Gå til innhold

Hva er mest lønnsomt ang. bil?


Anbefalte innlegg

Hei!

Usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden, men jeg forsøker her.

 

Here it goes:

 

Jeg har per dags dato en BMW 1996 320i som trenger litt stell for å bli 100%, det vil si, skifte av clutch (7-10 000,-), bytte av traversforinger (5-8000,-), bytte av hjullager (2-3000,-), skifte vindusheis (2-3 000,-) og diverse rustpuss i lakken og jekkfester (8-10 000,-)

Bilen kjøpte jeg for ikke så lenge siden for 35 000,- (fikk den billig) etter litt stell av bilen, har den nå ca. en verdi på 45 000,- (har en potensiell kjøper)

Det er ikke noe gjeld på bilen.

Den bruker forholdsvis mye bensin da det sitter en rekkesekser under panseret.

Jeg vurdere å utbedre feilene på denne bilen og beholde den selv.

 

-Eller selge bilen for 50 000,- og kjøpe en nyere 1 serie (116i) for ca. 140-150 000,- (billån) derimot bruker mye mindre bensin, slipper å utbedre noen feil, samt et forholdsvis feilfritt bilhold fremover.

 

Det skal sies at dersom jeg handler ny bil (1 serien) blir den betalt ned på 2-3 år, altså ca. 7-9 000 i mnd.

Jeg bor hos mor og far atm. og har en jobb hvor jeg har en inntekt på rundt 20 000,- i mnd.

 

Vil like å høre deres tanker rundt dette.

 

Takker for eventuelle svar.

J.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisene du lister opp her er jo hvis du får et verksted til å gjøre jobben. Jeg hadde aldri brukt så mye penger på en E36 320. Den er rett og slett ikke verdt det.

 

Hvis du ikke kan fikse dette selv ville jeg solgt den som et rep.objekt for å minske tapene dine. Kjøp deg heller en nyere bil som du selv nevner.

Lenke til kommentar

Har null peil på bil, så jeg holder meg til noen andre ting du skriver. Eneste jeg vet er at bil er en fryktelig dårlig investering. Kjøpe ny bil: 50k fra salg + 150k i billån = 200 k bil. Det er helt unødvendig. Det er mye egenkapital til leilighet i 200 k, du vil vel ikke bo hjemme for alltid? Jeg skjønner du er opptatt av bil, men en dag vil det være surt å ikke få kjøpt det du vil fordi du har lagt pengene i rent luksusforbruk (= unødvendig dyr bil).

 

Skulle du nå synes at det å bo hjemme, evt heller betale ned andres leiligheter (= leie), er det beste for deg, så synes jeg uansett at du kan spare opp til den bilen. 20.000 inntekt, bor hjemme. Du kan spare sikkert 17-18 000 pr mnd! Det vil ta deg 8 måneder å spare opp til å kjøpe bilen UTEN lån. Da har du i allefall ikke lån på noe som stuper i verdi... ;)

Lenke til kommentar

Å kjøpe og drifte bil er en fryktelig dårlig investering ja. Det er derfor det ikke er en investering man regner med at vil gi noen gevinst, slik som å kjøpe f.eks eiendom.

Ved kjøp av bil så gjelder det å gjøre de valg som minsker utgiftene ved bilhold mest mulig.

 

Et billån er helt klart dyrt, og om du kan klare deg uten, så er det jo alltid det beste, men i din situasjon så vil du jo betale den tilbake raskere enn "normalt", og dermed begrense rentekostnadene ved lånet så mye som mulig.

Du vil også få en nyere bil, som forhåpentligvis ikke vil gi deg like høye verkstedsutgifter.

 

Det eneste du må undersøke er hvor mye dyrere forsikringen blir for å kasko-forsikre den nye, lånefinansierte bilen. Det kan helt klart komme en "bombe" der. Forsikring via forhandler er ofte billig, men den prisen du får oppgitt er kun første året, det er sure penger om regningen skulle doble eller tredoble seg etter første året.

 

Mitt råd er at du ser nøyere på betingelser og priser på kjøp av ny bil, og jobber videre med å selge bilen, gjerne til en som kan skru selv, heller enn å levere bilen på verksted for å få den 100%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å kjøpe og drifte bil er en fryktelig dårlig investering ja. Det er derfor det ikke er en investering man regner med at vil gi noen gevinst, slik som å kjøpe f.eks eiendom.

Ved kjøp av bil så gjelder det å gjøre de valg som minsker utgiftene ved bilhold mest mulig.

 

Et billån er helt klart dyrt, og om du kan klare deg uten, så er det jo alltid det beste, men i din situasjon så vil du jo betale den tilbake raskere enn "normalt", og dermed begrense rentekostnadene ved lånet så mye som mulig.

Du vil også få en nyere bil, som forhåpentligvis ikke vil gi deg like høye verkstedsutgifter.

 

Det eneste du må undersøke er hvor mye dyrere forsikringen blir for å kasko-forsikre den nye, lånefinansierte bilen. Det kan helt klart komme en "bombe" der. Forsikring via forhandler er ofte billig, men den prisen du får oppgitt er kun første året, det er sure penger om regningen skulle doble eller tredoble seg etter første året.

 

Mitt råd er at du ser nøyere på betingelser og priser på kjøp av ny bil, og jobber videre med å selge bilen, gjerne til en som kan skru selv, heller enn å levere bilen på verksted for å få den 100%.

 

Forsikringssumen jeg betaler i mnd. blir utrolig nok lik. 1400.- i mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...