Gå til innhold

Mac Pro - Veien til en ny gullalder


Anbefalte innlegg

Skjermbilde2013-06-11kl092646_zps1e0148d6.png

 

Mac Pro .::. Revisjon av original

 

Under Apple sin World Developer's Conference, fikk vi se masse nytt. Blant annet lanserte de et nytt grensesnitt for iOS og en Haswell-refresh av MacBook Air.

 

Mest interessant for min del var imidlertid den nye Mac Pro. En produktlinje som ikke har endret seg på lang tid, og levd i skyggen av Apples nye mobile produkter, men som nå har fått nytt liv.

 

Innovasjon er ditt navn!

Da Tim Cook avslørte Mac Pro, hyttet han bestemt med neven og mente å ha tilbakevist at Apple ikke lenger innoverte med sine produkter. Den nye enheten skulle gi et bevis på at Apple fremdeles tenker i andre baner og plan enn resten.

 

Riktignok har Mac Pro fått et nytt kjølesystem som ikke ligner noe annet jeg har sett; En kjøleblokk som deler ressursene for å kjøle ned den kraftige maskinvaren, og et format kun en 1/8-del av volumet til originalen. Dette er imponerende ingeniørkunst, men drar det egentlig Mac Pro ut av skyggen?

 

Nei, mener jeg.

 

Sviktet i salg av Mac Pro de siste årene skyldes etter min mening helt andre årsaker. Mest åpenlyst er det at produktet ikke skiller seg særlig ut fra sine mobile brødre. En Mac Pro, i sin enkelhet, er en kraftigere modell av MacBook Pro - men uten skjerm og totalt blottet for portabilitet.

 

ny-mac-pro_zpsb1216bcd.jpg

Innovasjon der det teller

Motstandere av det nye designet har litt freidig bemerket at nye Mac Pro ser ut som en moderne søppeldunk. Personlig mener jeg at produktet har mer finesse enn som så, og ser en større relevans til moderne lydanlegg og HiFi-produkter.

 

Det var der tanken slo meg. Hva om Mac Pro kunne vært mer enn «bare» en PC? :huh:

 

 

 

MacPro_zpsfe7637e0.png¨

 

Mac Pro v2

 

Steve Jobs sa det best. For å nå ut til nye brukermasser, trengs et produkt som gjør noe bedre enn andre.

 

Tanken min var å ta nytte av volumet til en stasjonær kontra en mobil enhet, til å implementere helt ny funksjonalitet. For hva er det som i dagens bærbare må inngå kompromisser pågrunn av størrelse? Bilde og lyd.

 

Dybden til en bærbar gjør det umulig å bygge inn fyldige høyttalerelementer som kan fylle et rom med et enormt lydbilde. I en stasjonær er det plass til dette, og vi har sett mange lignende design som Mac Pro blant såkalte lydplanker.

 

Det neste er projisering av bilde. Det finnes per i dag mini-projektorer som kan levere et bilde større enn det flesteparten av TVer presterer.

 

41Mdt6NJI7L._SL500_AA300_.jpg

AAXA M2 Pico leverer 100-tommer bilde, og støtter Apple-produkter

som iPhone og iPad

 

Med teknologien blir disse stadig mindre og i stand til å levere bedre og bedre bildekvalitet. Om en slik enhet kunne integreres i Mac Pro, hadde det tatt overmål for å kunne erstatte de fleste produkter i et kontorlandskap eller TV-stuen.

 

Nye potensielle bruksområder

 

Med disse nye egenskapene innenfor lyd og bilde, ville vi kunne se helt nye bruksområder. Det første som slår meg er at Mac Pro har kraftig maskinvare. Den pakker to skjermkort fra AMD, som gjør den til en løsning på høyde med dagens nye konsoller, PlayStation 4 og Xbox One.

 

Apple har vegret seg fra å gjøre et fullt inntog i spillbransjen mot Microsoft og Sony. I stedet har de satset på mindre spill til deres mobile enheter iPod, iPhone og iPad. Det spennende med en Mac Pro som dette, er at den kan dra PC-spilling over til samme nivå som konsoller. Med et bilde projisert i stor-format, vil en kunne ta full utnyttelse av alle titlene som finnes for OSX, og kompatibilitet for spill også fra iOS ville sannsynligvis vært nært forestående.

