Gå til innhold

Vakkert, lekkert, PEN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke så galt ut dette synes jeg, men jeg synes nå uansett Fuji sine alternativer ser langt mer retro ut. Nå har jo ikke jeg verken sett eller holdt i den nye PEN, men for meg så kan det se ut til at det er mer plastikk på denne enn på feks. X100/X100S/X-E1/X-Pro1.

 

men det kan jo være jeg tar feil :)

Lenke til kommentar

Hvorfor lager de et kamera uten innebygget søker??? Helt sprøtt at seriøse produsenter gjør sånt med et kamera rettet mot fotografer som har skjønt litt.

 

Jada, man kan ha med seg en klump i lomma som kan settes i blitsskoen (eller rett bak/under), men fyameg så elendig løsning.

 

 

Jeg sier som Ove, Fuji sine kameraer er kulere og har bedre funksjonalitet. Denne Olympus'en, sammen med tilsvarende fra Sony og andre, blir bare teit...:-)

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor lager de et kamera uten innebygget søker??? Helt sprøtt at seriøse produsenter gjør sånt med et kamera rettet mot fotografer som har skjønt litt.

 

Jada, man kan ha med seg en klump i lomma som kan settes i blitsskoen (eller rett bak/under), men fyameg så elendig løsning.

 

Jeg sier som Ove, Fuji sine kameraer er kulere og har bedre funksjonalitet. Denne Olympus'en, sammen med tilsvarende fra Sony og andre, blir bare teit...:-)

Det har vel med at de ønsker å lage kameraene minst mulig. Skulle de hatt en så god søker som VF-4 innebygd så hadde nok kameraet blitt en del større, evt. tatt hele markedet til EM-5. Tipper EM-6 blir bra greier ;)

 

Fuji sine kameraer er flotte, men de mangler en del på autofokus-ytelse og objektiv-utvalg enda. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha brukt kamera med både innebygget søker og ekstern søker, så vil jeg si at det ikke er så stor deal. De eksterne (elektroniske) søkerene har en stor fordel - de kan vippes opp, og de er mer behagelig å jobbe med enn en vippe-skjerm av den typen som E-M5 & Co har.

Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut dette her. Forbedringer over hele linja. Jeg liker ikke vippeskjerm, men kan jo hende de har klart å lage den litt mindre klumpete. Hatet vippeskjermen på omd5.

Ser ikke om størrelsen eller er den samme som forrige model

 

Går det ann å hat vippeskjermen? :ohmy:

Synes den er veldig praktisk når man tar bilder med lavt/høyt perspektiv.

Lenke til kommentar

 

Det har vel med at de ønsker å lage kameraene minst mulig. ...

 

 

Det er nok hovedgrunnen ja, og de er ikke verken første eller siste produsent som ofrer god funksjonalitet over design og størrelse. Men de fleste av oss har en viss størrelse hender som skal holde dette kamera, og da trenger vi litt å holde i skal det bli stabilt og bra. Men det er klart, kamera skal kanskje først og fremst passe i små håndvesker, både til damer og menn...:-)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke så galt ut dette synes jeg, men jeg synes nå uansett Fuji sine alternativer ser langt mer retro ut. Nå har jo ikke jeg verken sett eller holdt i den nye PEN, men for meg så kan det se ut til at det er mer plastikk på denne enn på feks. X100/X100S/X-E1/X-Pro1.

 

men det kan jo være jeg tar feil :)

 

Skal man være sta så er vel Fuji egentlig ett lissom retrokamera, mens Olympus har videreført the real deal siden dag 1, da de faktisk lagde PEN kameraer for mange år siden. Det sagt så er Fuji sine flott kameraer som iløpet av ett par år har virkelig gitt de speilløse konkurranse.

 

Lurer på når Nikon S2D kommer :ph34r:

 

http://thenewcamera....-vs-Olympus.jpg

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Hvorfor lager de et kamera uten innebygget søker??? Helt sprøtt at seriøse produsenter gjør sånt med et kamera rettet mot fotografer som har skjønt litt. Jada, man kan ha med seg en klump i lomma som kan settes i blitsskoen (eller rett bak/under), men fyameg så elendig løsning.

 

Eg har enda ikkje sett eit system kamera med innebyggd søkker som kan vinkle søkkeren opp, kunn på video kamera.

Dette er det som er genialt med desse søkkeren, og det at enn kan ta dei vekk om nødvendig, de er også situasjoner som enn må bruke live view uansett, noke som går heilt greit viss det ikkje er for mykje solskin og reflekser i skjermen.

Lenke til kommentar

I got a crush on this! :love:

Imponerende, rett og slett!

At det ikke har innebygd søker, og ikke er værtett, gjør iallefall ikke meg noe!

