Gå til innhold

Hvilke høytalere?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg skal da jobbe snart og vil da få utbetalt cirka 9-10.000 og har planer for høytalere av merke Cerwin-Vega, det jeg lurer på er om hvilke høytalere fra CV jeg bør ta, jeg har lurt litt på XLS-12.

 

 

Det jeg skal ha med-

Kabel - 12 meter

Forsterker

Høytaler av merke Cerwin-Vega.

 

 

 

Setter pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan det være greit å spesifisere litt hva du vil ha, f.eks 5.1 oppsett eller stereo?

 

Romstørrelse, er det bettong i vegger tak eller er det trehus?

 

Siden du velger CV antar jeg du er ute ette mye høy musikk.

 

Både CERWIN-VEGA XLS-12 og CERWIN-VEGA VE-15F er sikkert bra nok, sistnevnte krever en veldig heftig forsterker, ikke lett å drive 15" element på full effekt.

Lenke til kommentar

Om du er dead set på Cerwin Vega, så er det vel så enkelt som at om budsjettet ditt er 9-10k, så er vel det de beste høytalerne du får. XLS-15 har 15" bass element (kontra 12"), men koster nok for mye sånn sett. Du bør uansett gå for en god forsterker og utnytte bi-wireing funksjonaliteten da disse visstnok krever mye effekt for å låte bra.

Lenke til kommentar

Eneste forsterkeren du egentlig har råd til (på hifiklubben that is) er NAD C316BEE (http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/nad_c316bee-_integrert-forsterker_grafitt.htm) til 2298. Regn en snau 1000-lapp på kabling + plugger. Da er du på rett over 9k. Vil anbefale deg å stikke innom å høre på oppsettet på hifiklubben før du eventuelt kjøper noe. Hifiklubben setter opp alt sammen for deg i lytterommet sitt om du ber om det. Jeg er forsåvidt usikker på om denne forsterkeren er kraftig nok til å utnytte høytalernes fulle potensial, men blir sikkert høyt nok uansett :D

Lenke til kommentar

Så du skal ha både forsterker og høyttaler for 10 000 kroner?

Isåfall ville jeg anbefalt å kjøpe brukt fordi man får betraktlig mer for pengene. Kjøper du alt nytt vil du sitte med en alt for svak forsterker, og du kan risikere å sprenge høyttalerne hvis du ønsker å spille høyt.

 

Jeg ville sett på denne Primare-forsterkeren

Denne NAD C372

Eller Electrocompaniet

 

 

Mvh Faller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

XLS-15 har jeg desverre ikke råd til da jeg også skal ha forsterker og kabler.

 

Å kjøpe XLS-15 når du har et rom på 13-15 kvadrat er totalt meningsløst. Selv XLS-12 er for stort når du sitter med et så lite rom. Dem er bygget for å lage god lyd i store rom (lokaler, store kinorom etc.). Det er ikke slik at jo større høyttalere du setter i et rom vil skape bedre lyd, i de aller fleste tilfeller blir lyden (hele lydbildet) helt ræva.

Lenke til kommentar

Å kjøpe XLS-15 når du har et rom på 13-15 kvadrat er totalt meningsløst. Selv XLS-12 er for stort når du sitter med et så lite rom. Dem er bygget for å lage god lyd i store rom (lokaler, store kinorom etc.). Det er ikke slik at jo større høyttalere du setter i et rom vil skape bedre lyd, i de aller fleste tilfeller blir lyden (hele lydbildet) helt ræva.

Broren min hadde XLS-15 på akkurat det rommet og de spilte veldig godt.

Lenke til kommentar

Man kan kjøpe til en subwoofer for gjeni lave frekvenser og de spiller mer enn høyt nok i rom 2-3 ganger så store som du skal spille i.

 

For å i det heletatt kunne dra nytte av CV tilsier det at du er villig til å skade hørselen din hvorpå du etter hvert vil ha mindre og mindre glede av musikk. Jeg ser ikke logikken bak at du skal kjøpe CV med mindre formålet var å for en liten penge fylle et stort lokale med lyd.

 

Det er vel ikke tilfeldigvis en sammenheng mellom logikken og alderen din i tillegg til at du nå kanskje har fått konfirmasjonspenger du skal investere basert på denne logikken din.

 

Råd fra folk som har drevet med lyd lenger enn du har levd, er selvfølgelig helt sjanseløst. Hvorfor vil du ikke ha høyttalere du kan ha glede av i mange år fremover uten å få ødelagt hørselen og som er mer i balanse med størrelsen på lytterommet? Skal du ha noe særlig volum på en CV-høyttaler av den størrelsen bør du ha en lytteavstand på 5-10 meter for å bevare ørene. Lydtrykket halveres hver gang lytteavstanden dobles. Du har et rom på 15 kvadrat, ikke 150.

 

CV med doble 15" var populært for 18 år siden da jeg var på din alder, men det var stort sett korttenkte folk som kjøpte de. Jeg husker godt folk som hadde med Cervin Vega DC1515 på lanparty på siste halvdel av 90-tallet og spilte så CRT-skjermene vrengte seg på de nermeste radene.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan kjøpe til en subwoofer for gjeni lave frekvenser og de spiller mer enn høyt nok i rom 2-3 ganger så store som du skal spille i.

 

For å i det heletatt kunne dra nytte av CV tilsier det at du er villig til å skade hørselen din hvorpå du etter hvert vil ha mindre og mindre glede av musikk. Jeg ser ikke logikken bak at du skal kjøpe CV med mindre formålet var å for en liten penge fylle et stort lokale med lyd.

Jeg valgte Cerwin-Vega fordi jeg vet at de spiller veldig godt i akkurat det rommet.

Lenke til kommentar

Selv om "spiller godt" er et noe subjektivt begrep, vil jeg si meg enig med BadCat og påstå at det finnes en nær uendelig mengde alternativer som spiller fletta av en hvilken som helst CV-høytaler i et rom på 15 kvadratmeter :)

 

Vil også tillate meg å stile spørsmålstegn ved om CV i det hele tatt kan sies å spille godt, i et hvilket som helst rom... Høyt, ja. Godt? Naah...

Lenke til kommentar

Er vel ganske åpenbart at han er ute etter noe med masse bass, som spiller høyt og trykker bra. Det blir ikke et særlig ryddig/behagelig lydbilde, men det er nok heller ikke det han er ute etter.

 

Uansett må det noe kraftigere til enn en billig NAD for å drive 12 eller 15 tommerne. Går du for denne vil du garantert sprenge elementer. Forsterkeren kommer også til å slå seg av om du spiller høyt over tid.

 

 

Edit: Her er en annonse på finn hvor en Crown XTI 2002 selges til 5000kr.

Endret av HFidelity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...