 

Xbox One Vs PlayStation 4 Vs Mac Pro

 

Fordeler Mac Pro

- Sannsynligvis kraftigere maskinvare. Xbox One og PlayStation 4 bruker relativt billige komponenter i lys av at de kun er spillmaskiner, og derfor ikke kan koste allverden for å være attraktive

- Større bilde enn TVer med projisering fra integrert projektor

- Titler både fra iOS og OSX gir et marked både for indie-utviklere og store selskaper

 

Kino & Apple TV

Med høyttalere og projektor vil også Apple kunne utnytte sitt mangfold med iTunes. Tenk deg at du kan leie, streame og laste ned filmene og seriene dine fra Mac Pro og få dem direkte på filmlerretet. En satsing på TV har lenge ligget i vinden for Apple, og dette ville gi en digitalisert utgave med slagkraft.

 

 

Bærbar høyttaler

Pågrunn av dens størrelse og vekt, er Mac Pro neppe det produktet du tar med til stranden som festhøyttaler. Derimot kan den fungere bra innenfor husets fire vegger. Jeg biter meg merke i at den kan fungere som dockingstasjon for iPod / iPhone / iPad og på den måten bli et fleksibelt lydanlegg.

 

Profesjonell bruk

Mac Pro skal altså, som MacBook Pro, både kunne brukes privat og i firmaer. Jeg ser for meg at en Mac Pro vil være mer ettertraktet fordi man unngår å sette opp PC mot projektor og høyttalere til presentasjoner og lignende. Det vil gi den en fortrinn over andre tilsvarende modeller.

 

Prisnivå

Mac Pro har lenge ligget på et prisnivå som er avskrekkende for forbrukere flest. Den har kanskje ikke så ufortjent fått på seg ryktet å være modellen som Apple tar mest overbetalt for. Men dersom Mac Pro får alle disse bruksområdene: spillkonsoll, TV, hjemmekino, docking-høyttaler for iPod / iPhone / iPad og entusiast PC, vil jeg tro at de fleste faktisk er villig til å bla opp over 20 000 kroner for et eksemplar.

 

Tilsvarende ville vært:

TV - 7000 kroner

Konsoll - 4000 kroner

Høyttaler - 2000 kroner

PC - 10 000 kroner

 

Med det tror jeg Apple har en gullgruve både i salg av maskinvare, men også ved å befeste sin posisjon som en seriøs aktør for utleie av media og spill.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjenstår å se. Mac Pro har nok solgt dårlig fordi den har levert helt ekstremt lite for pengene. Der jeg og de fleste andre ser verdien man får for pengene i Apples andre produktserier, hvor man ikke bare betaler for ytelse, men også utforming, smarte løsninger, og en svært god pakke med de korrekte komprimissene i ytelse vs. formfaktor vs. vekt vs. pris, er det umulig å se nytteverdien i en Mac Pro.

 

Mac Pro har alltid vært enormt overpriset, og er fortsatt tilnærmet en vanlig stasjonær pc/server, og man kan, enten ved å bygge selv, eller gjennom andre ferdigpc-produsenter få så mye mer for pengene. Ren ytelse per krone har langt mer å si på desktop-fronten enn på laptoper.

 

Jeg er imidlertid litt mindre skeptisk til den nye serien. Vi har enda ikke sett priser, og den har en helt annen utforming enn den gamle Mac Pro, som gjør at den lettere kan plasseres i stue og lignende.

Lenke til kommentar

Skjermbilde2013-06-11kl092646_zps1e0148d6.png

P11271874.jpg

hr_minican.jpg

Hvor innovative har Apple egentlig vært med Mac Pro?

Det var en tid der jeg "respekterte" Apple, men den er nok over med mindre de lanserer noe som virkelig gjør at de gjenvinner min respekt!

Alt for lite, lite brukervennlighet (hardware) og alt for dyrt, men det kan jo kanskje en ny serie fikse?

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal til for at Apple vinner din respekt på ny?

1: Slutte å sveise igjen produkter, og heller selge en enhet man kan oppgradere + evnt selge sine egne produkter i tillegg!

2: Ta seg av sine problemer, og ikke la fiendtlighet ødelegge produktene (Retina skjermer)

3: Ta en mer realistisk pris

4: Virkelig innovere, og komme med noe ingen hadde tenkt på!

Fint om de også hadde:

1: Slutte med den "tullete" reklamen sin (stenge apple butikker, og applaudere osv...)

2: Sluttet å saksøke alle

3: Være mere åpne, feks. OS X som passer til mer HW!

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*liste*

  1. Hvis du etter et par år syns Macen din ikke er bra nok, kan du selge den med minimalt tap. Men som jeg skriver i aller siste punkt: Hvis du vil ha en datamaskin du kan sette opp etter eget ønske og selv velge alle/mange maskinvarekomponenter, er kanskje ikke en Mac og OS X det rette?
  2. Hvilke problemer?
  3. Prisen er realistisk. Forventningene fra enkelte, derimot …
  4. Sikkert et dumt spørsmål, men har du noen forslag? Apple har laget en sylinderformet Mac Pro som er knøttliten sammenlignet med forrige generasjon. Hvordan er det ikke innovasjon? Forventet du en liten flyvende kule som fulgte etter deg hvorhen du gikk, og som prosjekterte skjermbildet på en ikke-eksisterende skjerm foran deg?

