Gå til innhold

Hvorfor er akkurat Israel så fæle?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er akkurat Israel de som hele tiden blir sett på som så fæle? Da at venstresiden og "anti-war" folk hele tiden omtaler dem som en fascistisk stat som bedriver med holocaust.

 

Men la oss se på resten av regionen. Hva finner man her? Saudi Arabia som henretter mange sivile, og til og med et sted har fått et svært så beryktet navn pga. de nesten daglige halshuggingen. Eller hva med Iran? De er ikke de mest tolerante og stabile i regionen.. Også har man også autortiære Pakistan som har skaffet seg atomvåpen pga. Kashmir og kjernefysisk krig er fortsatt en fare over denne provinsen. Eller hva med Taliban som undertrykkte(eller undertrykker) befolkningen, og til og med sprengte Buddha statuer for å vise at kun Islam er tolerert i Afghanistan?

 

Når man ser på hva disse landene og grupperingene bedriver med, så er plutselig Israel ikke så fæle lenger. Sett fra en islamist og/eller "hellig kriger" sitt synspunkt kan jeg forstå det. Israel har "okkupert og stjelt Palestina" (som forøvrig var noe Napoleon omtalte området på latin samtidig som han sa at alle jøder nå måtte vende tilbake til Palestina) og undertrykker deres muslimske brødre og søstre i nød. MEN, hva med for eksempel Tjesjenia? Hva med de faktiske krigsforbrytelsene russerne drev med her? Eller driver med. Både med henretting av sivile og systematisk voldtekt, og okkupasjonen i Tjestjenia er langt verre! Hvorfor fordømmer ikke disse hellige krigerne Russland? Men at tjestjerne er de som må ut til Israel eller Afghanistan for å drive med hellig krig? Hvorfor fordømmer ikke venstresiden og Israel-hatere Russland?

 

Og hvordan kan man kalle Israel for rasistisk, fascistisk og en apartheid stat når i praksist politikk så er de det omvendte? I realiteten er det landene RUNDT Israel som er fascitiske, rasistiske, fundamentale og mye verre. Ambassadøren for Israel i Norge er jo selv ikke-jødisk, og til og med intervjuer med arabere i Israel så kommer det frem til at man tror at kun 2-3 prosent (!) av arabere og palestinere regner med å skifte stasborgerskap til Palestina hvis det blir en uavhenig stat.

 

Så til alle Israel fordømmere og kritikere (sier ikke (!) at Israel er 100% uskyldig) hvorfor fokusere på Israel og la det virke som at dette er ondskapen selv, når Israel faktisk er en liten katt som ikke er redd for å kvesse klørne når den blir angrepet, og det er mye større og farligere bjørner og ravner ellers i regionen i verden? Hva gjør Israel seg fortjent til å være så mye verre?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig forventer jeg mer av ett demokrati enn av et jalla-diktatur, kritikken tilpasses deretter. (uten at jeg vil kalle meg selv en "israel-fordømmer")

 

AtW

 

Da er det vel greit med konsentrasjonsleirene i Nord Korea? Etter som de bare er et riskoker-dikatur?

 

Nå hva er det som er så kritikkverdig med Israel? At alle innbyggere har like rettigheter så lenge de har israelsk statsborgerskap?

 

Det handler om at Israel påstås å ligge på samme nivå som vesten, mens resten av regionen er diktaturer.

Vi har liksom "godtatt" at mange av disse statene er helt jævlige og de er også "de/fienden", mens Israel er med "oss".

 

Så hvis de er som oss, hva er det som gjør dem så fascistiske og apartheidske?

Endret av ThaHoward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det vel greit med konsentrasjonsleirene i Nord Korea? Etter som de bare er et riskoker-dikatur?

 

Nå hva er det som er så kritikkverdig med Israel? At alle innbyggere har like rettigheter så lenge de har israelsk statsborgerskap?

 

 

 

Så hvis de er som oss, hva er det som gjør dem så fascistiske og apartheidske?

 

Jeg prøver å være saklig og komme med en potensiell forklaring, og får slengt stråmenn i trynet tilbake? Greit, da melder jeg meg ut av denne diskusjonen, så får du gjøre hva du vil med den mulige forklaringen.

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så hvis de er som oss, hva er det som gjør dem så fascistiske og apartheidske?

Jeg har ikke mye kunnskaper om Israel eller regionen ettersom det ikke intereserer meg så vedlig, men jeg vil anta at det har noe med bosetningene i Gaza og at mange jøder/israelere ikke er så glad i arabere.

