Gå til innhold

Corsair h60 Push pull skruer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt meg en Corsair H60 og ønsket å sette på en til vifte slik at jeg får bedre effekt med kjølingen(Push pull).

problemet mitt er mangel på skruer (ettersom H60 ble bare levert med skruer til én vifte) jeg har lett litt på nettet for å finne de riktige skruene, men finner ikke noen forhandlere som shipper til Norge.

 

Jeg har prøvd meg på en britisk nettbutikk tidligere, men hørte aldri noe igjen..

 

Har noen erfaring med å kjøpe slike skruer, og isåfall hvor får man tak i dem?

 

Jeg har tatt turen innom Clas Ohlson, men fant ingen som passet.

 

skruen er av størrelse "6 x 32 x 1 1/4"

 

Setter pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer også på dette.

 

Jeg lurer på hva som er fordelen med 2 vifter på en så tynn og dårlig radiator/kjøler. Hadde det vært f.eks H80 kunne jeg forstått det. Hva forventes av en H60 push/pull? Lavere rpm på viftene og/eller lavere temp?

Endret av otl
Lenke til kommentar

Som otl nevnte. Man kan nok ikke forvente så mye høyere luftflyt med to vifter, kontra en, på en så tynn radiator (som uansett ikke har så høy motstand).

 

Har du prøvd deg en tur på biltema eller lignende for å kjøpe inn noen skruer? De fleste skruer til PC kjøper jeg inn derfra (fordi det er nærme), og da nylig har det blitt skruer til CPU-festet. :)

 

Er jo ikke alltid det nødvendigvis må være 100 % identisk, så lenge man er litt forsiktig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på hva som er fordelen med 2 vifter på en så tynn og dårlig radiator/kjøler. Hadde det vært f.eks H80 kunne jeg forstått det. Hva forventes av en H60 push/pull? Lavere rpm på viftene og/eller lavere temp?

For min del, lavere RPM. F.eks. kjøre to stillegående vifter på lav RPM med samme luftstrøm?

Lenke til kommentar

To vifter kontra en vil ikke gi noe høyere luftstrøm sånn uten videre.

Når en gitt vifte spinner på en gitt hastighet så vil bladene kunne dytte en gitt mengde luft. Om du har 100 andre like vifter bak denne så vil viftene fortsatt bare kunne flytte unna luften med den samme hastigheten.(på samme måte som at to biler som kjører etter hverandre ikke vil kjøre raskere, bortsett fra den lille økningen i bilen bak som da har litt mindre luftmotstand)

Men, når luften går gjennom vifte nr1, og så går videre til den bak, nr2. Så vil luften ha en høyere hastighet,, som igjen gjør den lettere å dytte videre, og vifte nr2. vil rett og slett kunne ende opp med litt høyere turtall. Og dermed ender du opp med litt høyere luftflyt. Men den økte luftgjennomstrømningen og økte turtallet vil også bety tilsvarende mer støy.

Nå er det vel og merke en radiator i midten som skiller, og da vil luftstrømmen miste litt av sin hastighet, som en ekstra vifte vil forhindre (lufthastigheten vil nå holde seg mer konstant). Kravet til mottrykket fra viftene blir rett og slett en del lavere.

 

Men siden vi snakker om en så tynn radiator så er det lite mottrykk som trengs, og det er nok lite du tjener på det. Både støymessig (med tanke på at du uansett øker lydtrykket med 3 dB, pluss det lille ekstra som kommer av eventuelt økt rotasjonshastighet) , og ytelsesmessig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...