Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må man besøke legen hver gang man trenger medisin?


Anbefalte innlegg

Jeg ble nødt til å poste her på Gledeutbrudd for det var ingen ting som het raseriutbrudd :(

 

Mitt spørsmål er som følger: er legen min pliktig til å ha en samtale med meg hver gang han skal skrive ut medisiner til meg? (ressurs sløseri)

 

Jeg trenger ofte medisiner og er lei av å snakke med legen hver gang.

Om det hadde vert hjertemedisin hadde jeg skjønt at det var viktig med oppfølging men her er det snakk om allergimedisiner og sovemedisiner.

 

Slik jeg ser ser det er og til felles beste at ikke folk går til legen for hver minste ting. For det første så hadde folk sluppet å stå på lange ventelister (å få time hos min lege tar en til to uker). For det andre så hadde det spart staten for en del penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Allergimedisinene er et vedvarende behov. Sovemedisin er kanskje noe som bør evalueres underveis. Har du ringt legekontoret og spurt etter ny resept? Gjør du det vil legen sikkert vurdere om en konsultasjon er nødvendig før å fornye resepten. Kjenner flere som benytter reseptbelagt sovemedisin i eksamensperioden. Om behovet ditt for sovemedisin er psykisk så krever det kanskje oppfølging. I'm no doctor!

Endret av Gjakmarrja
Lenke til kommentar

Hvis det ligger tidligere resept på et medikament så skal man kunne ringe inn en resept så går det elektronisk fra legekontoret til apoteket..

 

Tror det er egne regler for b preparater, noe usikker..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Neida, b preparater går fint å bestille elektronisk.

Mitt legekontor har mulighet for å bestille resepter elektronisk.

Utover det så burde man vel strengt tatt bare snakke med helsesekretæren på telefon og få han/henne til å videreformidle beskjed om reseptbestilling hos legen?

Lenke til kommentar

Allergimedisin går nok greit, men mange leger er litt tilbakeholdne på sovemedisin da dette kan være veldig avhengighetsskapende. Det kan hende det er derfor din lege vil ha en samtale med deg hver gang du skal ha denne medisinen for å vurdere om du trenger det.

Lenke til kommentar

Noen leger har fått restriksjoner på b-preparater på grunn av overforbruk, slik at de er pliktig til å ta en konsultasjon ved hver utskrivning, eller de gjør dette preventivt for å unngå restriksjoner. Generelt kan du ringe inn en resept til sekretæren (legen kan selvfølgelig fortsatt la være å skrive den ut).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...