Samt at Israel på mange måter er en militærstat, ut av nødvendig, men dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøver å være saklig og komme med en potensiell forklaring, og får slengt stråmenn i trynet tilbake? Greit, da melder jeg meg ut av denne diskusjonen, så får du gjøre hva du vil med den mulige forklaringen.

 

AtW

 

Saklig forklaring? Bortforklaring og rasisme var det vel heller det du kom med.

Lenke til kommentar

Det handler om at Israel påstås å ligge på samme nivå som vesten, mens resten av regionen er diktaturer.

Vi har liksom "godtatt" at mange av disse statene er helt jævlige og de er også "de/fienden", mens Israel er med "oss".

Mener du også at Europas kompliserte historie med jøder spiller lite eller ingen rolle?

 

Israel også ligger på en helt unik situasjon i det vestlige verden, omringet av folk og ustabile land som ønsker å fjerne og drepe så mange israelere som mulig. Det finnes ingen andre vestlige land å sammenligne med idag.

Lenke til kommentar

Europas rolle ang jødene spiller sikkert inn, som sagt, dette faller litt utenfor mitt interesseområde, og du har helt rett i at Israel ikke er sammenlignbart med noe annet land i vesten. Det er nok nettopp derfor det er lett å rette pekefingeren mot dem. Mange forstår ikke situasjonen og "tror" det er som å kritisere Nederland.

Endret av Battaman
Lenke til kommentar

Europas rolle ang jødene spiller sikkert inn, som sagt, dette faller litt utenfor mitt interesseområde, og du har helt rett i at Israel ikke er sammenlignbart med noe annet land i vesten. Det er nok nettopp derfor det er lett å rette pekefingeren mot dem. Mange forstår ikke situasjonen og "tror" det er som å kritisere Nederland.

 

Ja du har rett. Den store forskjellen er nettop den at befolkningen i Israel lever i en konstant trussel om å bli angrepet enten det er av raketter eller selvmordsbombere. Dette blir så og si aldri fordømt i Norge, men de gangene Israel svarer tilbake så får de massiv kritikk. Som hva med Drillo, hvorfor angrep han akkurat Israel under U-21 VM (eller EM :p ) og ikke for eksempel Brasil som har langt verre forhold - til tross for at Brasil ikke blir angrepet av terrorister.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor er akkurat Israel de som hele tiden blir sett på som så fæle? Da at venstresiden og "anti-war" folk hele tiden omtaler dem som en fascistisk stat som bedriver med holocaust.

 

Der er vi igang igjen og noen som får vann på konspirsjons og holocaust fornekter mølla.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hvorfor er akkurat Israel de som hele tiden blir sett på som så fæle? Da at venstresiden og "anti-war" folk hele tiden omtaler dem som en fascistisk stat som bedriver med holocaust.

 

Men la oss se på resten av regionen. Hva finner man her? Saudi Arabia som henretter mange sivile, og til og med et sted har fått et svært så beryktet navn pga. de nesten daglige halshuggingen. Eller hva med Iran?

 

Du ser ut til å gjøre en klassisk feil: Du tror at fravær av oppmerksomhet er det samme som aksept.

 

Men: Hvor ofte ser du noen forsvare Iran i norske aviser? Hvor ofte ser du diskusjon om hvorvidt det Iran og Saudi-Arabia gjør er greit?

 

Årsaken til at du ser mindre kritikk av Iran enn av Israel i norske aviser er ikke at folk liker Iran mer enn de liker Israel, det er tvert i mot at alle er enige om at Iran er et møkkaland. Dermed blir det ingen debatt, og Iran er mye mindre i nyhetsbildet enn Israel.

 

Grunnen til at du ofte ser folk kritisere Israel, er at Israel ofte er tema i dem offentlige debatten. Grunnen til at Israel er tema ofte, er at det er mange som forsvarer Israel. Iran og Saudi-Arabia, på den annen side, har ingen store venneforeninger som hevder at det er "forståelig" at de begår menneskerettsbrudd. Dermed er det heller ingen stor debatt om det disse landene driver med.

 

Og hvordan kan man kalle Israel for rasistisk, fascistisk og en apartheid stat når i praksist politikk så er de det omvendte?

 

Fordi Israel fører en politikk som er en rasistisk apartheid-politikk.

 

I realiteten er det landene RUNDT Israel som er fascitiske, rasistiske, fundamentale og mye verre.

 

Er det noen motsetning mellom at Israel driver apartheid-politikk, og at andre land i regionen også gjør det?

