilbake. Jeg gadd ikke prøve å reparere dette selv med midlertidige løsninger så sendte den inn å fikk den tilbake et par uker senere og siden har den fungert. Når dette skjedde leste jeg litt rundt og hvis jeg ikke husker helt feil mener jeg det var mange påsto at det hjalp å legge den på gulvet for så å stå på den, høres veldig merkelig ut spør du meg så jeg tok aldri sjansen på dette. :p

 

Det som faktisk hjalp og ble testet, for så å bli bekreftet var at man kunne "grille" grafikk kortet i en viss temperatur over en kort tidsperiode, for at grafikk kortet's koblingspunkter skulle bli mer solide.

Håper dette ikke er nødvendig i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Flott og interessant lesning! Husker godt når jeg fikk «Red Ring of Death» på min Xbox for mange år tilbake. Jeg gadd ikke prøve å reparere dette selv med midlertidige løsninger så sendte den inn å fikk den tilbake et par uker senere og siden har den fungert. Når dette skjedde leste jeg litt rundt og hvis jeg ikke husker helt feil mener jeg det var mange påsto at det hjalp å legge den på gulvet for så å stå på den, høres veldig merkelig ut spør du meg så jeg tok aldri sjansen på dette. :p
Det som faktisk hjalp og ble testet, for så å bli bekreftet var at man kunne "grille" grafikk kortet i en viss temperatur over en kort tidsperiode, for at grafikk kortet's koblingspunkter skulle bli mer solide.Håper dette ikke er nødvendig i fremtiden :)

 

Fettern min hadde samme problem på sin xbox 360, den ville ikke starte opp, bare blinka rødt..

Fant så en guide på hvordan man kunne fikse dette, så jeg kjøpte et rep kit på ebay, som inneholdt noen skruer og muttere om jeg ikke husker helt feil..

Tok så av kjølinga, rensa, la på ny pasta og monterte dette sammen med dette rep kitet, og fulgte guiden videre.. Tror den xboxen fungerer fremdeles ;)

Lenke til kommentar

Artikkelen minnet meg om å slette loggene.
Noe som kan være praktisk for andre ? Eller kanskje en potensiell katastrofe :-) Bruker Win 7.

run as admin: clear_all_eventlogs.bat

Med teksteditor som notepad, klipp og lim: Lagre som *.bat

@for /f "delims=," %%i in ( 'wevtutil el' ) do wevtutil cl "%%i" >NUL 2>&1

 

 

edit: da blir det slik : :-)

post-121146-0-47693100-1376555536_thumb.jpg

Endret av Karamell2
Lenke til kommentar

Apropos ustabile komponenter pga støv på dem. Bruk trykkluft, ikke støvsuger.

 

En støvsuger bygger opp statisk elektrisitet når den brukes, og det er ikke stabilitetsfremmende for elektroniske komponenter å bli brukt som jord for utladning av statisk elektrisitet.

 

Så bruk trykkluft til rengjøring. Det er mindre risiko.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Apropos ustabile komponenter pga støv på dem. Bruk trykkluft, ikke støvsuger.

 

En støvsuger bygger opp statisk elektrisitet når den brukes, og det er ikke stabilitetsfremmende for elektroniske komponenter å bli brukt som jord for utladning av statisk elektrisitet.

 

Så bruk trykkluft til rengjøring. Det er mindre risiko.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Er dette kunnskaper du har lest om eller av egen erfaring?

Det er ingen farligheten ved å bruke støvsuger på en datamaskin. Om man er redd for komponentene, så lar man heller være å støvsuge, enn å trykke dritten enda lengre inn med trykkluft.

Der finnes spesialstøvsugere til datakomponenter og der finnes spesialtrykkluft på boks som er laget for slik bruk, men har enda tilgode å høre om noe som er blitt ødelagt av støvsuger eller trykkluft i de over 30 årene jeg her holdt på med dette.

 

Det at man ikke skal bruke støvsuger, er en teori fra den tiden hovedkort og all elektronikk kjørte på 5 volt og hovedkortene hadde "åpne" baner med kobber. Så lenge støvsugeren ikke er borti noen komponenter, så kan der i teorien ikke skje noen utladning. er der en forskjell i ladningen mellom støvsuger og maskin, så vil begge få samme ladning om en person holder i støvsugeren og maskinen...

 

Ellers så må du gjerne komme med dokumentasjon på at støvsuger dreper komponenter, men jeg kommer ikke til å holde pusten.

Lenke til kommentar

..Det at man ikke skal bruke støvsuger, er en teori fra den tiden hovedkort og all elektronikk kjørte på 5 volt og hovedkortene hadde "åpne" baner med kobber. Så lenge støvsugeren ikke er borti noen komponenter, så kan der i teorien ikke skje noen utladning. er der en forskjell i ladningen mellom støvsuger og maskin, så vil begge få samme ladning om en person holder i støvsugeren og maskinen...

 

Det eneste jeg husker vi var påpasslige med støvsugeren var å ikke la (metal) munnstykket komme borti komponenter. Ellers var det ofte man en vinterskveld subbet bort til maskinen sin med ullsokkene sine og fikk seg et salig smell på fingrene av å ta på maskinen.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

 

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA kan også oppstå hvis pagefile er deaktivert eller gitt for liten plass.

 

Du får ikke blåskjerm av for liten pagefil eller manglende pagefil...

 

Artikkelforfatter burde gjort seg kjent med dette programmet...

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Fikk denne ofte pga en dårlig sata kabel slik at disken pagefila lå på ble koblet fra i tide og utide...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vet ikke om dette er kun en "urban myth" eller om det er fakta (eller med et snev av fakta), men jeg har hørt at grunnen til at "automatically restart"-funksjonen i det hele tatt ble lagt til var fordi Microsoft support var så lei av å få klager/henvendelser fra kunder om at de hadde fått en blåskjerm - så når maskinen bare restarter seg uten å vise noen blåskjerm, så var alle fornøyd...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg vet ikke om dette er kun en "urban myth" eller om det er fakta (eller med et snev av fakta), men jeg har hørt at grunnen til at "automatically restart"-funksjonen i det hele tatt ble lagt til var fordi Microsoft support var så lei av å få klager/henvendelser fra kunder om at de hadde fått en blåskjerm - så når maskinen bare restarter seg uten å vise noen blåskjerm, så var alle fornøyd...

 

Det bruker å stå i eventloggen hvorfor maskinen gjorde hva den gjorde.

Automatisk restart er ikke en funksjon, det er et unntak. Tidligere ble maskinen stående med blåskjerm, når den låste seg. Man kan få den til å bli stående med blåskjerm i dag, men det er en innstilling som må gjøres.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...