  1. Hehe.
  2. Du er sikkert klar over at det i nesten alle tilfeller ikke er Apple som saksøker, men som blir saksøkt? ;)
  3. Apple ser på maskinvare og programvare som «ett», i motsetning til enkelte andre produsenter. Dette gir de bedre kontroll over operativsystemets ytelse. Det er slik Apple og OS X er. Hvis du ikke liker dette (og jeg forstår deg godt), er kanskje ikke OS X noe for deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*svar*

1: Det er jo selvfølgelig en god ting, men hva om jeg vil sette inn min egen SSD til en ikke idiotisk pris, med bedre ytelse? Eller hva om jeg vil ha mer lagringsplass i en Mac pro til en OK pris?

2: Etterslep, på "en del" av panelene LG lagde (de byttet, fra samsung...)

3:Prisene på mange av produktene er greie, men ikke dersom du vil oppgradere, se punkt 1 ;)

4: Tenkte ikke mest på Mac Pro, men generelt! (IOS 7 lanserer "kun" ting som Android allerede har, allikavel klapper alle, som om Apple har gjort noe "genialt")

 

1: Du er ikke uenig? :p

2: Hvem begynte det? http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Inc._v._Samsung_Electronics_Co.,_Ltd. og hvofor skal det gå utover kundene? (se punkt 2)

3:Det er nok riktig

Glemte også en ting

Hvorfor får ingen lov til å lage antivirus på IOS?

Lenke til kommentar

Jeg svarer ikke på alt da det blir off-topic samt at vi aldri blir enige uansett, men det er tre punkter jeg har en liten kommentar til.

 

4: Tenkte ikke mest på Mac Pro, men generelt! (IOS 7 lanserer "kun" ting som Android allerede har, allikavel klapper alle, som om Apple har gjort noe "genialt")

 

Hvem som hadde hva først er en evig lang diskusjon. Mange av de nye funksjonene i iOS 7 har eksistert i tilsvarende funksjoner for iPhoner som er jailbreaket. I enkelte tilfeller har det også vært tilgjengelig på jailbreakete iPhoner før Android fikk samme funksjon.

 

 

1: Du er ikke uenig? :p

 

Jeg ser det som en selvfølge at nettbutikken stenger når det lanseres nye produkter. Hvis produktene blir tilgjengelige før presentasjonen er ferdig forsvinner poenget med presentasjonen. I tillegg vil de nok forhindre at noen uvitende om lanseringen kjøper de gamle produktene.

 

Applauderingen er en del av Apple, men det forekommer også på andre lanseringer og presentasjoner. :)

 

 

Hvorfor får ingen lov til å lage antivirus på IOS?

 

Fordi det er ikke nødvendig, ei heller mulig. iOS fungerer på en annen måte enn Android, uten tilgang til filsystemet for apper og med kun ett sted du kan laste ned apper fra (jailbreak utelukket). I tillegg er jeg rimelig sikker på at alle apper kjører i sin egen lille sandkasse, uten muligheten til å påvirke andre apper.

Lenke til kommentar

  1. Hvis du etter et par år syns Macen din ikke er bra nok, kan du selge den med minimalt tap. Men som jeg skriver i aller siste punkt: Hvis du vil ha en datamaskin du kan sette opp etter eget ønske og selv velge alle/mange maskinvarekomponenter, er kanskje ikke en Mac og OS X det rette?

Dette er en kunstig opprettholdt verdi, som kan endre seg det sekundet Apple ikke har samme status lenger. Statusen virker ærlig talt å være på vaklende grunn, så ville ikke brukt det som noe argument. I realiteten ingen grunn til at det skal være slik.

  1. Sikkert et dumt spørsmål, men har du noen forslag? Apple har laget en sylinderformet Mac Pro som er knøttliten sammenlignet med forrige generasjon. Hvordan er det ikke innovasjon? Forventet du en liten flyvende kule som fulgte etter deg hvorhen du gikk, og som prosjekterte skjermbildet på en ikke-eksisterende skjerm foran deg? [/quote]

Litt dumt i og med at det er dette hele første innlegg faktisk handler om. Hva de kunne gjort annerledes for å virkelig innovere med Mac Pro. Innlegget forklarer også hvorfor innovasjonen Apple har gjort, ikke er av særs betydning. Kanskje lurt om du leser det (god etikett som admin også!).

