Gå til innhold

Test: Corsair Vengeance K70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig et tastatur som ser ut som en verdig avtager til mitt nåværende Das Keyboard.Kunne vært en egen produktserie dette, da det ikke er noe utpreget gamer-tastatur (med unntak av medfølgende spill-taster.) Professional eller Elite, f.eks.

 

Det er definitivt et gamer-tastatur. Det oser av kvalitet, og valgte dette fordi det ikke har makro-knapper. Ser ikke hvorfor en skal ha makro-knapper på et tastatur uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk dette tastaturet på tirsdag med sløvfarget baktplate og er utrolig fornøyd! Skal være ening i at det litt mye støy, men plages ikke med det lengre. Synes også det er veldig behagelig å skrive på, men dette er det første mekaniske tastaturet jeg har hatt så kan ikke sammenligne med de andre fargene. Liker også veldig godt at det ikke er noe makrotaster siden det er noe jeg aldri bruker.

 

Kan anbefales! :)

Lenke til kommentar

Cherry MX Red taster klarte jeg aldri venne meg til for alt annet enn FPS spill. Slet med generell skriving på mitt Corsair K90 og som da gjerne er å betegne som ett MMO tastatur (hvor man ofte skriver en del).

Kjøpte ett Logitech G710+ (Cherry MX Brown) og har aldri sett meg tilbake. Mye mer allsidig (herlig å skrive på) og kan ærlig talt ikke merke forskjell i FPS spill heller.

Lenke til kommentar

Dette kommer i 3 utgaver?

 

1. Hvilken velger man om støy og skriving i kontormiljø er viktig. Red, Brown, Blue? Sistnevnte?

2. Hvilken velger man når det taktile er viktigst og man sitter på eget rom?

 

At den har funksjon for å lyse et halvt sekund etter trykk er en artig ekstra taktil funksjon. Hvorvidt jeg ville brukt den fast vet jeg ikke.

 

Prisen ligger i skrivende stund på rundt 1000 kroner, noe som er i samme prissjikt som konkurrenter med likt utstyrsnivå. Corsairs nyeste tastatur gjør det godt nok til å få anbefalingstempelet fra oss, men vi vil oppfordre til å prøve de forskjellige variantene med MX Red, Blue og Brown før et eventuelt kjøp. Da kan du finne den tast-typen som passer akkurat deg

Hvordan får man testet dette? Skal man bestille 3 stykker, prøve alle i 2 uker og sende tilbake de to man ikke liker?

 

EDIT:

Er det kun meg som nesten aldri bruker wasd til navigasjon men heller legger andre funksjoner der?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Corsair har laget et nesten perfekt tastatur

Tja, denne modellen ser ganske så grei ut, men det er mye i detaljene som ikke er tatt opp. Det er sannsynligvis ABS-keycaps som gir shine og keyprint wear. Jeg har sett et par småsaker ang. byggekvalitet, selv om den ser ellers ut til å være god. Personlig skulle jeg helst sett mulighet for tenkeyless, men dette er en smakssak. Er forøvrig føttene gummibelagte, for det kan se ut som om de mangler dette. Uansett, virker å være litt vel sterke ord å nesten kalle den perfekt. Vel høyt priset er den også.

 

K70 blir/er forøvrig også tilgjengelig i MX Brown og Blue etter popular demand.

 

Det er ingen nyhet at mekaniske tastaturer lager mer bråk enn vanlige tastaturer, og Corsair K70 er ikke noe unntak.

Litt dårlig formulert. De fleste Cherry MX bryterne lager faktisk ikke lyd, det er at tasten trykkes helt ned som lager lyden (bottom out). Alle Cherry MX bryterne aktiveres før du trykker tasten helt ned, men er vanskelig å unngå uten taktil feedback (brown, blue, clear, green).

 

animation_cherry_mx_red.gif

 

[..] vi vil fraråde Cherry MX Red om skriving av lengre tekster er en sentral del av bruksområdet.

Enig i at dette ikke er den optimale bryteren for ren skriving, men om du har veldig tykke o-rings så virker det faktisk å være et greit alternativ:

 

http://youtu.be/PhXwDpRv2DM

 

For ekstra komfort kan du bruke den medfølgende håndleddstøtten.

Dette er litt kontroversielt med tanke på ergonomi (hva innen ergonomi er vel ikke det?). Noen mener at det er riktigere for fingrene å taste løs uten håndleddsstøtte mens andre sverger til det. Selv er jeg usikker på hva jeg liker best, men kan være greit å ha i bakhodet at ikke håndleddsstøtte nødvendigvis er fasiten (noe som også er grunnen til at det ikke inkluderes på de fleste mekaniske tastaturer).

 

+ Ypperlig til spill

Smak og behag. Red er et "trygt" valg for spillere mtp. den er linær som folk er vant med fra rubber dome og hindrer ikke double-tap. Derimot er MX blues den mest populære bryteren innen RTS-miljøet (spesielt SC2). Det er ingenting som gjør denne modellen "bedre" for spill enn andre tastaturer (og hele "gaming keyboard"-fenomenet er kun markedsføring).

 

Et annet problem med MX Red (uten O-rings) er at det er lett å trykke veldig hardt ned og slite på fingrene. Dette er faktisk et reelt problem og hvis man er vel energisk når det gjelder tastattrykking er kanskje MX Black et bedre alternativ (eller O-rings).

 

Endelig et tastatur som ser ut som en verdig avtager til mitt nåværende Das Keyboard.

