Gå til innhold

Ta imot trådløst nett med ruter


Anbefalte innlegg

Hei :wee:

 

Har nettopp byttet hybel og her jeg er kommet er det bare trådløst nettverk. Signalet er dessverre ikke så veldig sterkt på rommet mitt, og jeg bruker en nettverks-usb (i min stasjoner) som jeg har hatt ganske lenge.

 

Jeg eier en relativt god ruter som jeg brukte der jeg bodde sist. (Asus RT-N66u Dark knight). Denne har jeg ikke bruk for nå siden jeg ikke har tilgang på nettverksledning.

 

(http://www.komplett....aspx?sku=746279)

 

Kan jeg bruke denne ruteren til å ta i mot nett fra den husets ruter og koble min stasjoner opp mot den (med ledning da tenkte jeg)?

 

Kan evnt. ta imot nye tips på nettverks usb-brikker eller kort, men har ikke så sterk økonomi for tiden.

 

Kan veldig lite om slikt, og har prøvd å google litt rundt uten noe suksess..

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell.. I hovedsak så vet jeg ikke helt hvordan dette kommer til å fungere når jeg har gjort det rikitg. Vil min ruter bli sammensmeltet med husets og ikke lenger komme opp som "Tomato" på nettverkslisten? Eller vil den fortsatt vises som Tomato, og tilkobling på den vil gi meg nett?

 

Jeg har fulgt guiden, og resultatet er at Tomato har forsvunnet fra listen over tilgjengelige trådløse tilkoblinger. Husets "Linksys" er der fremdeles. Når jeg kobler meg til ruteren med kabel får jeg ikke internett.

 

En ting jeg tror kan være opphav til problemene er att ikke ruteren lar meg velge TKIP som krypteringstype, selv om dette er krypteringstypen som husets nett bruker (se bilde). Jeg har prøvd å sette den til TKIP / AES, men ingen forandring. 34t27mw.jpg

Lenke til kommentar

Du har rett i at Shibby ikke støtter TKIP. WEP og WPA-TKIP skal fases ut i 2014 fordi de ikke er sikre nok. Spørs om du kan overbevise huseier om at han bør bytte til AES?

 

EDIT: Fant dette på et forum: There is probably a bug in Tomato, client mode doesn't work in WPA & TKIP combination when primary router using WPA with TKIP, but works OK when you select WPA/WPA2 encryption TKIP+AES for the interface. weird..

 

Har du satt opp samme subnett på begge sider av linken?

Du må først vite hvilken ipadresse huseiers router bruker. Dette gjør du ved å koble deg opp trådløst med PC mot routeren hans. Deretter går du i CMD (sort dosvindu) og skriver ipconfig

Da vil du se hvilken ipadresse og gateway du mottar. Hvis du f.eks får 10.0.0.x og 10.0.0.1, så gir du RT-N66U ipadresse i samme subnett (f.eks 10.0.0.200). Uten at du gjør dette vil ikke linken fungere.

 

 

PS: Du kan prøve å sette opp klientmodus før du velger repeater. Klient bruker kun en enkel forbindelse til den andre routeren. Som klient tror jeg du må benytte forskjellig subnett på de to sidene. klient_bridge bruker samme subnett på begge sider.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Ok, han nå byttet ip på ruteren til 192.168.10.200.

 

Får fortsatt ikke opp ruteren på det trådløse, og har problemer med å gå inn på ruteren (via kabel), bruker gateway'en som jeg får fra ipconfig.

 

Fra cmd etter jeg lagret endringen

Ethernet-kort Lokal tilkobling::

 

 

IPv4-adresse. . . . . . . . . . . : 192.168.1.2(Foretrukket)

Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.255.0

Standard gateway . . . . . . . . .: 192.168.1.1

 

ser ut som ipen er den samme som den var før jeg endret, og gatewayen er den samme... Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar

Hvis du har satt den opp som klient, så vil du ikke "se den" trådløst. Du kobler deg da til routeren med nettverkskabel for å få forbindelse.

 

Du søker så opp husvertens nettverk og legger inn kryptering og lagrer innstillingene.

 

Kan du ha statisk IP på PC? Du skal jo ikke få 192.168.1.2 fra den om du har satt opp rt-n66u med 192.168.10.200. Husk å lagre innstillingene etter du har endre IP i routeren.

Lenke til kommentar

Har ikke endre den til klient vertfall.

 

kommer ikke inn på ruteren lengre (via lokal tilkobling), da den ikke svarer når jeg skriver inn gatewayen fra ipconfig.

 

Er ganske sikker på at jeg lagret instillingene etter å han endret ruterens ip. Dette kom vertfall opp, rett etter jeg klikket på "save" : xkx5io.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...