Gå til innhold

Hvordan forberede seg til jobbintervju?


Anbefalte innlegg

Hei ! :-)

Jeg skal ha jobbintervju og det hadde vært supert om dere vil hjelpe meg til å svare på de spørsmålene!! asså hvordan kan jeg fortelle om meg selv på en bra måte? , og hvordan kan jeg fortelle mye bra om meg selv!! HJELP, er så nervøs , btw det er min første jobbintervju ..

1. Hvor lenge har du vært på jakt etter jobb?"

2."Hva forventer du i lønn?"

3. "Hva er din største svakhet?"

4. Fortell om deg selv!

5. Hvorfor skal vi ansette deg?

6.Hvorfor vil du jobbe her? Hva vet du om firmaet vårt?

7.Hvis du søker lederstilling: Har du noensinne vært nødt til å sparke medarbeidere? Hvordan håndterte du situasjonen?

8. Har du noen spørsmål?

9."Hvilken type personer kan du ikke samarbeide med?"

10."Hva har tilfredsstilt deg mest i din karriere?"

11."Hvis du var i min rolle, hva ville du sett etter i en arbeidssøker?"

12.Hva er den sterkeste sider?

Endret av AnnaH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som hjelper for meg er å forberede meg så lite som mulig.

Da blir det ikke så monotont, og du har mulighet til å vise deg fra din beste side. Slipp deg løs og ikke vær redd for å si noe som kan oppfattes som galt, for det blir som regel ikke det. Svar ærlig og vær deg selv.

 

Arbeidsgiver setter stor pris på utstråling.

Et bredt smil om munnen er viktigere enn jukselapp i grunnen.

Lenke til kommentar

Det som hjelper for meg er å forberede meg så lite som mulig.

Da blir det ikke så monotont, og du har mulighet til å vise deg fra din beste side. Slipp deg løs og ikke vær redd for å si noe som kan oppfattes som galt, for det blir som regel ikke det. Svar ærlig og vær deg selv.

 

Arbeidsgiver setter stor pris på utstråling.

Et bredt smil om munnen er viktigere enn jukselapp i grunnen.

haha ja , men jeg klare ikke å svare på en positivt/bra måte på de spørsmåla? at jeg aner ikke hvordan jeg skal svara dersom arbeidsgiveren spør meg om noge? :((

Lenke til kommentar

Her må jeg si meg enig med Pinng. Funker bra for meg også og ikke forberede meg til det kjedsomme. Misforstå meg rett, det er bra at du har tenkt gjennom spørsmål du kanskje får.

 

Viktigst av alt er å være ærlig. Jeg er f.eks. ærlig om mine svake sider. Da vet arbeidsgiver at du er deg selv bevisst og det er viktig.

 

Jeg for min del har dyskalkuli (matematikkvansker) og på intervju for en matevarebutikk spurte sjefen om jeg kunne ta kassaoppgjør. Null problemer å være ærlig. Det settes pris på.

 

Kort sagt: ikke prøv å utgi deg for å være en annen. Vær deg selv og hvis du er usikker på spørsmål så svarer du ganske enkelt at du ikke er helt sikker :)

Lenke til kommentar

Hei Anna,

Skal forsøke å hjelpe deg så godt jeg kan.

Jeg holdt 8-9 intervjuer forrige uke og alle som kom til meg var forskjellige. Felles for alle sammen er at de var nervøse og det som er kanskje viktigst av alt å påpeke er at det er helt greit å være nervøs. Vi som holder intervju, eller som ikke har mye erfaring med det er faktisk noe nervøse vi også :) Må gjerne også si ifra at du er nervøs siden dette er ditt aller første jobbintervju. No stress!

Jeg syns dog du bør forberede deg litt, da det helt sikkert vil hjelpe mot nervøsitetet. Trenger ikke pugge noen svar, men kort tenke igjennom ting du både vil si og spørre om.

