Gå til innhold

Y-veien Automasjon, i Stavanger (UiS) eller Grimstad (UiA)


Swifty^

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har bestemt meg for å studere automasjon (Y-veien), i enten Stavanger (UiS) eller Grimstad (UiA).

 

Av det lille intrykket jeghar fått fra andre og lest om på nett, så virker det som om skolen i Grimstad er mer intim og at det er bedre trivsel på skolen godt miljø, mens byen ikke kan måle seg helt med Stavanger. I Stavanger blir man litt mer borte i mengden og forelesninger, men igjen er byen mer sjarmerende, og jeg kjenner til byen fra før.

 

Y-veien linjene er heller ikke helt like, UiA tilbyr Mekatronikk mens UiS tilbyr Industriell autoamsjon. Og linjen på UiS helt ny, første gang nå til høst.

 

 

Det jeg lurer på er om noen kan gi anbefaling og tips når det kommer til visse punkter, og er enda bedre hvis det er noen som har studert ved en av skolene har noen inspill:

- Studiemiljø, organisasjoner og hvor lett det er å komme i kontakt med folk?

- Byen og trivsel?

- Hvilken av skolene som er å anbefale rent utdanningsmessig?

- Og hvilken av linjene man vil få mest bruk for etter studiene? (muligens litt vanskelig å svare på)

- Noe som skiller skolene veldig fra hverandre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer på er om noen kan gi anbefaling og tips når det kommer til visse punkter, og er enda bedre hvis det er noen som har studert ved en av skolene har noen inspill:

- Studiemiljø, organisasjoner og hvor lett det er å komme i kontakt med folk?

- Byen og trivsel?

- Hvilken av skolene som er å anbefale rent utdanningsmessig?

- Og hvilken av linjene man vil få mest bruk for etter studiene? (muligens litt vanskelig å svare på)

- Noe som skiller skolene veldig fra hverandre?

 

Jeg har ikke gått på noen skolene, eller universitet i det hele. Men jeg har bodd i Grimstad noen år og hatt kontakt med folk på UiA (spilte i band med en stor gjeng derfra, og spilte konserter for folk på UiA).

 

Inntrykket jeg har av studiemiljøet på UiA har jeg inntrykk av at er veldig bra. De jeg kjenner som går der stortrives. De jeg spilte i band med kjente ikke hverandre og jeg kjente ikke de. Vi kom veldig fort i god kontakt, og hadde fester og bandøvinger om hverandre (selv om jeg bare var 18 og de var 22-28 år).

 

Grimstad har jeg bodd og gått på VGS i 3 år. Jeg syns byen er veldig sjarmerende. Selvfølgelig er den en del mindre enn Stavanger, men den har fortsatt de fleste muligheter åpne. Du har noen utesteder her og der, nok av butikker og du får kjøpt det meste du trenger. Høsten/sensommeren og våren i Grimstad kan også være helt fantastisk. I fjor vår grilla vi og lå i baris ute tidlig i mars.

 

Har jo hørt at UIA er på vei til å bli et veldig bra universitet sett fra et faglig perspektiv. De får jo en del skryt for å være flinke, særlig i matematikk og også andre ingeniørfag. De har jo drevet høyskole en del år før det ble universitet. Utstyret og klasserommene er jo også nesten helt nytt.

 

Ingeniører trenger man jo uansett, så du vil nok ikke slite med å få jobb uansett hvilken av skolene du velger.

 

Dette ble jo et veldig ensidig innlegg, og du ser jo at jeg har et forhold til Grimstad. Men dette er jo bare mine erfaringer med byen og UiA. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...