 

  1. Du er sikkert klar over at det i nesten alle tilfeller ikke er Apple som saksøker, men som blir saksøkt? ;)

At andre gjør forbrytelser, forsvarer ikke din egen. Apple har saksøkt Samsung blant annet for Samsung Galaxy S4, som er såpass radikalt forskjellig at jeg har problemer med å se hvor nøyaktig overtrampet er. Det klarte heller ikke Tim Cook å forklare når han ble intervjuet på All Things Digital. En representant fra The Verge spurte hva nøyaktig det var Samsung måtte endre på med sine telefoner, spesielt S4, for å unngå søksmål - og Tim Cook låste seg helt.

 

  1. Apple ser på maskinvare og programvare som «ett», i motsetning til enkelte andre produsenter. Dette gir de bedre kontroll over operativsystemets ytelse. Det er slik Apple og OS X er. Hvis du ikke liker dette (og jeg forstår deg godt), er kanskje ikke OS X noe for deg?

Tror det er en myte at operativsystemets ytelse hadde blitt kraftig forverret om støtten for maskinvare ble bredere. Det er snakk om drivere som tar minimalt med plass i OSX, og som ikke aktiveres med mindre det er bruk for dem. Jeg kan ikke se hvordan det skulle hindre Apple i fra å lage et kjapt OS, med mindre de føler at de ikke har kapasitet til å samarbeide med de store produsentene om komponenter. Det har de.

 

Men er ærlig talt litt mer interessert i å vite hva dere syns om revisjonen av Mac Pro skrevet i posten, enn selskapet generelt. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvordan den gjør noe verre enn den vanlige Mac Pro. Den har kun fått utvidelser, og det vil faktisk bare gå utover mobiliteten på et i utgangspunktet stasjonært produkt.

 

Mac Pro sånn som den er nå, har ikke forbedret seg over forgjengeren. Jeg vil faktisk påstå at den har forverret seg. En Mac Pro har kun en fordel over en MacBook Pro Retina, og det er ytelse. Nye utgaven har en prosessor mindre, og dårlig mulighet for intern lagring. Hva så om den har blitt mindre, og bruker en mer effektiv kjøleløsning? Det har aldri vært noe problematikk med den gamle modellen.

Lenke til kommentar

Men er ærlig talt litt mer interessert i å vite hva dere syns om revisjonen av Mac Pro skrevet i posten, enn selskapet generelt.

Bra at den er oppgradert, men har litt "få" meninger før jeg får se prisen (utenom det som allerede er sagt :p), men en ting er VELDIG viktig! Den har fått AMD Firepro!!!!!!! Dette er noe jeg har "klaget" på i mange år, selv om jeg heller skulle sett Nvidia Quadro/Tesla, men bedre er det jo blitt ;)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Sikkert et dumt spørsmål, men har du noen forslag? Apple har laget en sylinderformet Mac Pro som er knøttliten sammenlignet med forrige generasjon. Hvordan er det ikke innovasjon? Forventet du en liten flyvende kule som fulgte etter deg hvorhen du gikk, og som prosjekterte skjermbildet på en ikke-eksisterende skjerm foran deg?

 

Det er ikke innovasjon siden det rett og slett ikke er noe nytt å putte maskinvare inn i en kompakt enhet. Du har vel muligens sett et lass av bærbare datamaskiner? Prinsippet er det samme.

Her er jo for eksempel en relativt kompakt maskin. Jada, fysiske mål er større, men so what? http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10776

Lenke til kommentar
  1. Hvis du etter et par år syns Macen din ikke er bra nok, kan du selge den med minimalt tap. Men som jeg skriver i aller siste punkt: Hvis du vil ha en datamaskin du kan sette opp etter eget ønske og selv velge alle/mange maskinvarekomponenter, er kanskje ikke en Mac og OS X det rette?

Dette er en kunstig opprettholdt verdi, ...

 

Det er også bare en annen måte å si at det ikke er mulig å anskaffe seg en brukt mac til en rimelig penge.

Lenke til kommentar

Det er ikke innovasjon siden det rett og slett ikke er noe nytt å putte maskinvare inn i en kompakt enhet. Du har vel muligens sett et lass av bærbare datamaskiner? Prinsippet er det samme.

Her er jo for eksempel en relativt kompakt maskin. Jada, fysiske mål er større, men so what? http://www.komplett.....aspx?sku=10776

 

Alle datamaskiner fra den første automatiserte veven har bare vært inkrementelle forbedringer fra forrige generasjon.

 

Din definisjon av innovasjon er gal og altfor snever.

 

Jeg vil definitivt påstå at det å flytte fokus fra intern til ekstern utvidelse av en arbeidsstasjon er innovativt - det åpner for masse nye muligheter.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...