Går f.eks. helt greit med VF-2, når en har "bruk" for det... Bruker jo sådant kamera når jeg trenger et godt kamera som er lett å få med seg.... Til "tyngre" bruk og i allskens værsituasjoner har jeg E-5, så dette blir uansett et nr. 2-kamera....

Vippeskjerm er jo alldeles strålende (slik som E-PL5 har).

 

Spent på den norske prisen, men mitt " råtips" er at det havner på ca. 6500 for bare kameraet, ca. 9000 m/17mm f1.8, ca. 8500 m/14-42mm, og kanskje noe sånt som ca. 10000 m/17mm f1.8 og VF-4, men bare kanskje.. :hmm:

PS!

Kjekt at de nå endelig også ser ut til å prise svarte versjoner av objektivene likt med sølv.....

Endret av smort1
Lenke til kommentar

 

 

Eg har enda ikkje sett eit system kamera med innebyggd søkker som kan vinkle søkkeren opp, kunn på video kamera.

Dette er det som er genialt med desse søkkeren, og det at enn kan ta dei vekk om nødvendig, de er også situasjoner som enn må bruke live view uansett, noke som går heilt greit viss det ikkje er for mykje solskin og reflekser i skjermen.

 

Hehe...en innebygget søker som kan vinkles er nok sjelden ja. Heller ikke noe jeg har sett, og heller ikke noe jeg har noe sterkt ønske om.

 

Men jeg har sett kamera med innebygget søker OG en ekstern skjerm som kan vinkles. Da får man antagelig det beste av disse to ulike søkerne, og fotografen kan velge selv.

 

 

Men jeg tror jeg legger denne diskusjonen død for min del. Jeg er fullstendig uinteressert i et sånt kamera som Olympus har kommet med her, men andre må for all del både kjøpe det og syns det er fint...:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Spent på den norske prisen, men mitt " råtips" er at det havner på ca. 6500 for bare kameraet, ca. 9000 m/17mm f1.8, ca. 8500 m/14-42mm, og kanskje noe sånt som ca. 10000 m/17mm f1.8 og VF-4, men bare kanskje.. :hmm:

Optimist!

 

Jeg tror desverre at vi ender opp med 8000,- for huset, 14000,- for hus + 17mm + VF4 og rundt 10000,- med 14-42mm.

Lenke til kommentar

...for meg så kan det se ut til at det er mer plastikk på denne enn på feks. X100/X100S/X-E1/X-Pro1.

 

men det kan jo være jeg tar feil :)

 

Beklager, det kom ikke med i artikkelen dessverre, men E-P5 består av MER metall enn før. Til og med kommandohjulene er nå frest ut av metall, f.eks.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Hehe...en innebygget søker som kan vinkles er nok sjelden ja. Heller ikke noe jeg har sett, og heller ikke noe jeg har noe sterkt ønske om.

Jeg har heller ikke sett noe slikt - og er usikker på om det er noe jeg kan tenke meg, jeg også.

 

Men jeg har sett kamera med innebygget søker OG en ekstern skjerm som kan vinkles. Da får man antagelig det beste av disse to ulike søkerne, og fotografen kan velge selv.

Det er ikke nødvendigvis det beste av to verdener - den eksterne skjermen er like ubrukelig i sterkt sollys enten den kan vinkles eller ikke. Og jeg er vel av den mening at hvis skjermen først skal kunne vippes ut, så skal den kunne vippes ut i skikkelig, ikke kun ut og opp/ned.

Men jeg tror jeg legger denne diskusjonen død for min del. Jeg er fullstendig uinteressert i et sånt kamera som Olympus har kommet med her, men andre må for all del både kjøpe det og syns det er fint...:-)

Du burde prøve - det er mulig du har gårr glipp av nnoe (ev. mye). ;)

 

Beklager, det kom ikke med i artikkelen dessverre, men E-P5 består av MER metall enn før. Til og med kommandohjulene er nå frest ut av metall, f.eks.

Tipper at det er pga. den matte overfalten at man tror det er plast.

 

Hørt noe om priser, enda?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ming Thein har også fått tafse på et tidlig eksemplar:

 

http://blog.mingthei...ympus-pen-e-p5/

 

It’s a handsome camera that doesn’t let you down when you pick it up; it’s solid, almost all metal, and interestingly, there aren’t any screws on the top, front, back or sides. Even the buttons have a good amount of travel and a solid click point; this is something very noticeably lacking from the top two buttons on the OM-D (play and Fn).

 

Virker som om det er ganske solid og godt bygget, ja. Kanskje hakket bedre enn OM-D tilogmed.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Å bruke en slik ekstern søker på toppen av kamera vil være en fordel for de med venstredominant øye (og muligens bedre i portrett posisjon også), kan da se utenfor rammen med det andre øye.

 

Usikker hvor nesa vil plasseres :hmm:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...