 

Mener du at siden Iran er et møkkaland, så er det greit av Israel å også drive møkkapolitikk?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er det noen motsetning mellom at Israel driver apartheid-politikk, og at andre land i regionen også gjør det?

 

Mener du at siden Iran er et møkkaland, så er det greit av Israel å også drive møkkapolitikk?

 

Er det nå bedre å være araber i Israel, eller er det bedre å være jøde i Libanon?

 

Ergo har du svaret ditt, på at det er ytre forhold som påvirker hva Israel kan finne på. Dette på det strategiske planet.

Lenke til kommentar

Er det nå bedre å være araber i Israel, eller er det bedre å være jøde i Libanon?

 

Jeg klarer virkelig ikke se hva det har med saken å gjøre.

 

Mener du at Israel har rett til å bryte internasjonal lov og til å undertrykke arabere i Israel og på Vestbredden, fordi jøder utenfor Israel blir undertrykket?

 

Ergo har du svaret ditt, på at det er ytre forhold som påvirker hva Israel kan finne på. Dette på det strategiske planet.

 

Selvfølgelig er det forhold som påvirker Israel. Men det fritar ikke Israel for ansvar for den politikken landet fører. Israelere har ikke mindre fri vilje, og mindre ansvar for sine valg, enn det alle andre mennesker har.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg klarer virkelig ikke se hva det har med saken å gjøre.

 

Mener du at Israel har rett til å bryte internasjonal lov og til å undertrykke arabere i Israel og på Vestbredden, fordi jøder utenfor Israel blir undertrykket?

 

 

 

Selvfølgelig er det forhold som påvirker Israel. Men det fritar ikke Israel for ansvar for den politikken landet fører. Israelere har ikke mindre fri vilje, og mindre ansvar for sine valg, enn det alle andre mennesker har.

 

Ingen fritar Israel ansvar for sine synder. Likevel blir det ikke fornuftig å mene at Israel ville oppføre seg som andre vestlige land. Jeg antar de fleste vestlige ville bli fristet å bryte internasjonale lover i lignende situasjoner. Bare spør en soldat som har vært i krigssoner hva som hender når folk føler seg truet

Lenke til kommentar

At man i gitte situasjoner kan bli fristet til å bryte en lov, betyr ikke at det å bryte lover systematisk i flere tiår er helt greit og kvalifiserer til en klapp på skulderen.

 

Og så er jo poenget med f.eks regler for krigføring er at det er nettopp i krig de gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At man i gitte situasjoner kan bli fristet til å bryte en lov, betyr ikke at det å bryte lover systematisk i flere tiår er helt greit og kvalifiserer til en klapp på skulderen.

 

Og så er jo poenget med f.eks regler for krigføring er at det er nettopp i krig de gjelder.

 

Ingen sier det er helt greit men når du dømmer andre blir det mye imellom helt greit og uforståelig grusomme. Kontekst betyr noe, selv for de verste man gjør. Mitt poenget er at det blir ikke rettferdig å bruke det samme målestokk til å dømme Israel som andre vestlige land som ikke erfare noe lignende. Jeg gir ikke unnskyldninger jeg bare peker på en høye hest som mange sitter på når de dømmer Israel eller palestinerne

Lenke til kommentar

Jeg klarer virkelig ikke se hva det har med saken å gjøre.

 

Mener du at Israel har rett til å bryte internasjonal lov og til å undertrykke arabere i Israel og på Vestbredden, fordi jøder utenfor Israel blir undertrykket?

 

 

Selvfølgelig er det forhold som påvirker Israel. Men det fritar ikke Israel for ansvar for den politikken landet fører. Israelere har ikke mindre fri vilje, og mindre ansvar for sine valg, enn det alle andre mennesker har.

 

Du unngår spørsmålet. Er det bedre å være en araber i Nasareth, eller bedre å være en jøde i Beirut?

 

Ellers helt enig at Israel ikke har mindre fri vilje, men det er noe underlig at du da ikke klarer å svare på spørsmålet som ble stilt.

Lenke til kommentar

Hvorfor er akkurat Israel de som hele tiden blir sett på som så fæle? Da at venstresiden og "anti-war" folk hele tiden omtaler dem som en fascistisk stat som bedriver med holocaust.

 

Rett og slett fordi det er sannheten! Staten Israel er det landet i verden i dag som minner mest om Nazi-Tyskland og behandlingen deres av Palestina og det palestinske folket er den behandlingen i verden i dag som minner mest om nazistenes behandling av jødene og de andre "uønskede"!

 

Om du ønsker en mer detaljert forklaring fra min side kan du sjekke ut denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1260676

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...