For min del syntes jeg også det var helt greit om kandidaten ikke kunne svare på et spørsmål. Det var ikke verdens undergang. Som regel bruker man (jeg) førstegangsintervju for å bli kjent med personen og se om kjemien er der. Trenger ikke å følge en fast mal.

Jeg vet jo ikke om de kommer til å stille deg spørsmålene du lister opp, men her er i alle fall mine innspill...

 

1. Hvor lenge har du vært på jakt etter jobb?

Her syns jeg du skal være ærlig og si rett ut hvor lenge du har vært jobbsøker

2. Hva forventer du i lønn?

Jeg liker ikke ordet forventer, så jeg hadde sagt "jeg ønsker gjerne XXX". Du kan ta det du har nå og øke med 10%

3. Hva er din største svakhet?

Prøve å tenk på en svakhet som du kan snu til noe positivt.

4. Fortell om deg selv!

Enkelt spørsmål...vanskelig å svare :) De er nok ikke ute etter detaljer, men prøver sikkert bare å få deg til å snakke. Jeg hadde startet å prate kort om meg som privat person først, hvor jeg er født, hva jeg driver med i fritiden, utdannelse. Når du starter på utdannelse kan en glidende overgang være å gå over til jobbting, som hva jeg har gjort tidligere, erfaringer, hva jeg har lært etc. Når du har sagt ditt kan du følge opp med å spørre om de lurer på noe mer.

5. Hvorfor skal vi ansette deg?

Har ingen fasitsvar her. Jeg personlig hadde nevnt noen av mine gode kvaliteter, men også vært ærlig. Om det ikke er noe spesielt som skiller deg ut så er det greit å si det. Du kan si at du bare forsikrer de om at de ansetter en bra person som er lojal, hardarbeidende og sosial. Hva mer kreves egentlig?!

6.Hvorfor vil du jobbe her? Hva vet du om firmaet vårt?

Her bør du ha forberedt deg litt om de spør hva du vet om firmaet deres. Trenger ikke kjenne de ut og inn, men du kan nevne at du har lest på deres hjemmeside og kjenner til hvor de er og produktene.

Hvorfor du vil jobbe hos dem vet du best selv. Kanskje du liker å jobbe med mennesker, med salg, er interessert i smykker.

7.Hvis du søker lederstilling: Har du noensinne vært nødt til å sparke medarbeidere? Hvordan håndterte du situasjonen?

Tror du at du vil få dette spørsmålet? Jeg syns det ville vært rart av de å spørre om dette på et førstegangsintervju. Søker du i det hele tatt på en lederstilling?

8. Har du noen spørsmål?

Om du ikke har klart noen spørsmål kan det hende de sier noe under intervjuet som du kan spørre om. Hvis ikke er det greit å ikke komme med noen.

9.Hvilken type personer kan du ikke samarbeide med?

Bør kanskje ikke si at du ikke kan samarbeide med noen. Kanskje være littegrann "politisk korrekt" :) Eller være ærlig, men formulere det litt annerledes. Om du ikke liker autoriære folk, så kan du si at de ikke matcher din personlighet, men at det ikke kommer i veien for å samarbeide med de Du kan også være åpen for å diskutere dette med de i en rett setting.

10. Hva har tilfredsstilt deg mest i din karriere?

Vet ikke hvordan din karriere har vært, men dette er ikke et spørsmål man kan svare feil på. Kan kanskje linke det til spørsmål 5

11.Hvis du var i min rolle, hva ville du sett etter i en arbeidssøker?

Jeg kan si hva jeg så etter; kjemi og faglig kunnskapsnivå. Men det er noen som ser etter ting som fravær, lojalitet o.l.

12.Hva er den sterkeste sider?

Hva føler DU at dine sterkeste sider er? :)

 

 

Jeg vet ikke om du ble noe klokere av dette, men for å oppsummere; det er greit å være nervøs, prøv å vær deg selv, smil og vær åpen. Vær ærlig. Noe du ikke vet eller vil at de skal forklare nærmere, si de til dem.