Tja, det har da lenge vært andre modeller som kan sies å være bedre enn Das Keyboard tilgjengelige, hovedsaklig Filco som du får i mange former og fasonger, med de fleste brytertyper. Problemet er vel eventuelt pris, men de lager etter min mening bedre tastaturer enn Das. Det går også noen rykter om at Das har skiftet produsent og har kvaliteten har dalt etter dette, så vil ikke anbefale noen å kjøpe Das før disse ryktene er avkreftet (Das Keyboard selv har ikke svart på den gjentatte kritikken).

Endret av Occi
  • Liker 4
Lenke til kommentar

hvor mye bråker tastene? Er det et akseptabelt nivå, eller er det helt fryktelig?

Det ligger flere videoer av denne modellen på YouTube.

 

Dette kommer i 3 utgaver?

 

1. Hvilken velger man om støy i kontor er viktig. Red, Brown, Blue? Sistnevnte?

2. Hvilken velger man når det taktile er viktigst og man sitter på eget rom?

1. Red eller brown med O-rings. Blue er også ganske stille om du ikke bottomer. Se videoer på youtube.

 

Brown skal være den med minst støy.

Ideen er at pga. den taktile feedbacken når bryteren aktiveres skal man ikke trenge å trykke tasten helt ned pga. muscle memory. Derimot har jeg litt problemer med å unngå dette selv på mitt tastatur som har brown. Tror det er lettere på blue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har dette tastaturet, og det bråker ikke noe særlig.

 

Jeg hadde Tesoro Durandal med blå taster. Det bråkte noe så grusomt at jeg ble helt gal. Heldigvis ble det ødelagt (av seg selv, av en eller annen rar grunn), og jeg fikk byttet til dette tastaturet. Corsair er kjent for kvalitet på produktene sine. :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde Tesoro Durandal med blå taster. Det bråkte noe så grusomt at jeg ble helt gal.

MX blue skal si "click", derimot er "clack" av at du trykker tastene unødvendig langt ned og bottomer (som i at du bruker MX blue feil). Høres egentlig bare ut som om du valgte feil tast, fordi MX blue uten bottom out bråker egentlig ikke så fryktelig mye.

 

Her er en ganske fin video som viser lyden av MX blue med og uten O-rings, med og uten bottom out.

 

http://youtu.be/RJg2vDsysbA

Lenke til kommentar

Ser jo fint ut dette, selv om jeg er noe lei av disse glorete bakgrunnsbelysningene. Så langt bedre ut med rent hvitt som logitech illuminate. Bra dem tok kritikken til seg i forhold til forrige genrasjon, som jeg personlig angrer på at jeg brukte penger på. Skulle dog likt å se test av 'mmo' versjonen av dette keyboardet, se om dem har greid å fikse alle problemene der.

 

Inntil videre blir jeg nok sittende med CM storm mx-black :)

Lenke til kommentar

Pga. mye dårlige tastaturer har jeg blitt vant til å "tromme/daske" litt på tastene. Har av uvane brukt altfor mye "flatbeds" eller hva man skal kalle de og det kommer igjen av mye laptopbruk. Er det da Red med O-rings som vil gi den beste overgangene eller bør "jeg lære meg litt på nytt hvordan det var å skrive på gode IBM tastaturer fra tidlig 90-tallet (som jeg jo gjorde i mange år), samt gamle Keytronics jeg brukte en del.

 

Selv ønsker jeg meg også hvit bakgrunnsbelysning da det virker mest naturlig for min del. I utgangspunktet kun fordi jeg har blit sløv med touchen på eldre dager :/.

 

 

EDIT:

Ser ut som MX Black er det som egner seg best for støy i kontormiljøer men de er også "tyngst" å skrive på? Da heller kanskje MX Red med O-rings?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Pga. mye dårlige tastaturer har jeg blitt vant til å "tromme/daske" litt på tastene. Har av uvane brukt altfor mye "flatbeds" eller hva man skal kalle de og det kommer igjen av mye laptopbruk. Er det da Red med O-rings som vil gi den beste overgangene eller bør "jeg lære meg litt på nytt hvordan det var å skrive på gode IBM tastaturer fra tidlig 90-tallet (som jeg jo gjorde i mange år), samt gamle Keytronics jeg brukte en del.

Vanskelig å svare på, og alle "absolutte" anbefalninger bør du ta med en klype salt da dette går på personlige preferanser. Liker du feedback og ikke syns støy er et problem så bør du gå for MX blue. Ønsker du veldig "basic" switch er kanskje red + O-rings tingen (men gir etter min mening ikke en "mekanisk feel". Ellers så kan du jo fortsatt finne IBM Model M på nettet, selv i ISO-layout. Krever at du er villig til å bruke brukte tastaturer (og sannsynligvis gi det en god vask).

 

Har du mulighet kan du jo kanskje stikke innom en butikk som har slikt stående for testing eller prøve hos noen bekjente. Jeg veit at Komplett pickup-point Oslo Sentrum v/rådhuset har noen maskiner stående fremme. Kanskje de har noen mekaniske tastaturer der fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Takk :).

 

Finnes det noen enkle og "rimelige" versjoner hvor man kan kjøpe eks. MX Red, Brown, Blue, Black utgave og teste uten å bli ruinert økonomisk? Støy er en ting men bruken er noe man må teste.

Noe på eBay osv.? Dette blir for min del et eksperiment i "back to basic" og finne ut hva som passer best for et dyrere valg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Takk :).

 

Finnes det noen enkle og "rimelige" versjoner hvor man kan kjøpe eks. MX Red, Brown, Blue, Black utgave og teste uten å bli ruinert økonomisk? Støy er en ting men bruken er noe man må teste.

Noe på eBay osv.? Dette blir for min del et eksperiment i "back to basic" og finne ut hva som passer best for et dyrere valg.

CM storm sine http://www.prisjakt.no/product.php?p=1274737 Endret av MatsTF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...