Gå til innhold

Transnistria - "landet som ikke finnes"


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Landet avfolkes og ungdomsarbeidsledigheten er over 70 prosent,

 

Lenker:

 

http://no.wikipedia....ki/Transnistria

 

http://wikitravel.org/en/Transnistria

 

https://www.google.n...iw=1366&bih=643

 

Noen andre som ikke har hørt om landet som løsrev seg fra Moldova, men som ingen land i verden har anerkjent?

 

Jeg hørte personlig om landet første gang i dag:

 

Svensk utanriksmagasin. Kor viktig er det å ha eit heimland, og kva betyr det for identiteten vår? Korrespondentane møter rotlause amerikanarar i Kambodsja, somaliarar som har reist tilbake til eit rasert heimland og folk som er borgarar i land som slett ikkje finst. Programleiar: Bengt Norborg. (6:10)

 

http://tv.nrk.no/dir...#start=23:22:20

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Compared to Moldova, Transnistria is like the Riviera" -Sitat turistsidene til landet for et par år siden.

Dette er en skurkestat, ledet av en mafiaboss, som har tatt alle ressursene til Moldova og later som de eier dem selv. James Bond-materiale. "Presidenten" vant et valg med 103% av stemmene for noen år siden. Websidene deres (som jeg ikke finner nå) var overlesset med "info" om hvor demokratisk dette landet var. Rent parodisk lesning, men det er jo mange tragiske menneskeskjebner oppi det hele.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Spennende! Finnes også endel om Transnistria på Youtube.

 

Skrik ut den som finner websiden. Hadde vært veldig interessant å lest hva som står.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

"Compared to Moldova, Transnistria is like the Riviera" -Sitat turistsidene til landet for et par år siden.

Dette er en skurkestat, ledet av en mafiaboss, som har tatt alle ressursene til Moldova og later som de eier dem selv. James Bond-materiale. "Presidenten" vant et valg med 103% av stemmene for noen år siden. Websidene deres (som jeg ikke finner nå) var overlesset med "info" om hvor demokratisk dette landet var. Rent parodisk lesning, men det er jo mange tragiske menneskeskjebner oppi det hele.

 

Jeg visste ikke noe om "landet" før jeg så korrespondenternas innslag på NrK. Det går jo an å vinne et valg med over 100 % dersom man jukser med valget eller noen har dobbeltstemmer :hmm:

 

Eksempe: Anta at det er 100 stemmeberettigede. Bare 90 stemmer, men 13 stemmer telles to ganger.

 

(90 + 13)/100 = 103 / 100 = 1.03 eller 103 prosent av de stemmeberttigede. :roll:

 

Dette er en skurkestat, ledet av en mafiaboss ...

 

Dette ble over hodet ikke nevnt med et ord i innslaget jeg så og jeg vet ingen ting om landet utover det jeg så i det innslaget på NrK 2.

 

Hjemmesiden jeg snakket om pleide å være www.pridnestrovie.net, men den ser ut til å være borte.

 

Ja, men domene navnet ser ut til å være registrert hos http://www.registraloaqui.com/.

 

Personlig er jeg skeptisk til mye av det som kommer fra alle sider i den del av verden. Noen ganger er det snakk om hvem som er best på markedsføring, det vil si å formidle sitt budskap.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kart over Transnistria:

 

Naddniestrze.png

 

 

Dette "landet" er eit geografisk tulleopplegget. Smale og langstrakte greier er fullstendig ueffektivt når det gjeld infrastruktur/kommunikasjon, men også forsvar. Andre døme på slike land er Vietnam og Noreg. Vietnam kan slå seg saman med Laos og Cambodia, og dele heile greia på midten. Med eit land i nord, og eitt i sør. Så det er nok ikkje utan grunn at ingen andre land står bak Transnistria.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Dette er jo litt trist lesning. Rett nok kan man stille spm. ved 103% seier, men det reelle var at det var flere kandidater ved siste valg, og det gikk til en 2. valgomgang, resultatt 2. omgang: Chevchuk 73%. Kaminsky 23 % og blanke 4%. Ja, det er en siste Sovjetstat på mange måter, og som i resten av X-sovjetstater har de STORE utfordringer med f.eks korrupsjon. Er man i staten kan man se graden av korrupsjon på hvilken bil folk kjører. Jeg har nå vært endel ganger i Transnistria, og jeg synes først og fremst synd på folk som bor både der og i Moldova. P.g.a. vanstyre, vil "ingen" andre handle med dem, mens det er flotte jorbruksområder der, med drueranker så langt øyet rekker. Og det kan klart anbefales en 1/2 liter 10års "cognac" (Brandy) til den nette sum av ca 40 NOK. Vinen fra Crikova (nær Chisinau, Moldova) er også fortreffelig. Hvis man er i Tiraspol anbefales en tur til museet for alkoholholdige drikke rett på utsiden av byen. Frem for alt, min erfaring fra folkene i "landet" er veldig positiv. Vedr. kurser for USD så er det slått opp kurs utenfor vekslingskontorene, men iallefall i byen Ribnita får man bedre kurs hos selgerne på markedet...