 

Om du ikke skulle få jobben så er det heller ikke verdens undergang. Det er jo ikke nødvendigvis noe galt med deg. Du kan kanskje sende en mail og spørre hvorfor de ikke valgt deg og hva du kan gjøre annerledes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hei Anna,

Skal forsøke å hjelpe deg så godt jeg kan.

Jeg holdt 8-9 intervjuer forrige uke og alle som kom til meg var forskjellige. Felles for alle sammen er at de var nervøse og det som er kanskje viktigst av alt å påpeke er at det er helt greit å være nervøs. Vi som holder intervju, eller som ikke har mye erfaring med det er faktisk noe nervøse vi også :) Må gjerne også si ifra at du er nervøs siden dette er ditt aller første jobbintervju. No stress!

Jeg syns dog du bør forberede deg litt, da det helt sikkert vil hjelpe mot nervøsitetet. Trenger ikke pugge noen svar, men kort tenke igjennom ting du både vil si og spørre om.

For min del syntes jeg også det var helt greit om kandidaten ikke kunne svare på et spørsmål. Det var ikke verdens undergang. Som regel bruker man (jeg) førstegangsintervju for å bli kjent med personen og se om kjemien er der. Trenger ikke å følge en fast mal.

Jeg vet jo ikke om de kommer til å stille deg spørsmålene du lister opp, men her er i alle fall mine innspill...

 

1. Hvor lenge har du vært på jakt etter jobb?

Her syns jeg du skal være ærlig og si rett ut hvor lenge du har vært jobbsøker

2. Hva forventer du i lønn?

Jeg liker ikke ordet forventer, så jeg hadde sagt "jeg ønsker gjerne XXX". Du kan ta det du har nå og øke med 10%

3. Hva er din største svakhet?

Prøve å tenk på en svakhet som du kan snu til noe positivt.

4. Fortell om deg selv!

Enkelt spørsmål...vanskelig å svare :) De er nok ikke ute etter detaljer, men prøver sikkert bare å få deg til å snakke. Jeg hadde startet å prate kort om meg som privat person først, hvor jeg er født, hva jeg driver med i fritiden, utdannelse. Når du starter på utdannelse kan en glidende overgang være å gå over til jobbting, som hva jeg har gjort tidligere, erfaringer, hva jeg har lært etc. Når du har sagt ditt kan du følge opp med å spørre om de lurer på noe mer.

5. Hvorfor skal vi ansette deg?

Har ingen fasitsvar her. Jeg personlig hadde nevnt noen av mine gode kvaliteter, men også vært ærlig. Om det ikke er noe spesielt som skiller deg ut så er det greit å si det. Du kan si at du bare forsikrer de om at de ansetter en bra person som er lojal, hardarbeidende og sosial. Hva mer kreves egentlig?!

6.Hvorfor vil du jobbe her? Hva vet du om firmaet vårt?

Her bør du ha forberedt deg litt om de spør hva du vet om firmaet deres. Trenger ikke kjenne de ut og inn, men du kan nevne at du har lest på deres hjemmeside og kjenner til hvor de er og produktene.

Hvorfor du vil jobbe hos dem vet du best selv. Kanskje du liker å jobbe med mennesker, med salg, er interessert i smykker.

7.Hvis du søker lederstilling: Har du noensinne vært nødt til å sparke medarbeidere? Hvordan håndterte du situasjonen?

Tror du at du vil få dette spørsmålet? Jeg syns det ville vært rart av de å spørre om dette på et førstegangsintervju. Søker du i det hele tatt på en lederstilling?

8. Har du noen spørsmål?

Om du ikke har klart noen spørsmål kan det hende de sier noe under intervjuet som du kan spørre om. Hvis ikke er det greit å ikke komme med noen.

9.Hvilken type personer kan du ikke samarbeide med?

