Gå til innhold

er popcorn sunt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Popcorn har jo litt mineraler, litt protein og helt grei sammensetning av fettsyrene sine, så det er langt fra det verste man kan spise. Men det har veldig mye karbohydrat som er usunt i for store mengder, så man skal ikke spise popcorn hver dag. Men i stedet for en godepose til en film er det faktisk et sunnere alternativ. Godteposen er stort sett sukker, og alt er sunnere enn det. Men jeg vil anbefale å poppe det selv og bruke en god olje eller godt smør i stedet for de kunstige greiene det ellers er stekt i. Da kan du og kontrollere saltinnholdet, og du får både bedre smak og sunnere popcorn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Popcorn har 12 gram proteiner og 15 gram fiber per 100 gram. Ikke direkte ille. Pleier av og til å lage popcorn til middag eller lunch når jeg er sliten og ellers hadde laget nachos eller lignende. Popper selv, ikke mikrobølgepopcorn, med solsikkeolje og lite salt. Ikke helt ideelt, såklart, men et godt alternativ til grandiosa, pasta med boks-tomatsaus og andre veldig enkle retter.

Forøvrig er det totale næringsinnholdet på 382 kcal/100 gram, så man må spise ganske mye for å erstatte et normalt måltid. Eventuelt bruke mer fett.

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

Etter at jeg flyttet på hybel er det eneste jeg har spist hver eneste dag i 1 mnd cirka vært popkorn fordi det er det jeg liker best og når jeg bor for meg selv så trenger jeg ikke å spise ting som ikke er favoritten min :) jeg er ganske tynn, bruker sånne slim jeans

Du spiser vel noe frukt eller grønnsaker? For hvis ikke kommer du til å få skjørbuk, beri-beri og det som verre er.

Lenke til kommentar

Mais er vel noe av det dårligste du kan spise når det gjelder grønnsaker. Dersom man lager popcorn av det og tilsetter salt og fett (og trolig også tar kverken på det lille av vitaminer som finnes), blir det nærmest direkte usunt. Om popcorn er det eneste man spiser av frukt og grønnsaker over lengre perioder kommer man nok til å få hilse på noen mindre hyggelige mangelsykdommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du sammenligner popcorn med andre matvarer som f eks frukt og grønt, brød, melk o.l så er ikke popcorn sunt. Hvis du f eks kan velge mellom ett par epler og en skål med popcorn så sier det seg selv at det er de to eplene som er sunnest, men når det gjelder snacks så er popkorn ett ganske sunt alternativ. Popcorn har en del salt i seg og er stekt i litt fett/oljer, men i forhold til annet lignende snacks som gjerne blir brukt som ett alternativ så er ikke popcorn så gæli det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...