 

Har forresten ikke opplevd vesentlige vansker på "grensa"...

 

post-323242-0-92741700-1385298089_thumb.jpgpost-323242-0-44628900-1385298144_thumb.jpg

 

Synes skrivingen her ble litt i overkant, derfor dette for å prøve å balansere litt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vinen fra Crikova (nær Chisinau, Moldova) er også fortreffelig.

 

Så vidt jeg vet lærte franskmennene Moldoverne å lage vin. Man får god vin fra Moldova på polet til en rimelig penge. Jeg kjenner ikke til kvaliteten på vinen fra Transnistria. Muligens får man mye vin for pengene.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det er vel også sånn at grensa mellom Transnistria og Ukraina ikke er særlig godt bevoktet og ting lages i Transnistria og kjøre enkelt over til Ukraina for salg.

 

Kan anbefale en dokumentarserie fra BBC av Simon Reeve som reiser til "Places that don't exist". Han reiser da blant annet til Transistra. Serien er 10 år gammel, så godt mulig ting er litt annerledes i "landene" nå enn de var den gang. Alt ligger på Youtube, og det er fem episoder. Transnistria (Moldova), Somalialand (Somalia), Taiwan (China), Sør-Ossetia (Georgia) og Nagorno-Karabakh (Aserbaijan). Meget interessant.

 

http://www.youtube.com/watch?v=iaPAq2pln54

Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg vet lærte franskmennene Moldoverne å lage vin. Man får god vin fra Moldova på polet til en rimelig penge. Jeg kjenner ikke til kvaliteten på vinen fra Transnistria. Muligens får man mye vin for pengene.

Mulig du får vin fra Moldova på polet, det er en stund siden jeg sjekket. Lokalt er kostnadsnivået så lavt at prisene blir "uforståelig" lave sett med norske øyne. Har forresten vært på omvisning på Cricovas anlegg, og det var svært interessant, ikke minst samlingene de hadde der...

Lenke til kommentar

Det er vel også sånn at grensa mellom Transnistria og Ukraina ikke er særlig godt bevoktet og ting lages i Transnistria og kjøre enkelt over til Ukraina for salg.

 

Kan anbefale en dokumentarserie fra BBC av Simon Reeve som reiser til "Places that don't exist". Han reiser da blant annet til Transistra. Serien er 10 år gammel, så godt mulig ting er litt annerledes i "landene" nå enn de var den gang. Alt ligger på Youtube, og det er fem episoder. Transnistria (Moldova), Somalialand (Somalia), Taiwan (China), Sør-Ossetia (Georgia) og Nagorno-Karabakh (Aserbaijan). Meget interessant.

 

http://www.youtube.com/watch?v=iaPAq2pln54

Vel, jeg har sett deler av de innslagene du refererer til, og ja, det er noe en "røverstat". Hva de eksporterer av kalishnikovs og andre ting vet jeg ikke. Men landene i X-sovjet har et korrupsjonsproblem, så at man får våpen o.a. over grensa til Ukraina betviles ikke, men grensekontrollen der for vanlige folk er ganske heftig. Min kone bodde i en by som heter Ribnita i Transnistria og hun forteller at å reise til Odessa i Ukraina tar 6 timer med buss, hvorav 1 - 1,5 timer er grensekontroll...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mulig du får vin fra Moldova på polet, det er en stund siden jeg sjekket.

 

En stund siden jeg kjøpte vin på polet siden jeg reiser relativt ofte og bor 50 Km fra Sverige. Men om du spør etter vin fra Moldova, er der kanskje fortsatt vin derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...