Bør kanskje ikke si at du ikke kan samarbeide med noen. Kanskje være littegrann "politisk korrekt" :) Eller være ærlig, men formulere det litt annerledes. Om du ikke liker autoriære folk, så kan du si at de ikke matcher din personlighet, men at det ikke kommer i veien for å samarbeide med de Du kan også være åpen for å diskutere dette med de i en rett setting.

10. Hva har tilfredsstilt deg mest i din karriere?

Vet ikke hvordan din karriere har vært, men dette er ikke et spørsmål man kan svare feil på. Kan kanskje linke det til spørsmål 5

11.Hvis du var i min rolle, hva ville du sett etter i en arbeidssøker?

Jeg kan si hva jeg så etter; kjemi og faglig kunnskapsnivå. Men det er noen som ser etter ting som fravær, lojalitet o.l.

12.Hva er den sterkeste sider?

Hva føler DU at dine sterkeste sider er? :)

 

 

Jeg vet ikke om du ble noe klokere av dette, men for å oppsummere; det er greit å være nervøs, prøv å vær deg selv, smil og vær åpen. Vær ærlig. Noe du ikke vet eller vil at de skal forklare nærmere, si de til dem.

 

Om du ikke skulle få jobben så er det heller ikke verdens undergang. Det er jo ikke nødvendigvis noe galt med deg. Du kan kanskje sende en mail og spørre hvorfor de ikke valgt deg og hva du kan gjøre annerledes.

Tusen takk!! , det hjalp mye! :D

Lenke til kommentar

Jobbintervjuer er uansett en øvelse i å lire av seg latterlige floskler som svar på en rekke fantasiløse standardspørsmål, så ikke ta det altfor seriøst. Hvorfor spørre om dine svake sider hvis det uansett skal vris til noe positivt? Selvfølgelig har du i likhet med alle mennesker en masse svake sider som er totalt uforenlige med å være en effektiv ansatt, men disse skal du for guds skyld ikke legge ut om. "Å, du vet, min svake side er at jeg jobber så hardt at jeg sliter meg helt ut!" :roll:

 

I mange tilfeller, spesielt når det gjelder statlige ansettelser, er det også en ren farse der det allerede er avgjort hvem som får jobben ved at stillingsutlysningen er skreddersydd for en spesifikk person. Det har jeg vært med på flere ganger (dvs. at jeg selv eller noen kolleger var blant de "utvalgte" og vi kunne ikke annet enn å synes synd på alle disse stakkarene som sannsynligvis hadde brukt timesvis på å skrive søknad og forberede seg til jobbintervju til ingen nytte).

Lenke til kommentar

Det smartaste du gjer er å sette deg litt inn i bedrifta du søker jobb hos. Søk opp litt nøkkeltall som kor mange butikker dei har, antall ansatte, osv. Litt kunnskap om bedrifta viser at du har lagt ned litt energi på å få akkurat denne jobben.

 

Når det gjeld spørsmåla så er det beste å berre svare ærlig og enkelt.

Personleg så liker eg ikkje desse jobbintervju-triksa som å oppgi negative sider ved deg sjølv som eigentleg er ein fordel, slike ting får deg til å framstå i beste fall lite smart, og i værste fall som ufordragelig.

Du klarer ikkje å lure nokon til å tru at du oppriktig meiner at å være for vennlig, for glad i jobbe eller for glad i å stå opp om morgenane er ting som er negativt.

 

 

Så for å gi eit par korte og greie råd.

-Vær ærlig.

-Vær politisk korrekt, men ikkje overdriv.

-Sett grenser for kor mykje du vil fortelle om deg sjølv. Enkelte ting har arbeidsgiver ikkje lov å spørre om, andre ting kan det være greit å holde privat. Vær saklig i forhold til jobben.

-Vær også ærlig når du besktiver dine negative sider, men pass på å få med kva du gjer for å kompansere. Alle har ting dei er dårlige på, det avgjerande er korleis du håndterer det. Å være flink til å spørre om hjelp kan være ei typisk løysning på mange negative sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...